Wat kun je doen als je moeite hebt met ademhalen?
Heb je moeite met ademhalen: dit kun je eraan doen?
9 min. leestijd

Heb je moeite met ademhalen: dit kun je eraan doen?

Veel mensen gebruiken een verkeerde manier van ademhalen en vaak gebeurt dit onbewust. Hierdoor kunnen diverse klachten ontstaan, zoals vermoeidheid, hoofdpijn, kortademigheid en duizeligheid. Heb jij moeite met ademhalen? Waar merk je dat aan en wat kun je eraan doen om je ademhaling te verbeteren? In dit blog vertel ik je er alles over.

In de meeste gevallen heb je het niet eens door dat je moeite hebt met ademhalen. Ademhalen gaat zo onbewust, dat je als vanzelf een verkeerde ademhaling aanleert. De grootste oorzaak van een verkeerde ademhaling is stress of spanning. Maar wat is een verkeerde ademhaling precies. Lees snel verder om erachter te komen of jij op de juiste manier ademhaalt.

Snelle ademhaling

Als het goed is, gaat onze ademhaling als vanzelf. Je ademt zonder erbij na te denken elke minuut, elk uur, elke dag in en uit. Vaak beseffen we ons niet dat onze ademhaling veel te oppervlakkig en te snel is. We krijgen voldoende zuurstof binnen als we 6 tot 8 keer per minuut ademhalen. Hiermee kunnen we, bij een normale inspanning, goed functioneren. 

Gemiddeld halen we echter meer dan 15 keer per minuut adem. Dit gebeurt onbewust, op momenten dat we rustig op de bank zitten en zelfs wanneer we slapen. Als je zo’n snelle ademhaling hebt dan kost dit heel veel van je energie, waardoor er allerlei vervelende klachten kunnen ontstaan.

Hoge ademhaling

Een hoge ademhaling heeft een grote invloed op jouw leven. Adem je langzaam en rustig, dan voel je je ook rustig. Heb je een snelle en gejaagde ademhaling, dan kan dit zorgen voor extra stress. Een hoge ademhalen kun je herkennen aan de volgende kenmerken:

  • Je ademt oppervlakkig;
  • Je ademt vaak en snel;
  • Je ademt regelmatig door je mond
  • Je ademt vanuit je borst In plaats van uit je buik;
  • Je zucht of gaapt regelmatig;
  • Je ademt onregelmatig en houdt soms je adem in;
  • Je voelt je soms duizelig of licht in je hoofd.

Hoe merk je dat je moeite hebt met ademhalen?

Langzaam ademhalen

Een langzame ademhaling is erg goed voor je, maar je kunt ook te langzaam ademhalen. Een goede ademhalingsfrequentie hangt af van wat je aan het doen bent. In rust is 6 tot 8 keer per minuut ademhalen voldoende. Bij een fysieke inspanning zul je dieper en sneller gaan ademhalen.

Steeds met ademhaling bezig zijn

Pas als je je bewust bent van je ademhaling, dan merk je ook op dat je op een verkeerde manier ademhaalt. Als je je eenmaal beseft dat je verkeerd ademhaalt, dan is het logisch dat je bewust meer op je ademhaling gaat letten. De klachten die ontstaan als gevolg van een verkeerde ademhaling zijn best angstig; het is daarom heel normaal dat je hierop gefocust bent. Helaas zorgt die focus op je ademhaling er nog meer voor dat je verkeerd blijft ademhalen.

Lees ook: je ademhaling leren kennen: waarom is dit belangrijk?

Benauwd zijn

Als je op een verkeerde manier ademhaalt, kun je last krijgen van benauwdheid. Krijg je last van benauwdheid terwijl je niets aan het doen bent? Dan kan dit hyperventilatie zijn. Hyperventilatie ontstaat als je op een verkeerde manier ademhaalt.

Moeite met neusademhaling

Wist je dat de meeste mensen eigenlijk altijd door hun mond ademen? Dit is een verkeerde manier van ademhalen. De mond is helemaal niet geschikt voor je ademhaling, je neus is hier speciaal voor gemaakt. Een goede ademhaling is rustig en ontspannen en komt vanuit je buik. Daarnaast adem je door je neus als je op de juiste manier ademhaalt.

Moeite met buikademhaling

Je kunt op verschillende manieren ademhalen: Als je hoog ademhaalt, dan worden je schouders omhoog getrokken, bij een borstademhaling zet je je borstkas uit en bij een buikademhaling druk je je middenrif omlaag, waardoor je borstkas ruimer wordt. Van deze drie typen ademhaling is de buikademhaling het beste. Je lichaam ontspant wanneer je langzaam en diep ademhaalt vanuit je buik.

Lees ook: vind je het lastig om door je buik te ademen?

Welke klachten kunnen ontstaan door een slechte ademhaling?

Als je op een verkeerde manier ademhaalt kunnen er allerlei vervelende klachten ontstaan. De grootste boosdoener is hyperventilatie. Door te over-ademen, vaak als gevolg van stress en angst, kunnen klachten ontstaan als kortademigheid, pijn en steken op de borst, een benauwd en strak gevoel op de borst, duizeligheid, hoofdpijn, krampen, tintelingen, buikpijn, chronische vermoeidheid en angst. 

Hyperventilatie kan hierdoor veel effect hebben op de kwaliteit van leven. Disclaimer: Bovenstaande klachten hebben niet altijd te maken met een verkeerde ademhaling, er kan ook sprake zijn van een medische aandoening. Raadpleeg bij twijfel altijd een arts.

Heb je moeite met ademhalen en wil je dit graag verbeteren? Dan is het belangrijk dat je je bewust wordt van je ademhaling. Let op verschillende momenten op de dag op je ademhaling; als je rustig op de bank zit, als je aan het werk bent, als je in gesprek bent met een vriend, als je sport. Door op zoveel mogelijk momenten bewust te zijn van je ademhaling, leer je je ademhaling goed kennen en kun je het verbeteren. 

Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar je leefstijl bij een verkeerde ademhaling. Heb je veel stress in je leven en heb je daarom moeite met ademhalen? Eet je gezond en beweeg je voldoende? Met andere woorden; zorg je goed voor jezelf? Als je niet goed voor jezelf zorgt, niet voldoende tijd voor jezelf neemt en veel last hebt van spanningen en stress in je leven, dan kan dit invloed hebben op je manier van ademhalen.

Tips om aan de slag te gaan met je ademhaling

Heb jij moeite met ademhalen en wil je hier zelf mee aan de slag? Onderstaande tips kunnen je helpen:

Adem traag

Heb je het gevoel dat je te snel ademt? Ga dan bewust langzamer ademhalen. Als je jouw ademhaling kunt ontspannen, dan ontspant je hele lichaam als gevolg. Je kunt dit oefenen door bijvoorbeeld in vier tellen in te ademen en in acht tellen uit te ademen. Je zult zien dat je er direct rustiger van wordt.

Adem door je neus

Zoals je net al hebt gelezen is het helemaal niet goed om door je mond te ademen, terwijl de meeste mensen dit dagelijks doen. Je mond is gemaakt om mee te eten, je neus om mee te ademen. Probeer vanaf nu dus zoveel mogelijk door je neus adem te halen.

Adem naar je buik

Een buikademhaling vermindert stress, depressieve gevoelens, slapeloosheid en angstgevoelens. Let er bij je ademhaling op of je vanuit je borst of je buik ademt. Voel je dat je adem hoog zit? Probeer dan vanuit je buik adem te halen, door je buik iets uit te zetten wanneer je inademt.

In de kennisbank van Herleva vind je tientallen blogs met tips en adviezen. Ik raad je aan om deze blog ook te lezen:

Aan de slag met je ademhaling

Herleva heeft een aantal dingen voor je klaarstaan die je ondersteunen bij een betere ademhaling.

Gratis producten

Ik vind het leuk om mijn kennis met je te delen. Daarom heb je allereerst toegang tot mijn blogs en video's. Ook kun je gratis de volgende producten downloaden:

Zelf de diepte in met je ademhaling

Wil je verder de diepte in? Kies voor 1 van de online programma's:

Aan de slag als ademcoach

Wil je zelf aan de slag als ademcoach? Of wil je de ademhaling als tool inzetten in je werk? Meld je dan aan voor de opleiding tot ademcoach.

Wil je meer informatie? Neem gerust contact met mij op. Je kunt hiervoor gebruikmaken van het contactformulier of stuur een mail naar heleen@herleva.nl

Direct contact


Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
Reactie plaatsen