Duizelig worden bij ademhalingsoefeningen | Herleva
Word je duizelig van ademhalingsoefeningen: hoe komt dat?
6 min. leestijd

Word je duizelig van ademhalingsoefeningen: hoe komt dat?

Word jij vaak duizelig bij het doen van ademhalingsoefeningen? Dan is de kans groot dat je te diep ademhaalt, waardoor er een CO2 tekort ontstaat. Dit is gelukkig helemaal niet gevaarlijk, maar het kan wel vervelend voelen. Je doet immers ademhalingsoefeningen om rustiger te worden. 

Duizelig worden tijdens je ademhalingsoefeningen geeft vaak het tegenovergestelde effect. Maar hoe kan het dat je duizelig wordt en hoe kun je ervoor zorgen dat het niet meer gebeurt? In dit blog lees je er meer over.

Ademhalingsoefeningen zijn nodig als je goed wilt leren ademen, maar ze helpen je ook om tot rust en bij je emoties te komen. Herken je het gevoel van duizelig worden tijdens je ademhalingsoefeningen? Of krijg je een licht gevoel in je hoofd? Dan is de kans groot dat je te lang, te diep en te snel ademhaalt. 

Duizeligheid bij diepe ademhaling wordt veroorzaakt door een tekort aan CO2. Als je te snel en te diep ademhaalt dan krijg je meer zuurstof binnen dan normaal en adem je meer koolzuurgas (CO2) uit. Dit heeft tot gevolg dat de koolzuurwaarden in je bloed te ver dalen, waardoor de PH waarde in je bloed stijgt. Dit zorgt ervoor dat je bloed minder zuur wordt, waardoor er klachten als duizeligheid kunnen ontstaan. CO2 is één van de belangrijkste stimuli van de ademhaling en tegelijkertijd een natuurlijke spierontspanner. 

Wanneer er een CO2 tekort ontstaat door een diepe ademhaling, dan trekken de spieren samen en vernauwen de aders en de bloedvaten. Hierdoor vermindert de zuurstoftoevoer naar de hersenen, met als gevolg duizeligheid.

Hoe kan het dat je duizelig wordt door een diepe ademhaling?

Word je steeds duizelig tijdens ademhalingsoefeningen? Dit komt door een CO2 tekort dat ontstaat door een te snelle en een te diepe ademhaling. Je kunt dit tegengaan door bijvoorbeeld in een papieren zakje te blazen, maar je kunt van je handen ook een kom maken, deze voor je mond plaatsen en vervolgens rustig in en uit te ademen. 

Dit zal het CO2 tekort tegengaan en zorgt ervoor dat je trager gaat ademen. Zodra je ademhaling rustiger wordt, zul je zien dat je duizeligheid ook verdwijnt. Het is niet raar wanneer je duizelig wordt tijdens een ademhalingsoefeningen, het is wel belangrijk dat je goed in de gaten houdt hoe jij je voelt. Zo kun je bijvoorbeeld even stoppen wanneer het niet oké voelt. Wanneer je terug gaat naar je normale ademhaling zulje zien dat de duizeligheid afneemt.

Om goed te leren ademen is het belangrijk dat je weet wat je doet. Een diepe ademhaling wordt ook wel een volledige ademhaling genoemd. Wanneer je vanuit je borst ademhaalt (en niet vanuit je buik) haal je niet het maximale uit je ademhaling. De ademhaling vanuit je borst is vaak snel en kort, dit veroorzaakt juist een CO2 tekort en dus duizeligheid. 

Een goede ademhaling gebeurt allereerst vanuit de juiste houding; rug recht en schouders ontspannen. Ontspan je buik en zet je borst open. Je moet leren om je ademhaling te voelen in je lijf, om bewust te worden van hoe en waar je ademhaalt. Je zou bijvoorbeeld heel bewust je buik in kunnen zetten. Je middenrif is heel erg belangrijk bij een buikademhaling. Verplaats al je aandacht naar je buik terwijl je inademt; je middenrif zal dan naar beneden bewegen. Je buik zal wat boller worden als je dit doet en je borstholte groter. Dit zorgt ervoor dat je longen verder open gaan en er automatisch meer lucht via je luchtwegen naar binnen stroomt. 

Wanneer je uitademt, wordt je buik minder bol, ontspannen je middenrifspieren en vloeit de lucht naar buiten doordat je borstholte weer kleiner wordt. Om te voorkomen dat je duizelig wordt tijdens het ademhalen is het dus belangrijk om langzaam te ademen vanuit je buik. 

Zodra je hoger gaat ademhalen, vanuit je borst, wordt je ademhaling sneller en korter, waardoor je duizelig kunt worden.

Ademhalingsoefeningen zijn erg fijn om rustiger te worden en meer in contact te komen met je emoties. Hierbij is een diepe ademhaling belangrijk. Soms kan het voorkomen dat je duizelig wordt door ademhalingsoefeningen. 

Bij hyperventilatie ontstaat er een tekort aan CO2 (koolzuurgas) waardoor je duizelig kunt worden. Dit komt doordat je bij een snelle en korte ademhaling teveel zuurstof inademt en teveel koolzuurgas uitademt. Hoewel duizeligheid erg vervelend voelt, is het zelden gevaarlijk. Je kunt duizeligheid bij ademhalingsoefeningen tegengaan door te oefenen op een juiste ademhaling, die vanuit je buik komt.

In de kennisbank van Herleva vind je tientallen blogs met tips en adviezen. Ik raad je aan om deze blog ook te lezen:

Aan de slag met je ademhaling

Herleva heeft een aantal dingen voor je klaarstaan die je ondersteunen bij een betere ademhaling.

Gratis producten

Ik vind het leuk om mijn kennis met je te delen. Daarom heb je allereerst toegang tot mijn blogs en video's. Ook kun je gratis de volgende producten downloaden:

Zelf de diepte in met je ademhaling

Wil je verder de diepte in? Kies voor 1 van de online programma's:

Aan de slag als ademcoach

Wil je zelf aan de slag als ademcoach? Of wil je de ademhaling als tool inzetten in je werk? Meld je dan aan voor de opleiding tot ademcoach.

Wil je meer informatie? Neem gerust contact met mij op. Je kunt hiervoor gebruikmaken van het contactformulier of stuur een mail naar heleen@herleva.nl

Direct contact


Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
Reactie plaatsen