Wat is een juiste of goede ademhaling? | Herleva
Wat is een juiste of goede ademhaling?
6 min. leestijd

Wat is een juiste of goede ademhaling?

Hoe je ademt is van grote invloed op de gesteldheid van je lichaam. Door een goede ademhaling zit je lekkerder in je vel en heb je veel minder last van allerlei gezondheidsklachten. Maar wat is een goede ademhaling precies? En wat zijn de gevolgen als je op de juiste manier ademhaalt? In dit blog leg ik het aan je uit.

Bij een goede ademhaling benut je jouw longen optimaal. Een goede ademhaling is rustig en ontspannen en komt vanuit je buik. Daarnaast adem je door je neus als je op de juiste manier ademhaalt. Een gezonde ademhaling ligt onder de tien keer per minuut. Een optimale ademhaling is zelfs 5,5 keer per minuut. De meeste mensen ademen echter veel sneller; dit is natuurlijk afhankelijk van wat je aan het doen bent.

Als je rustig op de bank ligt, dan is je ademhaling vanzelfsprekend een stuk langzamer dan wanneer je aan het hardlopen bent. Bij inspanning versnelt je ademhaling, dat is logisch, maar in rust zou je ademhaling weer terug moeten gaan naar minder dan tien keer per minuut.

Het klinkt tegenstrijdig, maar in feite moet je minder ademen voor meer lucht. Je verhoogt hiermee het CO2-gehalte in het bloed waardoor er meer zuurstof van rode bloedcellen naar de cellen kan gaan. Hierdoor ontspant de vaatwand waardoor er meer energie vrijkomt.

Er zijn ontzettend veel mensen die op een verkeerde manier ademhalen. Een slechte ademhaling is oppervlakkig, te snel en te kort. De ademhaling komt niet vanuit je buik, maar hoog vanuit je borst. Als je jezelf hebt aangeleerd om verkeerd te ademen, dan kun je dit slechte patroon, maar moeilijk doorbreken.

Ademhalen gaat over het algemeen onbewust. Je hebt dus helemaal niet door dat je geen juiste ademhaling hebt en dat je hiermee (onbewust) je eigen gezondheid ondermijnt.

Wat zijn de gevolgen van een juiste ademhaling?

In veel gevallen is stress de oorzaak van een verkeerde ademhaling. Heb je een druk en gespannen leven, dan trek je je schouders op en verkrampt je lichaam. Dit leidt ook weer tot een verkrampt middenrif. Je ademt in dat geval hoog vanuit je borst, waardoor het nooit lukt om een mooie, volledige ademhaling te halen. In plaats daarvan ga je sneller, hoger en oppervlakkiger ademhalen.

Er kunnen allerlei klachten ontstaan als gevolg van een verkeerde ademhaling, zoals een benauwd gevoel, piepende ademhaling, snel moe zijn bij inspanning, slijm in je keel en veel hoesten. Ook kun je last krijgen van duizelingen, je licht in je hoofd voelen, je slecht kunnen concentreren, paniekaanvallen en hyperventilatie. Er zijn mensen die jarenlang rondlopen met vage klachten, zonder dat ze weten dat het allemaal te maken heeft met hun manier van ademhalen. Een juiste ademhaling kan ervoor zorgen dat al deze klachten verdwijnen.


Gelukkig kun je jezelf aanleren om goed te leren ademen. Op de lange termijn zul je versteld staan van alle positieve effecten die het met zich meebrengt. Daarbij is het ook van belang dat je jouw ademhaling leert kennen. Onderstaande tips kunnen je helpen bij een juiste ademhaling.

Verleng je uitademing

Als je je uitademing verlengt, lukt het je lichaam daarna beter om zuurstof op te nemen. Je uitademing is dus net zo belangrijk als je inademing. Je kunt dit oefenen door langer uit te ademen; adem net zo lang uit totdat je niet meer verder kan. In de meeste gevallen ademen we te snel weer in, terwijl onze longen dan nog niet eens leeg zijn. Dit zorgt ervoor dat je afvalstoffen je lichaam niet kunnen verlaten en dat je zuurstof minder goed opneemt.

Adem door je neus

Door je neus ademhalen is veel gezonder dan door je mond ademhalen. Probeer dus om altijd door je neus te ademen, ook als je aan het sporten bent en wanneer je in bed ligt. Teveel door je mond ademen gaat ten koste van je gezondheid.

Adem frisse lucht in

Ga vaak de natuur in en adem de schone lucht in van planten en bomen. Snuif de frisse, zuivere lucht diep op door je neus en laat het vervolgens weer helemaal uit je stromen. Voel hoe je buik opbolt bij de inademing en hoe de zuurstof door je lichaam stroomt.

Ademhalen gaat geheel automatisch, in de meeste gevallen denk je er niet eens bij na. Dit zorgt er bij de meeste mensen voor dat ze niet op de juiste manier ademhalen. Een slechte ademhaling is hoog en snel; je ademt (vaak door je mond) vanuit je borst. De oorzaak hiervan is in de meeste gevallen stress. Dit kan op de lange termijn vervelende klachten opleveren.

Een juiste ademhaling is langzaam en ontspannen en komt vanuit je buik. Je ademt door je neus en je haalt niet vaker adem dan tien keer per minuut. Door je vaker te focussen op je ademhaling kun je leren om beter adem te halen.

In de kennisbank van Herleva vind je tientallen blogs met tips en adviezen. Ik raad je aan om deze blog ook te lezen:

Aan de slag met je ademhaling

Herleva heeft een aantal dingen voor je klaarstaan die je ondersteunen bij een betere ademhaling.

Gratis producten

Ik vind het leuk om mijn kennis met je te delen. Daarom heb je allereerst toegang tot mijn blogs en video's. Ook kun je gratis de volgende producten downloaden:

Zelf de diepte in met je ademhaling

Wil je verder de diepte in? Kies voor 1 van de online programma's:

Aan de slag als ademcoach

Wil je zelf aan de slag als ademcoach? Of wil je de ademhaling als tool inzetten in je werk? Meld je dan aan voor de opleiding tot ademcoach.

Wil je meer informatie? Neem gerust contact met mij op. Je kunt hiervoor gebruikmaken van het contactformulier of stuur een mail naar heleen@herleva.nl

Direct contact


Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
Reactie plaatsen