Te kort of te snel ademhalen; wat kun je eraan doen? | Herleva
Te kort of te snel ademhalen; wat kun je eraan doen?
6 min. leestijd

Te kort of te snel ademhalen; wat kun je eraan doen?

Iedereen heeft weleens te maken met stress. In veel gevallen gaat het om een gezonde manier van stress, zoals je stress kunt ervaren wanneer je bijvoorbeeld een examen hebt. Maar als je voor een langere tijd last hebt van stress, dan kun je te maken krijgen met een groot aantal klachten.

Eén van de klachten die kan ontstaan door een langdurige blootstelling aan stress is te kort of te snel ademen, ook wel hyperventilatie genoemd. Hoe kun je een snelle of korte ademhaling herkennen en wat zijn de gevolgen hiervan? In dit blog vertel ik je er meer over.

De ademhaling zorgt ervoor dat zuurstof naar de longen toegevoerd wordt en dat koolzuurgas/koolstofdioxide (CO2) afgevoerd wordt. Wanneer je inademt stroomt er lucht via je neus of mond door de luchtwegen naar je longen. Hier vindt vervolgens een gaswisseling plaats. Zuurstof wordt vanuit de lucht in het bloed opgenomen en koolstofdioxide wordt afgegeven aan de lucht. De zuurstofarme en koolzuur rijke lucht wordt weer uitgeademd door de neus of mond.

Als je op een normale manier ademhaalt, dan adem je de lucht 8 to 10 keer per minuut in en uit. Bij de inademing gebruik je inademingsspieren (middenrif en borstspieren), de uitademing is passief. Er wordt gesproken van een snelle ademhaling als je meer dan 20 keer per minuut in-, en uitademt. Deze snelle manier van ademen wordt ook wel hyperventilatie genoemd.

Hyperventilatie kan acuut of chronisch zijn en ontstaat in de meeste gevallen door stress. Stress is één van de grootste oorzaken van een snelle of korte ademhaling. Iedereen ervaart stress op een andere manier. Wanneer je langere tijd last hebt van stress wordt het chronisch en kun je last krijgen van diverse klachten, zoals overprikkeling, depressie, burn-out of een angststoornis. Lichamelijke klachten die kunnen ontstaan zijn een verhoging van de hartslag, verkramping in het middenrif, bloeddruk, spierspanning en de ademfrequentie. Hierdoor kan hyperventilatie ontstaan.

Te kort of te snel ademhalen; wat kun je eraan doen?

Wanneer je hyperventileert haal je letterlijk te veel adem. Het gevolg hiervan is dat je te veel koolzuurgas (CO2) uitademt. Omdat de hoeveelheid zuurstof wel gelijk blijft, verandert de zuurgraad in je lichaam. Je lichaam probeert zich vervolgens aan het tekort aan koolzuurgas aan te passen, waardoor je last kunt krijgen van diverse klachten. De klachten die je krijgt zijn afhankelijk van of je te maken hebt met acute of chronische hyperventilatie.

Acute hyperventilatie

Als je last hebt van acute hyperventilatie, dan krijg je een hyperventilatie aanval. Je hebt het gevoel dat je niet meer kunt ademen, waardoor het over kan gaan in een paniekaanval. Dit kan erg beangstigend zijn. De bloedvaten vernauwen in de hersenen bij acute hyperventilatie, waardoor het sympatische zenuwstelsel geprikkeld wordt.

Je lichaam komt in een vecht-, of vlucht toestand terecht en je kunt last krijgen van klachten als hartkloppingen, benauwdheid, duizeligheid, zweten en druk op de borst. Een hyperventilatie aanval duurt vaak kort, maar is wel heel heftig. Je maakt het ook heel bewust mee; dit is anders bij chronische hyperventilatie.

Chronische hyperventilatie

Chronische hyperventilatie valt veel minder op dan acute hyperventilatie. Toch kan chronische hyperventilatie voor veel klachten zorgen, zowel lichamelijk als psychisch. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan klachten als slapeloosheid, vermoeidheid, concentratiestoornissen, depressie en onrustig zijn. In de meeste gevallen is stress de oorzaak van chronische hyperventilatie. Het is dan misschien minder opvallend dan acute hyperventilatie, maar op de lange termijn ken het veel schadelijker zijn.

Als stress de oorzaak is van te kort of te snel ademen, dan is het niet heel eenvoudig om het ademhalingspatroon zomaar even aan te passen. Je zult dan op een duurzame manier iets aan je gedrag moeten veranderen.

Hoe is de stress ontstaan in je leven? Door je hier bewust van te worden kun je de kern van het probleem aanpakken. Daarnaast kun je jouw ademhaling gebruiken om de stress te verminderen. Bij het verhelpen van acute en chronische hyperventilatie kan ademtherapie ingezet worden. Je leert dan weer op een gezonde en ontspannen manier adem te halen.

Als ademcoach heb ik tig verschillende technieken geprobeerd. Bij mezelf en vele cliënten. Na al die jaren is een lijstje ontstaan van 6 goede ademhalingstechnieken waarmee ik fijne resultaten bereik. Ik deel ze graag met jou:

  • Wim Hof (meer energie)
  • Buteyko (ontspanning, astma)
  • Verbonden ademhaling (emoties loslaten)
  • Stans van der Poel (betere conditie, meer energie)
  • Hartcoherentie (ontspanning positieve emoties)
  • Stig Severinson ( meer ontspanning, yogabreathing)

In de kennisbank van Herleva vind je tientallen blogs met tips en adviezen. Ik raad je aan om deze blog ook te lezen:

Een korte of snelle ademhaling

Herleva heeft een aantal dingen voor je klaarstaan die je ondersteunen bij een betere ademhaling.

Gratis producten

Ik vind het leuk om mijn kennis met je te delen. Daarom heb je allereerst toegang tot mijn blogs en video's. Ook kun je gratis de volgende producten downloaden:

Zelf de diepte in met je ademhaling

Wil je verder de diepte in? Kies voor 1 van de online programma's:

Aan de slag als ademcoach

Wil je zelf aan de slag als ademcoach? Of wil je de ademhaling als tool inzetten in je werk? Meld je dan aan voor de opleiding tot ademcoach.

Wil je meer informatie? Neem gerust contact met mij op. Je kunt hiervoor gebruikmaken van het contactformulier of stuur een mail naar heleen@herleva.nl

Direct contact


Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
Reactie plaatsen