Waarom afleiding zoeken je van jouw ware pad houdt
arrow_drop_up arrow_drop_down

Waarom afleiding zoeken je van jouw ware pad houdt

Afleiding zoeken of je laten afleiden. Iedereen doet het. Bewust, maar nog veel vaker onbewust.

En dat is jammer, want het kan je van jouw ware pad afhouden. Hoe dat werkt, leg ik je in dit blog uit.

Ik zeg heel vaak tegen mensen ‘volg je gevoel’ en ontdek jouw ware pad. Maar hoe doe je dat?

Dat is nog niet zo makkelijk. Je krijgt in het leven namelijk te maken met allerlei afleidingen.
Je kunt zelf afleiding zoeken, maar je kunt ook gewoon worden afgeleid door allerlei prikkels van buitenaf. Ik zal een paar voorbeelden geven waarin jij je waarschijnlijk wel zult herkennen.

Afleidingen

Afleiding zoeken of afgeleid worden kan ook op allerlei vlakken en in allerlei vormen. Een heel bekende vorm is angst. Mensen zeggen vaak tegen me dat angst ze tegenhoudt. En dat is niet zo gek. Angst is er in eerste instantie om jou als mens te laten overleven. Het kan dus een goede raadgever zijn. Bijvoorbeeld omdat je door angst wegrent of springt voor iets dat gevaarlijk is, zoals een beer of een naderende auto. Maar je hebt ook een andere angst: negatieve gedachtes die maar doorgaan. En die gedachtes zijn één grote afleiding om van jouw pad te raken. Het doet je vergeten wat je eigenlijk wilde doen. Bijvoorbeeld die opleiding volgen, een eigen onderneming starten, op reis gaan of uit die slechte relatie stappen.

Naast angst zijn er nog vele andere afleidingen: hele avonden Netflixen, sociale media, eten, alcohol drinken enzovoorts.

Een oefening om te voelen wat je echt wilt

Afleiding zoeken of je laten afleiden zorgt ervoor dat jouw ruit vies raakt. Je ziet niet meer wat jouw wensen en verlangens nou echt zijn. Er zit een dikke laag stof overheen. Gelukkig kun je die ruit weer schoonkrabben, zodat je weer toegang hebt tot jouw ware bron. Hoe? Door deze kleine oefening te doen.

  1. Ga zitten of liggen en sluit je ogen.
  2. Voel goed hoe je zit. Begin bij je tenen en eindig bij je kruintje. Loop ze een voor een af.
  3. Ga met je aandacht naar je ademhaling zonder deze te veranderen.
  4. Adem diep in en ontspannen weer uit.
  5. Stel jezelf een paar keer de vraag: wat wil ik écht? Als er helemaal geen afleiding is, wat wil ik dan echt?
  6. Laat het rustig opborrelen.
  7. Ga dan actiever ademen. Adem diep in en uitspannen uit en herhaal dat drie keer.
  8. Schrijf op wat er in je opkomt.

 

Komt er niets in je op? Dan is dat ook ok.

Stoorzenders

Als je eenmaal weet wat je echt wilt, ben je er nog niet. Wat je vaak ziet is dat er allerlei stoorzenders zijn die jou ervan weerhouden om er echt naar te leven. Bijvoorbeeld oordelen van de maatschappij of van mensen uit je directe omgeving. ‘Je kunt toch niet zomaar bij je partner weg?’, ‘Je hebt helemaal niets aan die opleiding’ of ‘Zou je dat nou wel doen zo’n verre reis, het is veel te gevaarlijk’ etc etc. Sta je op het om grote stappen te zetten en merk je dat je tegen wordt gehouden door dit soort stoorzenders? Oefen dan eerst in het klein met jouw keuzes maken.

Oefenen in het dagelijks leven

Je kunt heel makkelijk oefenen met je niet laten afleiden in het dagelijks leven en te voelen wat je echt wilt. Stel iemand vraagt je ‘wil je koffie of thee?’. Pak je dan uit gewoonte een van de twee of sta je even stil om te voelen waar je het meeste zin in hebt op dat moment? Dat voelen doe je door uit je hoofd te gaan en contact te maken met je lijf. Waar heeft jouw lijf behoefte aan? Sta je op het punt om een zak chips open te trekken? Doe je dat omdat je er zin in hebt of omdat hij er nu eenmaal ligt? Biedt iemand je een wijntje aan? Zeg je dan ja voor die ander of jezelf? Zo kun je met kleine dagelijkse dingen oefenen in het luisteren naar wat je echt wilt.

En dan?

Stel je hebt die vieze ruit schoongekrabd en je weet wat je wilt. Hoe dan verder? Je hoeft helemaal niet meteen in actie te komen. Het feit dat je aan jezelf toegeeft wat je echt wilt en welk pad je wilt inslaan is al ontzettend waardevol. Je mag het gerust even laten sudderen en rustig een plan maken. Geef jezelf de tijd. En merkt je dat je toch weer afgeleid wordt? Geeft helemaal niets. Dat is heel normaal. Het feit dat je het opmerkt is de eerste grote stap.

De volgende stap
Heb je de eerste stap gezet en ben je erachter wat je echt wilt?

Dan is het tijd voor stap 2:

Doen! Doen! Doen!

 

 

Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
Reactie plaatsen

COOKIES