Page content

Koffie en het effect op je ademhaling

article content

Koffie en het effect op je ademhaling

Koffie doet iets met je ademhaling.
Laatst deed ik bij mezelf een test, met de hartritme variabiliteit meetapparatuur, om te zien wat koffie met mij deed.
Ik had flink wat koffie op, meer dan 6 kopjes.
Eenmaal aangesloten op het apparaat zag ik een schrikbarend snelle ademhaling en een hoge hartslag.
Veel koffie had blijkbaar nogal wat impact op mijn lichaam en ik vond het heel interessant om te zien dat ’gewoon’ wat koffie zulke resultaten gaf.
Na die test was het voor mij makkelijker om nee te zeggen na 2 kopjes koffie.
Koffie kan het lichaam enorm opjagen.
Wanneer je
last hebt van stress is het aan te raden te minderen met je koffie inname.
Flink te minderen zelfs.

Sneller of dieper ademen

Door de cafeïne ging ik als vanzelf
sneller ademen (gaf de test aan).
Maar wat ook veel mensen doen, is dieper ademen.
Mensen die meer gelezen hebben over de ademhaling weten dat je niet te snel moet ademen in rust.
Met rust bedoel ik dat je op je stoel zit of weinig doet.
Maar wat veel mensen vergeten, of niet weten, is dat je ook niet te DIEP moet ademen.

Want zowel te diep als te snel ademen, is niet goed voor je lichaam.

Wanneer je diep ademt terwijl je weinig arbeid levert, adem je meer zuurstof in dan je verbruikt en adem je teveel co2 uit.
Daar kun je klachten van krijgen. Hele erge of een beetje vervelende.
Van alles is mogelijk, maar het voelt nooit fijn en is vooral ongezond.
Je verzuurd eerder (PH waarde), je activeert je sympathicus en bent (wellicht onnodig) in de alert stand, je maag en darmen (spijsvertering) hebben er last van en zo is er nog een hele lijst van allerlei (mentale) klachten.

Je humeur is trouwens ook veel beter wanneer je een hoger co2 gehalte hebt.
Wellicht ook een reden om rustiger en minder diep te ademen ;-).

Hoe kan het dat je lichaam niet ademt zoals jij wel zou willen? 

Ik zie bij veel mensen dat het heel lastig voor ze is om controle te krijgen over hun ademhaling.
Ze weten mentaal dat ze rustiger moeten ademen, maar dat wil niet zeggen dat het ook lukt.
Het ís ook lastig, dat weet ik uit eigen ervaring en wat ik al jarenlang zie bij mijn cursisten en cliënten.
Maar dat geeft niets, je begint gewoon en oefening baart kunst.
En het is fijn als je van jezelf de rest van je leven mag leren en ontdekken hoe jij in elkaar zit.
Heb geen haast, maar wees eerder geduldig en gedisciplineerd.

Bewustworden en waarnemen, begin van verandering
Een ademcoach-cursist van mij had eerst een hele snelle ademhaling. En had daar geen controle over.
Pas na een aantal sessies kreeg ze controle over haar ademhaling en is het rustiger geworden. Het oefenen werd beloond.
Met als gevolg dat ze dat als gedrag terug ziet in haar leven. Meer rust.
Ze rent niet meer van hot naar her, kan beter afstand nemen en voelt zich ook veel rustiger.

De manier waarop je ademt, zegt iets over hoe jij in het leven staat.

En verander je je adempatroon, dan verandert er qua gedrag ook iets in je leven.
Om je bewust te worden van je ademhaling kun je je leefstijl eens onder de loep nemen.
Ga rustig observeren en ontdekken wat je doet.
Veel succes, ook wanneer jij minder koffie wilt drinken 😉

Comment Section

4 reacties op “Koffie en het effect op je ademhaling


Door alex gerpot op 25 maart 2016

ik heb mijn pols gemeten en na 7 koffie is mijn pols 7 slagen hoger


Door Heleen op 27 maart 2016

Leuk dat je het ook gemeten hebt.
En ook een hogere hartslag, alhoewel ik zelf 1 slag hoger per kopje koffie nog wel mee vind vallen 😉
Dank voor het delen.



Door Heleen op 9 mei 2016

🙂

Plaats een reactie


*