Te snel ademen, waarom je dan stress voelt
Te snel ademen, waarom je dan stress voelt

Te snel ademen, waarom je dan stress voelt

Te snel ademen, dat komt vaar voor. Wanneer ik aan mensen vraag tijdens een lezing of ze voelen waar en hoe ze ademen, hoor ik dat ze vaak hoog in de borst ademen én heel snel. Dit snelle ademen geeft hen stress en een rusteloos gevoel. Dat is ook logisch.

Het snelle ademen zorgt ervoor dat je hart letterlijk sneller gaat kloppen.
Je hart geeft vervolgens  een signaal naar je brein dat het onveilig is en dat het alert moet zijn.

Prima, denkt je brein en die zorgt o.a. voor adrenaline wat razend snel in je bloed gepompt word.
Daardoor is je lichaam in de opperste paraatheid. Je oerbrein wordt geactiveerd. Perfect wanneer je iets moet doen waar je extra alert moet zijn.
Op je werk of thuis kunnen er talloze momenten zijn dat er echte paraatheid geëist word van je.
En je moet gaan rennen, keihard rennen omdat je de bus wilt halen.

Maar wanneer je gewoon een routine klusje doet, dan hoef je echt niet extra alert te zijn.

Wanneer je alert bent, is je sympathische zenuwstelsel actief.  En wanneer je ontspannen bent, je para sympathische zenuwstelsel. Beide zenuwstelsels zijn perfect op elkaar afgestemd in een lichaam. Alleen bij mensen met teveel spanning en stress, is de balans zoek tussen die twee zenuwstelsels.

Dan heb je een probleem, want je kunt niet meer goed tot rust komen.
Daardoor kun je veel meer gaan piekeren ook de vertering van je eten is veel minder.
Je parasympathische zenuwstelsel is actief wanneer je je eten verteerd, maar wat als het niet de kans krijgt om actief te zijn?
Inderdaad, helaas kun je dan een opgeblazen buik, maag klachten, darmklachten etc etc. krijgen.
Je lichaam krijgt het net niet meer goed voor elkaar als je teveel stress hebt.

‘Kleine probleempjes’

Vaak zijn er eerst kleine probleempjes. Die kun je nog negeren.
Dat kun je een tijdje doen.
Echter wanneer je heel lang die ‘redelijk’ kleine en zogenaamd onschuldige pijntjes onderdrukt, dan word je ziek.
Ziek op allerlei niveaus.

Fysiek: hoofdpijn, buikpijn , vermoeidheid, slapeloosheid,

Mentaal: Piekergedachtes, angsten, hyperventilatie die hoort ook bij fysiek, maar mentaal is het zeer zwaar, fobieën,

Emotioneel: huilbuien, depressieve gevoelens, snel geïrriteerd, zielig, angstige gevoelens.

Piekeren is ook zoiets wat er is wanneer je uit balans bent.

Beter of slimmer is wanneer je die kleine signalen van je lichaam oppakt en omzet naar een positief signaal.
Wanneer je eerder aan de slag gaat, dus voordat het slechter gaat met je.
Het is dan makkelijker om ook in onrustige fase van je leven de rust te voelen en te ervaren.

Je ademhaling kan je weer tot rust brengen, of tot actie helpen als dat nodig is.

Meer grip op je ademhaling, en balans in je sympathische en parasympathische zenewstelsel, maakt dat je gezonder, fitter en energieker wordt en/of blijft.

Begin met langzamer en rustiger te ademen.
Zo breng je je ademhaling tot rust en ontstaat er vanzelf meer rust in je hoofd en de rest van je lichaam.

Heb je vragen hierover, laat gerust een reactie hieronder achter of mail mij!

Liefs,

Heleen

Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
arrow_drop_up arrow_drop_down