Ben je de hele dag met je ademhaling bezig: wat nu? | Herleva
Ik ben de hele dag met mijn ademhaling bezig: wat nu?
6 min. leestijd

Ik ben de hele dag met mijn ademhaling bezig: wat nu?

Een juiste ademhaling is erg belangrijk voor alle processen in je lichaam. Adem je op een verkeerde manier, dan kan door zorgen voor allerlei vervelende klachten. Je kunt dan bijvoorbeeld last krijgen van druk op je borst of hartkloppingen. Dit zorgt ervoor dat je in paniek raakt, waardoor je nóg slechter gaat ademen.

Het gevolg hiervan is dat je de hele dag met je ademhaling bezig bent. Gelukkig kun je er zelf heel veel aan doen om op een goede manier te leren ademhalen.

Er zijn veel verschillende symptomen die aangeven dat je niet op de juiste manier ademhaalt. Voor de duidelijkheid; verkeerd ademhalen wil zeggen dat je te kort en te snel ademhaalt. Je ademhaling zit hierbij vaak hoog in je borst. Dit zorgt ervoor dat je snel benauwd raakt, waardoor je in paniek schiet en gaat hyperventileren.

De lucht wordt te vaak ververst, waardoor er een tekort aan koolzuurgas ontstaat. Het resultaat hiervan is dat je nare klachten kunt krijgen, zoals een opgejaagd gevoel, druk op de borst, zweten, hartkloppingen en andere vervelende klachten. Deze klachten kunnen ervoor zorgen dat je de hele dag bezig bent met je ademhaling, waardoor de klachten nog erger worden.

Hoe komt het dat je continu met je ademhaling bezig bent?

Als je je eenmaal beseft dat je verkeerd ademhaalt, dan is het logisch dat je bewust meer op je ademhaling gaat letten. De klachten die ontstaan als gevolg van een verkeerde ademhaling zijn best angstig; het is daarom heel normaal dat je hierop gefocust bent. Helaas zorgt die focus op je ademhaling er nog meer voor dat je verkeerd blijft ademhalen.

Ik ben de hele dag met mijn ademhaling bezig: wat nu?

Elk proces in je lichaam is afhankelijk van je ademhaling. Om beter te leren ademen zul je je allereerst bewust moeten worden van je ademhaling. Des te vaker je let op hoe je ademhaalt, des te vaker heb je de kans om je ademhaling te verbeteren. Let dus op je ademhaling wanneer je in bed ligt, wanneer je aan het wandelen bent en wanneer je aan het werk bent.

Vervolgens kun je jezelf aanleren om op de juiste manier adem te halen. Als je dit vaak oefent, ga je automatisch op de goede manier ademhalen, waardoor je klachten verdwijnen en je steeds minder gefocust bent op je ademhaling. De volgende tips kunnen je helpen:

Adem langzaam

Je lichaam ontspant automatisch wanneer je langzamer gaat ademen. Een goede truc om je ademhaling langzamer te maken is door langer uit te ademen. Je kunt dit oefenen door in 4 tellen in te ademen en in 8 tellen uit te ademen.

Adem door je neus

Adem jij voornamelijk door je mond? Dan wordt het nu tijd om door je neus te gaan ademen; het zal je ongelooflijk veel (gezondheids)voordelen opleveren.

Adem naar je buik

In verschillende onderzoeken is aangetoond dat een buikademhaling helpt bij het verminderen van stress en klachten als gevolg van stress. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan klachten als depressie, slapeloosheid, angstgevoelens en prikkelbaredarmsyndroom. Dus in plaats van ademhalen vanuit je borst verleg je de aandacht naar je buik. Het zorgt ervoor dat je je ontspannen en rustig voelt.

Heb je veel last van stress en spanning in je leven? Dan merk je dit in je lichaam. Omdat je lichaam denkt dat er iets ergs gaat gebeuren, zal het meer zuurstof op willen nemen. Dit zorgt ervoor dat je sneller en oppervlakkiger gaat ademhalen met alle gevolgen van dien. Wordt het chronisch, dan zal dit snelle ademhalen je veel energie kosten; er ontstaat een energielek.

Je komt dat in een vicieuze cirkel terecht; je klachten verergeren en je gaat nog slechter ademhalen. Goed ademhalen doe je door je neus en via je buik. Een buikademhaling zal zorgen voor allerlei voordelen. Je maakt meer contact met je lichaam en je wordt je bewuster van wat je voelt vanbinnen. Een buikademhaling zorgt er ook voor dat je meer zuurstof opneemt, wat weer goed is voor je bloed.

Als je voor lange tijd verkeerd ademhaalt, dan kan dit resulteren in vervelende klachten. De meest voorkomende klachten zijn een benauwd gevoel en hartkloppingen, waardoor je last kunt krijgen van paniekaanvallen. Deze klachten kunnen ervoor zorgen dat je de hele dag met je ademhaling bezig bent. Om niet meer de hele dag met je ademhaling bezig te zijn, zul je eerst bewust moeten worden van je ademhaling; pas dan kun je veranderingen aanbrengen.

Door te blijven focussen op een goede ademhaling, dus door je neus en via je buik, zal het op een gegeven moment steeds meer automatisch gaan en kun je de vicieuze cirkel doorbreken.

In de kennisbank van Herleva vind je tientallen blogs met tips en adviezen. Ik raad je aan om deze blog ook te lezen:

Aan de slag met je ademhaling

Herleva heeft een aantal dingen voor je klaarstaan die je ondersteunen bij een betere ademhaling.

Gratis producten

Ik vind het leuk om mijn kennis met je te delen. Daarom heb je allereerst toegang tot mijn blogs en video's. Ook kun je gratis de volgende producten downloaden:

Zelf de diepte in met je ademhaling

Wil je verder de diepte in? Kies voor 1 van de online programma's:

Aan de slag als ademcoach

Wil je zelf aan de slag als ademcoach? Of wil je de ademhaling als tool inzetten in je werk? Meld je dan aan voor de opleiding tot ademcoach.

Wil je meer informatie? Neem gerust contact met mij op. Je kunt hiervoor gebruikmaken van het contactformulier of stuur een mail naar heleen@herleva.nl

Direct contact


Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
Reactie plaatsen