Meer focus en concentratie en de relatie met ademhaling
Meer focus en concentratie en de relatie met ademhaling
6 min. leestijd

Meer focus en concentratie en de relatie met ademhaling

Wist je dat je je concentratie kunt verbeteren door te focussen op je ademhaling? Word je de hele tijd afgeleid op je werk of lukt het je niet om je te concentreren bij het studeren? Het is lastig om je concentratie weer terug te vinden als je eenmaal afgeleid bent. Ademhalingsoefeningen kunnen je helpen om je beter te focussen. 

Heb je zoveel last van stress dat het je verlamt? Schakel dan je ademhaling in als instrument om stoom af te blazen. Je concentratie zal hierdoor verbeteren met als resultaat een hogere productiviteit. 

Maar hoe kun je je ademhaling inzetten voor een betere concentratie en focus? In dit blog vertel ik je er meer over.

Diep ademhalen helpt je lichaam om beter om te kunnen gaan met stress. Als je onder grote druk staat en moeite hebt om rustig te blijven, dan heeft dit een directe invloed op je creativiteit en productiviteit. Het goede nieuws is dat iedereen kan leren om op een goede manier adem te halen.

Een goede ademhaling houdt in dat je jouw lichaam de juiste hoeveelheid zuurstof levert. Hierdoor krijgen je hersenen en andere belangrijke organen de noodzakelijke brandstof om optimaal te kunnen functioneren. Daarnaast helpt voldoende zuurstof je lichaam ook om afvalstoffen af te voeren. Heb je veel last van stress, dan wordt jouw lichaam instinctief voorbereid op gevaar. 

Hierdoor ga je korter ademhalen. Houdt de stress voor langere tijd aan, dan blijf je op een verkeerde manier ademen. Het gevolg hiervan is dat je maar 1/3e van je longcapaciteit gebruikt. Je lichaam krijgt dus nooit de hoeveelheid zuurstof binnen die het nodig heeft. Dit heeft een direct effect op je cognitieve vaardigheden en je concentratie. Het lukt je nog maar moeilijk om alert te blijven. 

Door een juiste ademhaling aan te leren krijg je meer energie, voel je minder stress en verbeter je je houding. Daarnaast heeft het ook nog eens een positieve invloed op de spijsvertering.

Wat kun je doen om rustiger te worden in je ademhaling

Je ademhaling heeft een grote invloed op je concentratievermogen. Door het doen van ademhalingsoefeningen controleer je je ademhaling en ook direct je concentratievermogen. 

Het enige wat je hoeft te doen is elke dag een rustige plek opzoeken waar je even rustig kunt zitten om je te concentreren op je ademhaling. Zoek een plek op waar je helemaal alleen bent en geen last hebt van omgevingsgeluiden. Een plek waar je even helemaal tot jezelf kunt komen.

Ga comfortabel zitten

Zorg ervoor dat je comfortabel zit, met een rechte rug en schouders, en dat je geen enkele afleiding hebt. Laat je telefoon in een andere kamer liggen en doe de deur op slot, zodat niemand je kan storen.

Word bewust van je ademhaling

Daarna is het belangrijk dat je je bewust wordt van je ademhaling. Doe je het voor het eerst, dan kan het wat ongemakkelijk voelen, maar dit wordt steeds gemakkelijker. Adem rustig in via je neus en uit via je mond. Wees je bewust van hoe je ademhaalt, zonder het te veranderen. Het is normaal als je ademhaling af en toe een beetje onregelmatig is.

Rustig ademhalen

Hou dit bewuste ademhalingsproces een tijdje vol. Je kunt er vervolgens een zinnetje aan toe voegen om je ademhaling wat meer te controleren. Zeg bijvoorbeeld bij het inademen: ‘Ik ben dankbaar voor’… en bij het uitademen waar je allemaal dankbaar voor bent.

Een andere goede ademhalingsoefening, eentje waar je direct rustig van wordt, is de 4-7-8 techniek. Deze oefening helpt je om je geest te kalmeren en je spieren te ontspannen. Je kunt deze oefening overal doen, dus als je een stressvolle situatie hebt op je werk kun je de oefening direct toepassen. De 4-7-8 techniek wordt niet voor niets aanbevolen door managers in topfuncties! 

De oefening gaat als volgt:

  1. Adem in door je neus voor 4 tellen, voel je buik aanzwellen;
  2. Hou je adem in voor 7 tellen;
  3. Adem traag uit door je mond in 8 tellen. 
  4. Probeer je tong achter je onderste tandenrij te houden en een licht suizend geluid te maken terwijl je uitademt;
  5. Doe dit minstens 2 x per dag.

Als je veel last hebt van stress en je je hierdoor, maar moeilijk kunt concentreren, dan is het zinvol om ademhalingsoefeningen te doen. Een diepe ademhaling helpt je om beter om te kunnen gaan met stress. Als je last hebt van veel spanning in je lichaam, dan ga je korter ademhalen, waardoor je niet voldoende zuurstof binnenkrijgt. 

Dit heeft een negatief effect op je cognitieve vaardigheid en concentratievermogen. Door dagelijks ademhalingsoefening te doen wordt je ademhaling rustiger en verbetert je focus en concentratie.

In de kennisbank van Herleva vind je tientallen blogs met tips en adviezen. Ik raad je aan om deze blog ook te lezen:

Aan de slag met je ademhaling

Herleva heeft een aantal dingen voor je klaarstaan die je ondersteunen bij een betere ademhaling.

Gratis producten

Ik vind het leuk om mijn kennis met je te delen. Daarom heb je allereerst toegang tot mijn blogs en video's. Ook kun je gratis de volgende producten downloaden:

Zelf de diepte in met je ademhaling

Wil je verder de diepte in? Kies voor 1 van de online programma's:

Aan de slag als ademcoach

Wil je zelf aan de slag als ademcoach? Of wil je de ademhaling als tool inzetten in je werk? Meld je dan aan voor de opleiding tot ademcoach.

Wil je meer informatie? Neem gerust contact met mij op. Je kunt hiervoor gebruikmaken van het contactformulier of stuur een mail naar heleen@herleva.nl

Direct contact


Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
Reactie plaatsen