Jouw gedachten en de invloed van ademhaling | Herleva
Jouw gedachten en de invloed van ademhaling: hoe werkt dit?
7 min. leestijd

Jouw gedachten en de invloed van ademhaling: hoe werkt dit?

Voor veel mensen is negatief denken een gewoonte. Vaak zijn we ons er niet eens bewust van. 70% van alle gedachten die we hebben zijn negatief. Dit heeft niet alleen effect op hoe je je voelt, maar ook op de manier waarop je ademhaalt.

Denk je vaak negatief, dan is de kans groot dat je ademhaling snel is en dat je vanuit je borst ademhaalt. Ben je meer een positieve denker, dan komt de ademhaling vaak vanuit je buik en is deze rustig en ontspannen.

Je gedachten hebben dus invloed op je ademhaling, maar heeft de manier waarop je ademhaalt ook invloed op je gedachten? In dit blog gaan we hier dieper op in.

Het is vanzelfsprekend dat negatieve gedachten een andere uitwerking op je lichaam hebben dan positieve gedachten. Als jij het gevoel hebt dat je toch nooit iets voor elkaar krijgt, dan reageert je lichaam heel anders dan wanneer je denkt dat je alles voor elkaar krijgt.

Je emoties worden grotendeels bepaald door je gedachten. Negatieve gedachten beïnvloeden je gevoel dan ook op een negatieve manier. Wanneer er dagelijks rampscenario’s in je hoofd afspelen, dan is de kans groot dat je je vaak angstig of verdrietig voelt. Wist je dat negatief denken verslavend is? Het geeft je een gevoel van controle door uit te gaan van het ergste.

Controle over hoe iets gaat verlopen heb je echter nooit. Je hebt geen idee hoe iets in de toekomst zal ontwikkelen. Negatief denken helpt je dus niets verder, het zorgt er alleen maar voor dat je enorm veel energie verspilt. Daarnaast zul je je vaak verdrietig, angstig, somber of hulpeloos voelen. Je krijgt weerstand tegen de wereld en stoot mensen steeds meer van je af. Heb je voor lange tijd last van negatieve gedachten? Dan kun je zelfs last krijgen van psychische en lichamelijke klachten.

Wat is de invloed van positieve gedachten op je lichaam?

Als je jezelf aanleert om positief te denken, dan merk je dat je ook meer positieve emoties hebt. Je voelt je vrijer en je maakt je minder zorgen om het leven. Dit heeft een positieve invloed op je lichaam. Vooral op mentaal vlak pluk je hier de vruchten van.

Als je positief denkt, voel je je vrolijker en gelukkiger. Je voelt je energieker, waardoor je meer dingen onderneemt en hier ook echt van geniet. Je zelfbeeld wordt positiever en je gaat beter om met jezelf en de mensen om je heen. Ook kun je gemakkelijker omgaan met (vervelende) gebeurtenissen en situaties.

Jouw gedachten en de invloed van ademhaling

Heb je veel last van hyperventilatie? Dan kan het zijn dat je aan de slag moet gaan met je negatieve gedachten. Negatieve gedachten zorgen voor spanning in je lichaam. Wanneer je spanning in je lichaam ervaart, maakt je lichaam adrenaline aan. Normaal gesproken zorgt adrenaline ervoor dat je in levensbedreigende situaties kunt vechten of vluchten. Je lichaam kent echter geen verschil tussen een echte situatie of een gedachte erover.

Dus als jij veel negatief denkt, dan maakt je lichaam continu adrenaline aan. De aanmaak van adrenaline zorgt ervoor dat je hartslag, maar ook je ademhaling versnelt. Je gaat hoog (in je borst) en snel ademhalen; hyperventilatie. Wanneer je je hier bewust van bent, dan kan je jouw ademhaling door middel van je gedachten ook weer rustig krijgen.

Andersom werkt het ook zo dat de manier waarop je ademt jouw gedachten beïnvloeden. Als jij last hebt van hyperventilatie, dus snel en hoog ademt, dan kun je hiervan in paniek raken. Er kunnen allerlei negatieve gedachten in je opkomen. Aan de andere kant, als je rustig en ontspannen ademhaalt, dan is de kans dat er negatieve gedachten in je hoofd ontstaan heel erg klein.

Luister mijn podcast met het onderwerp: van denken naar voelen

Wanneer je op de juiste manier ademhaalt, dan heb je veel minder last van negatieve gedachten. Hoe kan dit? Door bewust met je ademhaling bezig te zijn concentreer je je met name op je lichaam. Je gaat dus uit je hoofd. Probeer je maar eens een paar minuten te focussen op je ademhaling. Adem diep in door je neus en laat je buik een stukje omhoog komen.

Voel hoe je lichaam de zuurstof uit de lucht opneemt. Adem vier tellen in en adem daarna in acht tellen uit (ook door je neus). Herhaal dit een paar keer achter elkaar. Je zult merken dat je niet alleen rustiger wordt, maar dat je in deze paar minuten ook niet hebt nagedacht. Dit komt doordat je op dit moment gefocust bent op je lichaam. Je hersenen hebben daarnaast niet de capaciteit om ook nog eens met allerlei negatieve gedachten op de proppen te komen.

Wil je meer grip op je denkprocessen? Dan is meditatie absoluut een aanrader. Door te mediteren train jij je denkspieren. Wat je leert is om je te focussen in je denken. Wanneer je dit langere tijd doet zul je merken dat je gedachten niet alle kanten meer opschieten.

Zoals je hebt kunnen lezen zijn jouw gedachten en de manier waarop je ademhaalt onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wil jij bewuster leren omgaan met je gedachten? Dan is het zeker de moeite waard om dagelijks te werken aan een goede ademhaling.

In de kennisbank van Herleva vind je tientallen blogs met tips en adviezen. Ik raad je aan om deze blog ook te lezen:

Aan de slag met je ademhaling

Herleva heeft een aantal dingen voor je klaarstaan die je ondersteunen bij een betere ademhaling.

Gratis producten

Ik vind het leuk om mijn kennis met je te delen. Daarom heb je allereerst toegang tot mijn blogs en video's. Ook kun je gratis de volgende producten downloaden:

Zelf de diepte in met je ademhaling

Wil je verder de diepte in? Kies voor 1 van de online programma's:

Aan de slag als ademcoach

Wil je zelf aan de slag als ademcoach? Of wil je de ademhaling als tool inzetten in je werk? Meld je dan aan voor de opleiding tot ademcoach.

Wil je meer informatie? Neem gerust contact met mij op. Je kunt hiervoor gebruikmaken van het contactformulier of stuur een mail naar heleen@herleva.nl

Direct contact


Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
Reactie plaatsen