Adrenaline en de rol van de ademhaling | Herleva
Adrenaline en de rol van de ademhaling
6 min. leestijd

Adrenaline en de rol van de ademhaling

Wist je dat adrenaline van invloed is op je ademhaling? Als je je in een stressvolle situatie bevindt, maakt je lichaam adrenaline aan. Adrenaline wordt geproduceerd in de bijnier en werkt in op je lichaam, zodat je voorbereid bent op extreme omstandigheden. Dit wordt ook wel de vecht-of-vluchtreactie genoemd. Het verhoogt daarmee de kans op overleven.

In onze huidige samenleving komt het bijna niet meer voor dat je moet vluchten voor je leven, maar toch maakt ons lichaam adrenaline aan in momenten van stress. Adrenaline wordt daarom ook wel het stresshormoon genoemd. Maar wat heeft adrenaline dan te maken met je ademhaling? In dit blog ga ik daar dieper op in.

Adrenaline is een hormoon dat wordt geproduceerd in het merg van de bijnier. Het wordt gevormd uit tyrosine, een aminozuur. Een andere naam voor adrenaline is epinephrine, maar het wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Bij het vrijkomen van adrenaline in je bloed wordt je lichaam namelijk in opperste paraatheid gebracht, zodat je kunt vechten of vluchten bij gevaar of stress.

Ervaar je iets bedreigends, dan geeft de hypothalamus signalen af in de hersenen aan de bijnieren om adrenaline te produceren. Dit wordt gedaan door tyrosine om te zetten in dopamine. De oxygenatie van dopamine levert noradrenaline op, wat omgezet wordt in adrenaline. Dit bindt zich vervolgens aan receptoren in slagaders, hart, lever, spieren, vetweefsel en pancreas. Omdat adrenaline zich bindt aan receptoren op je hart en je aders, verhoogt je hartslag en je ademhaling. Dit wordt ook wel een adrenalinekick genoemd.

Tijdens een adrenalinekick raakt je ademhalingscentrum ontregeld. Je ademhalingscentrum zorgt ervoor dat je ademhaling is afgestemd op de behoefte van je lichaam. Allereerst let het ademhalingscentrum op de zuurgraad van je bloed, daarnaast op de hoeveelheid zuurstof in het bloed. Ben je gespannen of heb je last van stress, dan zucht je vaak.

Wanneer je schrikt, hou je je adem in. En ben je van de schrik bekomen, dan slaak je een zucht van verlichting. Gebeurt en iets ingrijpends, heb je last van hevige stress of een paniekaanval? Dan wordt het ademcentrum geprikkeld. Je ademhaling zal zich vervolgens automatisch versnellen. Is het stressmoment voorbij, dan vertraagt je ademhaling weer. Heb je langdurig last van stress, dan gaat je ademhaling een eigen leven leiden.

Je ademhalingscentrum went aan het lage koolzuurgasgehalte die bij een snelle ademhaling hoort. Zo kun je in een vicieuze cirkel van hyperventilatie terechtkomen.

Wat gebeurt er met je adem tijdens een adrenaline kick?

Adrenaline zorgt ervoor dat je snel kunt reageren. Dat je je aandacht erbij kunt houden en dat je je beter kunt concentreren. Je lichaam wordt als het ware in een opperste staat van paraatheid gebracht; klaar om de strijd aan te gaan. Dit levert een adrenaline kick op, een supersnelle levering van energie.

Als je veel last hebt van stress maakt je lichaam continu adrenaline aan. Dit zorgt ervoor dat je lichaam op een gegeven moment uitgeput raakt. Een teveel aan adrenaline kan leiden tot angsten en paniekaanvallen. Aan de andere kant kan een tekort aan adrenaline zorgen voor apathie, besluiteloosheid en depressies.

Zoals je hebt kunnen lezen is je ademhaling onderhevig aan hoe je je voelt. Ben je rustig en ontspannen, dan is je ademhaling dit ook. Heb je veel last van spanning en stress? Dan is je ademhaling snel en gejaagd. Na een adrenalinekick kun je heel gemakkelijk weer rustig worden door je te concentreren op je ademhaling. De volgende oefening kan je daarbij helpen:

Adem diep in

Adem zo diep mogelijk in, waarbij je buik en borst maximaal uitzetten. Adem daarna weer rustig uit. Je zult merken dat je nu al een beetje rustiger wordt.

Voel je lijf

Adem rustig door en ga met je aandacht naar je lichaam; wat voel je? Voel hoe je voeten de grond aanraken, hoe je rug de stoel aanraakt en hoe je kleding zit. Welk deel van je lichaam heeft aandacht nodig? Ga daar naartoe.

Let op je adem

Focus je vervolgens op je ademhaling. Is je ademhaling rustig of snel? Adem in door je neus en concentreer je op hoe dat voelt. Zet je buik uit terwijl je inademt. Adem daarna weer rustig door je neus uit. Het enige wat je hoeft te doen is waarnemen.

Adrenaline kan ervoor zorgen dat je snel en hoog gaat ademen. Dit is een automatische reactie van het lichaam; adrenaline bindt zich namelijk aan receptoren op je hart en je aders, waardoor je hartslag en je ademhaling verhoogt. Heb je langdurig last van stress, dan maakt je lichaam continu adrenaline aan. Op de lange termijn zorgt dit voor uitputting.

In de kennisbank van Herleva vind je tientallen blogs met tips en adviezen. Ik raad je aan om deze blog ook te lezen:

Aan de slag met je ademhaling

Herleva heeft een aantal dingen voor je klaarstaan die je ondersteunen bij een betere ademhaling.

Gratis producten

Ik vind het leuk om mijn kennis met je te delen. Daarom heb je allereerst toegang tot mijn blogs en video's. Ook kun je gratis de volgende producten downloaden:

Zelf de diepte in met je ademhaling

Wil je verder de diepte in? Kies voor 1 van de online programma's:

Aan de slag als ademcoach

Wil je zelf aan de slag als ademcoach? Of wil je de ademhaling als tool inzetten in je werk? Meld je dan aan voor de opleiding tot ademcoach.

Wil je meer informatie? Neem gerust contact met mij op. Je kunt hiervoor gebruikmaken van het contactformulier of stuur een mail naar heleen@herleva.nl

Direct contact


Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
Reactie plaatsen