Welke klachten krijg je als je slecht ademt? | Herleva
Welke klachten krijg je als je slecht ademt?
8 min. leestijd

Welke klachten krijg je als je slecht ademt?

Veel mensen halen op een verkeerde manier adem, waardoor klachten als hoofdpijn, duizeligheid, kortademigheid en vermoeidheid kunnen ontstaan. Lang niet iedereen is zich bewust van zijn/haar ademhaling, dit valt natuurlijk wel te leren!

Toch zal een afwijkende ademhaling problemen kunnen opleveren, of dit nu bewust of onbewust is.

Maar wat is een afwijkende of slechte ademhaling precies? En welke klachten kunnen ontstaan als je slecht ademt? In dit blog vertel ik je er meer over.

Slecht ademen, ook wel disfunctioneel ademen genoemd, kan leiden tot langdurige klachten. De meeste mensen zijn wel bekend met hyperventilatie, wat niets anders is dan teveel en te snel ademen (over-ademen). Hyperventilatie ontstaat door angst en/of stress.

Wat opvallend is bij hyperventilatie is een onregelmatige ademhaling, overmatig zuchten en hoog ademen (borstkas ademhaling). Heb je een hyperventilatie aanval, dan wordt vaak geadviseerd om in een zakje te ademen. Beter is om hyperventilatie te voorkomen door het verbeteren van je ademhaling.

Mensen die vaak last hebben van een snelle of hoge ademhaling klagen over klachten als kortademigheid, pijn en steken op de borst en een benauwd gevoel op de borst. Maar ook hoofdpijn, tintelingen, krampen duizeligheid, angst, buikpijn en vermoeidheid worden genoemd als gevolg van slecht ademen.

Ik heb de meest voorkomende klachten voor je op een rijtje gezet:

Luchtwegen

  • Snel buiten adem bij inspanning
  • Astma-aanvallen
  • Benauwdheid
  • Piepende ademhaling
  • Duidelijk hoorbaar ademen
  • Door de mond ademen
  • Overmatig zuchten of gapen
  • Veel hoesten
  • Veel slijm
  • Chronisch verstopte of lopende neus
  • Neuspoliepen
  • Weinig ruiken
  • Droge mond

Gapen is een symptoom van slechte ademhalingOvermatig gapen is een symptoom van een slechte ademhaling

Hersenen

  • Duizeligheid
  • Licht in het hoofd
  • Slechte concentratie
  • Geheugenverlies
  • Nervositeit, spanning
  • Bezorgdheid
  • Paniekgevoelens, angst zonder reden
  • Hyperventilatie-aanvallen
  • Geestelijke vermoeidheid
  • Snel emotioneel
  • Snel geïrriteerd zijn
  • Piepende oren
  • Vlekken voor de ogen
  • Overprikkeling

Spieren

  • Chronisch vermoeide spieren
  • Kramp

Hart en bloedcirculatie

  • Hoge bloeddruk
  • Onregelmatige, bonzende of versnelde hartslag
  • Pijn, beklemming op de borst
  • Pijn bij het hart

Huid

  • Eczeem
  • Droge huid
  • Spataderen
  • Overdadig zweten

Slapen

  • Snurken
  • Niet in slaap kunnen komen
  • Slecht slapen
  • Nachtelijke astma
  • Onderbroken slaap
  • Bedplassen of vaak moeten plassen ’s nachts
  • ’s Morgens moe opstaan
  • Ademhalingsstilstand tijdens slaap

Slecht slapen is een symptoom van slechte ademhalingSlechte slaap wordt veroorzaakt door een slechte ademhaling

Immuunsysteem

  • Snel verkouden, grieperig

Algemeen

  • Koude handen / voeten
  • Opgezwollen buik
  • Oprispingen
  • Snel moe
  • Tintelingen in vingers of gezicht
  • Een algeheel gevoel van slapte en vermoeidheid
  • Fysieke uitputting
  • Lusteloosheid
  • Diarree of juist constipatie
  • Onverklaarbaar gewichtsverlies of gewichtstoename
  • Allergische reacties

Heb je last van bovenstaande klachten en vermoed je dat het komt door een slechte ademhaling? Dan kun je ademhalingsoefeningen doen om de juiste ademhaling aan te leren; de buikademhaling. De buikademhaling wordt ook wel een middenrifademhaling genoemd.

Het is een natuurlijke reactie die je angst vermindert en je hartslag verlaagt. Je kunt de buikademhaling oefenen door een paar seconden te pauzeren voordat je inademt. Je buik kan dan naar beneden uitzetten tijdens inademing. Een juiste ademhaling gaat via je buik en door je neus, niet door je mond.

Het belang van de buikademhaling

Veel mensen beseffen zich niet hoe belangrijk een buikademhaling is, totdat ze stress ervaren of zich realiseren hoe gespannen hun lichaam is. Diep ademhalen vanuit je buik of middenrif is erg belangrijk om stress te verminderen, maar ook om je houding te verbeteren.

Daarnaast draagt een buikademhaling bij aan een actieve levensstijl.

Hoe kun je klachten verminderen door een juiste ademhaling?

Ademhalen doen we zonder erbij na te denken en zonder te beseffen hoe belangrijk het is voor ons welzijn. Een goede ademhaling verbindt onze geest en lichaam. 

Als je op de juiste manier ademhaalt dan kun je profiteren van vele voordelen. Je haalt het maximale uit je adem met een buikademhaling. Het kalmeert de geest, waardoor je minder last hebt van spanning en stress.

Hoe voer je de buikademhaling uit?

  1. Ga op je rug liggen en hou je knieën gebogen. Leg je hoofd op een kussen en een hand op elk van je bovenste borstribben. Tijdens de ademhaling ben je gefocust op hoe je middenrif beweegt.
  2. Adem langzaam in door je neus. Terwijl je dit doet laat je je buik uitzetten tijdens de inademing. De hand die op je borst ligt moet zo stil mogelijk blijven liggen.
  3. Adem vervolgens weer langzaam uit met getuite lippen en voel hoe je buik terugkomt naar de originele positie.

Een slechte ademhaling kan de oorzaak zijn van veel vervelende klachten. Gelukkig kun je hier zelf iets aan doen door te werken aan een goede ademhaling. Een juiste ademhaling is vanuit de buik en gaat door de neus. Het helpt je om rustiger te worden tijdens momenten van stress.

Neem dagelijks de tijd om je op je ademhaling te focussen, zodat het na verloop van tijd automatisch gaat en je klachten zullen afnemen.

In de kennisbank van Herleva vind je tientallen blogs met tips en adviezen. Ik raad je aan om deze blog ook te lezen:

Aan de slag met je ademhaling

Herleva heeft een aantal dingen voor je klaarstaan die je ondersteunen bij een betere ademhaling.

Gratis producten

Ik vind het leuk om mijn kennis met je te delen. Daarom heb je allereerst toegang tot mijn blogs en video's. Ook kun je gratis de volgende producten downloaden:

Zelf de diepte in met je ademhaling

Wil je verder de diepte in? Kies voor 1 van de online programma's:

Aan de slag als ademcoach

Wil je zelf aan de slag als ademcoach? Of wil je de ademhaling als tool inzetten in je werk? Meld je dan aan voor de opleiding tot ademcoach.

Wil je meer informatie? Neem gerust contact met mij op. Je kunt hiervoor gebruikmaken van het contactformulier of stuur een mail naar heleen@herleva.nl

Direct contact


Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
Reactie plaatsen