Heb jij weerstand om dieper te ademen tijdens ademhalingsoefeningen?
Weerstand om dieper te ademen (tijdens ademhalingsoefeningen)
5 min. leestijd

Weerstand om dieper te ademen (tijdens ademhalingsoefeningen)

Wil jij ademhalingsoefeningen doen om rustiger te worden in je hoofd, maar voel je weerstand? Als je net begint met ademhalingsoefeningen, dan kunnen er veel emoties loskomen. Dit is heel logisch, want je krijgt meer rust in je hoofd, waardoor er (onverwerkte) emoties naar boven kunnen komen. Deze emoties moeten door je lichaam heen om opgelost te worden. Maar hoe ga je ermee om als je zoveel weerstand voelt? In dit blog lees je er meer over.

Ademhalingsoefeningen zorgen ervoor dat je meer in verbinding komt met je lijf. Ben je bang om emoties te voelen en durf je daarom niet diep te ademhalen? Als je bang bent om te voelen, dan heeft dit meestal te maken met angst om te blijven hangen in een emotie, het gevoel dat je er niet meer uitkomt. Emoties zijn er niet voor niets. Het laat je zien dat er zaken in je leven zijn die aandacht nodig hebben, die opgelost moeten worden. 

Emoties kun je alleen oplossen door ze te voelen. Doe dit zonder oordeel, laat ze er gewoon zijn, ook al voelt het onprettig. Als je je blijft verzetten tegen je emoties, door ze bijvoorbeeld bewust niet te voelen of door ze om te zetten in positieve gedachten, blijven ze terugkomen. Dus ook al is het even lastig, als je de emoties toelaat en door je heen laat gaan, lossen ze sneller op. Een emotie is energie, het moet door je lichaam heen om opgelost te worden.

Zit je klaar om je ademhalingsoefeningen te doen en voel je ineens weer die weerstand opkomen? Dat is heel logisch. Het is niet prettig als er emoties opkomen die je liever niet wilt voelen. Toch is het belangrijk om door deze weerstand heen te ademen. Probeer gewoon rustig te blijven en laat de emoties er gewoon zijn. 

Voel je verdriet opkomen? Laat het er gewoon zijn en oordeel er niet over. Je hoeft ook niet na te denken over waar het verdriet vandaan komt; dit maakt namelijk helemaal niets uit. Waar het om gaat is dat je het toelaat, zodat het opgelost kan worden. Je zult je daarna stukken beter voelen; er ontstaat namelijk meer ruimte in je lichaam en in je hoofd.

Een diepe ademhaling zorgt ervoor dat je meer in contact komt met je lichaam en met je emoties. Het is wel belangrijk dat je dit op de juiste manier doet. Ontspan je buik, zet je borst open en hou je schouders recht. Waar voel je de ademhaling in je lichaam? Dit is een proces waar je je bewust van moet worden. Zo kun je namelijk heel bewust je buik inzetten om beter en dieper adem te halen. Je buik zet uit, je borstholte wordt groter en je longen gaan verder open. Automatisch zal er meer lucht naar binnen stromen. 

Bij de uitademing kun je je buik bewust weer minder bol laten worden. De middenrifspieren ontspannen en je borstholte wordt kleiner. De lucht vloeit vervolgens weer naar buiten. Komen er tijdens de diepe ademhaling emoties op? Wees je dan ook bewust van waar je deze emoties voelt. Zitten ze hoog in je keel? Zitten ze rond je maag? Blijf rustig doorademen en laat de emoties er gewoon zijn. Wordt het te heftig voor je? Probeer je dan te focussen op een gedeelte in je lichaam waar je je rustig voelt.


Om je gedachten en lichaam tot rust te brengen kun je de volgende ademhalingsoefening proberen. Kies voor een houding waarbij je geen spanning in je lichaam voelt. Het maakt niet uit hoe of waar; op een stoel, op de grond, in lotushouding – waar jij je prettig bij voelt. 

Adem diep in via je linker neusgat en adem uit met je rechter neusgat. Herhaal dit zeven keer en wissel vervolgens. Adem nu in met je rechter neusgat en uit met je linker neusgat. Herhaal dit ook zeven keer. Vervolgens adem je zeven keer in en uit door beide neusgaten.

Als je op een juiste manier diep ademhaalt krijg je rust in je lichaam en je hoofd. Het is hierbij belangrijk dat je op een rustige manier diep in- en uitademt. Het kan zijn dat er bij een diepe ademhaling emoties naar boven komen die je liever niet wilt voelen. 

Toch is het belangrijk dat je door deze weerstand heen ademt. Emoties zijn energie en moeten door je lichaam heen om opgelost te worden; een diepe ademhaling ondersteunt je hierbij. Laat de emoties toe zonder er een oordeel over te hebben.

In de kennisbank van Herleva vind je tientallen blogs met tips en adviezen. Ik raad je aan om deze blog ook te lezen:

Aan de slag met je ademhaling

Herleva heeft een aantal dingen voor je klaarstaan die je ondersteunen bij een betere ademhaling.

Gratis producten

Ik vind het leuk om mijn kennis met je te delen. Daarom heb je allereerst toegang tot mijn blogs en video's. Ook kun je gratis de volgende producten downloaden:

Zelf de diepte in met je ademhaling

Wil je verder de diepte in? Kies voor 1 van de online programma's:

Aan de slag als ademcoach

Wil je zelf aan de slag als ademcoach? Of wil je de ademhaling als tool inzetten in je werk? Meld je dan aan voor de opleiding tot ademcoach.

Wil je meer informatie? Neem gerust contact met mij op. Je kunt hiervoor gebruikmaken van het contactformulier of stuur een mail naar heleen@herleva.nl

Direct contact


Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
Reactie plaatsen