Hoe moet je door je buik ademhalen? | Herleva
Lukt het je niet om via je buik te ademen: wat nu?
6 min. leestijd

Lukt het je niet om via je buik te ademen: wat nu?

Het lijkt zo simpel om goed adem te halen; je doet het de hele dag door en je hoeft er niet eens over na te denken. Zelfs wanneer je slaapt, gaat je ademhaling gewoon door. Ademhalen is een onbewust proces, maar dat betekent niet dat je er geen invloed op uit kunt oefenen. Veel mensen halen namelijk niet op de juiste manier adem. Een juiste ademhaling doe je namelijk vanuit je buik en niet vanuit je borst.

Maar wat als het je niet lukt om via je buik adem te halen? In dit blog geef ik je een aantal tips.

Ontspannen ademhalen; het lijkt zo vanzelfsprekend, maar voor veel mensen is het niet zo eenvoudig. Vooral in periodes van veel stress, of wanneer emoties hoog oplopen, is het heel moeilijk om goed adem te halen. Dit komt omdat je dan je middenrif en buikspieren aanspant, wat direct effect heeft op je ademhaling. Je ademhaling kan dan ineens omhoog schieten, haperen of zelfs stoppen. Hierdoor word je ademruimte beperkt, omdat je niet in je buik ademt.

Bij inademing worden je longen als ballonnen opgeblazen, waarbij de middenrifspier omlaag geduwd wordt. Als dit gebeurt hebben je buikorganen meer ruimte nodig, dus zet je buik uit. De meeste mensen zetten hun buik liever niet uit; om emoties te onderdrukken houden ze hun buik onbewust gesloten. Dit is de oorzaak van een hoge ademhaling; om die emoties niet te hoeven voelen ga je vanuit je borst ademhalen en is je adem hoog, snel en oppervlakkig.

Buikademhaling betekent simpel gezegd dat je gebruik maakt van je middenrif om dieper adem te halen. Als je inademt, trekt je middenrif samen en beweegt deze naar beneden. Er ontstaat dan ruimte in de longen, zodat deze zich kunnen vullen met lucht. Bij uitademing ontspant het middenrif en beweegt het terug omhoog; de lucht wordt uit de longen verwijderd.

Ademen is een natuurlijk proces en gebeurt in de meeste gevallen onbewust. Het maakt hierbij niet uit of je op een goede of slechte manier ademhaalt. De buikademhaling is echter de natuurlijke ademhaling. Je kunt dat zien aan baby’s, die ademen van nature vanuit de buik. Wanneer we ouder worden lijken we deze ademhaling te verleren.

Vooral als je een stressvol leven hebt, of te maken hebt met veel emoties, kan het moeilijk zijn om vanuit je buik te ademen. Je lichaam verkrampt in tijden van stress en dit zorgt ervoor dat je vanuit je borst gaat ademhalen. Deze ademhaling is kort en oppervlakkig en kan op de lange termijn zorgen voor een groot aantal klachten.

Ieder proces in je lichaam is afhankelijk van jouw ademhaling. Haal je voornamelijk adem vanuit je borst, dus hoog en snel? Dan kan dit op de lange termijn leiden tot hyperventilatie. Hyperventilatie betekent eigenlijk dat je te veel en te snel ademt; je kunt dus hyperventilatie hebben zonder dat je het door hebt.

Veelvoorkomende symptomen van te hoog en te snel ademen zijn:

  • Vermoeidheid;
  • Duizeligheid;
  • Tintelingen;
  • Hoofdpijn;
  • Spierpijn, met name in je nek en schouders;
  • Verminderde concentratie;
  • Koude handen en voeten;
  • Spastische darmen;
  • Eczeem.

Tips om de buikademhaling onder de knie te krijgen

Als je je eenmaal bewust bent van je ademhaling en je beseft dat je niet vanuit je buik ademhaalt, is het een kwestie van oefenen om dit onder de knie te krijgen. De volgende tips kunnen je hierbij helpen:

Laat je buik los

Onbewust houden veel mensen de hele dag hun buik ingetrokken. Als je je buik ingetrokken hebt, kun je niet meer naar je buik ademhalen.

Hou je voeten op de grond

Door je voeten plat op de grond te plaatsen (dit wordt ook wel aarden genoemd) lukt het je beter te ontspannen. Als je ontspannen bent gaat de buikademhaling beter.

Ontspan je spieren

Als je gespannen bent gaat je adem omhoog. Het lukt je beter om vanuit je buik adem te halen als je spieren niet gespannen zijn.

Plan kleine pauzes in

Plan dagelijks kleine pauzes in waarin je bewust met je ademhaling bezig bent.

Oefen voor het slapen gaan

Probeer als je in bed ligt om rustig naar je buik te ademen. Dit helpt je lichaam de buikademhaling sneller te herkennen, zodat het je overdag om makkelijker lukt om naar je buik adem te halen.

Een buikademhaling is de gezondste ademhaling, maar het lukt niet iedereen om via de buik te ademen. In de meeste gevallen heeft dit te maken met stress; als je gespannen bent of veel te maken hebt met emoties, dan blokkeert je buik als het ware. Je gaat hierdoor automatisch vanuit je borst ademhalen. Door regelmatig bewust met je ademhaling bezig te zijn, kun je leren om vanuit je buik adem te halen.

In de kennisbank van Herleva vind je tientallen blogs met tips en adviezen. Ik raad je aan om deze blog ook te lezen:

Aan de slag met je ademhaling

Herleva heeft een aantal dingen voor je klaarstaan die je ondersteunen bij een betere ademhaling.

Gratis producten

Ik vind het leuk om mijn kennis met je te delen. Daarom heb je allereerst toegang tot mijn blogs en video's. Ook kun je gratis de volgende producten downloaden:

Zelf de diepte in met je ademhaling

Wil je verder de diepte in? Kies voor 1 van de online programma's:

Aan de slag als ademcoach

Wil je zelf aan de slag als ademcoach? Of wil je de ademhaling als tool inzetten in je werk? Meld je dan aan voor de opleiding tot ademcoach.

Wil je meer informatie? Neem gerust contact met mij op. Je kunt hiervoor gebruikmaken van het contactformulier of stuur een mail naar heleen@herleva.nl

Direct contact


Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
Reactie plaatsen