Ademhaling als graadmeter voor hoe jij je voelt | Herleva
Hoe voel jij je? Gebruik je ademhaling als graadmeter!
6 min. leestijd

Hoe voel jij je? Gebruik je ademhaling als graadmeter!

Onze ademhaling is een continu proces en voorziet ons de hele dag door van zuurstof. Het is dan ook onze belangrijkste energiebron; je kunt niet leven zonder je ademhaling. Tijdens de ademhaling wordt er verse zuurstof in ons lichaam gebracht. Het zorgt voor de afvoer van afvalstoffen en de groei van nieuwe cellen. We ademen de hele dag door en doen dit in de meeste gevallen geheel onbewust. 

De meeste mensen hebben dan ook niet door dat ze verkeerd ademen. Toch kan een verkeerde ademhaling zorgen voor vervelende klachten. Je kunt aan je ademhaling merken of je goed in je vel zit of niet. Je ademhaling is als het ware een graadmeter voor hoe jij je voelt. Maar hoe zit dit dan precies? In dit blog lees je er meer over.

Herken je de volgende situatie bij jezelf? Je bent gehaast of gespannen, je adem is sneller en oppervlakkiger en zit hoog in je borst. Eigenlijk staat je lichaam dan in een soort actiestand. Als je dit af en toe hebt, is het geen enkel probleem, maar wanneer je dit regelmatig ervaart, dan kun je last krijgen van vervelende klachten. 

Je ademhaling is een stuk rustiger wanneer jij ook rustig bent. Na een meditatie of yogales is je adem kalmer en langzamer. In de meeste gevallen adem je dan ook vanuit je buik. Je lichaam is in een ontspannen staat. In zo’n ontspannen staat zal ook herstel van je lichaam plaatsvinden en heb je meer focus en voel je je helderder. Zo is je ademhaling een graadmeter voor hoe jij je voelt. 

Adem je langzaam, dan is je lichaam ontspannen, adem je snel en oppervlakkig, dan is je lichaam gespannen en onder stress. Andersom werkt het ook zo; als je ontspannen bent, adem je rustig en regelmatig, heb je veel last van stress, dan zal je ademhaling een stuk sneller en onregelmatiger zijn.

In de meeste gevallen herken je deze verschillen niet bij jezelf, omdat je je niet bewust bent van je ademhaling. Sta daarom regelmatig stil bij hoe je ademhaalt; het heeft namelijk een grote impact op je hele gestel. Jouw ademhaling is van invloed op hoe je je voelt, hoe je denkt en wie je bent. 

Zit jouw ademhaling vaak hoog in je borst en adem je snel en oppervlakkig? Adem je door je mond of door je neus? Heb je het vaak benauwd of merk je dat je heel veel bezig bent met je ademhaling? Het is goed om hier regelmatig bij stil te staan. Voor een ontspannen staat van je lichaam is een rustige, diepe, kalme buikademing van belang.

Ademhaling als graadmeter voor hoe jij je voelt

Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op je ademhaling. Als je veel last hebt van stress, dan merk je dit aan je ademhaling. Misschien heb je het heel erg druk op je werk, waardoor je ademhaling sneller is en hoger zit. Maar ook emotionele gebeurtenissen hebben effect op je ademhaling. 

Aan de andere kant hebben positieve gebeurtenissen ook invloed op hoe je ademhaalt. Denk maar eens aan een nieuwe project waar je heel enthousiast over bent. Dit kan zorgen voor een adrenalinekick, met als gevolg een snellere ademhaling. Een ontspannen yogales daarentegen zorgt juist voor een rustige en kalme ademhaling.

De manier waarop je ademhaalt, is dus een belangrijke graadmeter voor hoe jij je voelt. Maar hoe kun je nu meer controle krijgen over je ademhaling? Eigenlijk is dat heel gemakkelijk; je kunt het zelfs nu al toepassen. 

Adem maar eens een keer heel diep in: Waar zit je ademhaling? Zit deze hoog in je borst of diep in je onderbuik? Adem je via je mond of via je neus? Adem vervolgens nog een keer diep in. Doe dit via je neus en probeer wat dieper in je onderbuik te ademen. Adem daarna rustig uit. Herhaal dit een paar keer en probeer daarna om je uitademing wat langer te maken. Je geeft je lichaam hiermee het signaal dat het kan ontspannen. 

Doe dit een aantal keren per dag en je merkt direct dat je lichaam meer ontspannen raakt. Ideaal als je een moment van stress hebt.

Om meer controle te krijgen over je ademhaling kun je de volgende tips toepassen:

  • Word bewust van je ademhaling. Zet een paar keer per dag een timer en focus je op je ademhaling, zonder er iets aan te willen veranderen. Adem bewust in en uit.
  • Doe een paar keer per dag een korte meditatie.
  • Adem bewust op momenten dat je moet wachten, bijvoorbeeld in de rij bij de supermarkt. Adem een aantal keer bewust in en uit via je neus. Je wordt direct rustiger in je hoofd.
  • Volg een yogales, hier wordt veel aandacht besteed aan je ademhaling.

In de kennisbank van Herleva vind je tientallen blogs met tips en adviezen. Ik raad je aan om deze blog ook te lezen:

Aan de slag met je ademhaling

Herleva heeft een aantal dingen voor je klaarstaan die je ondersteunen bij een betere ademhaling.

Gratis producten

Ik vind het leuk om mijn kennis met je te delen. Daarom heb je allereerst toegang tot mijn blogs en video's. Ook kun je gratis de volgende producten downloaden:

Zelf de diepte in met je ademhaling

Wil je verder de diepte in? Kies voor 1 van de online programma's:

Aan de slag als ademcoach

Wil je zelf aan de slag als ademcoach? Of wil je de ademhaling als tool inzetten in je werk? Meld je dan aan voor de opleiding tot ademcoach.

Wil je meer informatie? Neem gerust contact met mij op. Je kunt hiervoor gebruikmaken van het contactformulier of stuur een mail naar heleen@herleva.nl

Direct contact


Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
Reactie plaatsen