Page content

article content

Hoe verbeter je je basisademhaling

Hoe verbeter je je basisademhaling en waarom is dat eigenlijk zo belangrijk voor je gezondheid?

Zoals je ademt, zo leef je
Agnes leest die quote op Facebook en wordt narrig. Haar eigen ademhaling gaat snel, onregelmatig en voelt niet lekker aan. Betekent dat dan dat ze snel, onregelmatig en niet lekker leeft?  Agnes  vindt haar werk leuk, maar door al die wisseldiensten is ze wel moe geworden. Oh kijk, tante Marie vond haar video leuk. Geconcentreerd en snel typt ze een reactie.  Ongemerkt  houdt ze haar adem in. Daarna klapt ze haar laptop dicht. Pfft eindelijk vrij. Nu lekker met de benen omhoog. Ze zucht. Het leven valt niet mee.

Wist je dat een goede ademhaling je meer ontspanning en energie kan geven?  En dat je je veel beter voelt als je op de juiste manier ademt?
Niet alleen fysiek maar ook mentaal. Je voelt je blijer en vrolijker. Je kan meer genieten en je voelt je liefdevoller.
Als je open staat voor groei en ontwikkeling kun je zelf meer verantwoordelijkheid nemen voor je leven.
Er is geen plafond aan je innerlijke groei. Dat vind ik een geweldig idee.
Wanneer je wilt groeien, kom je al snel je ademhaling tegen. Je kunt daarmee zelf veel doen om je beter te voelen.

Adem in en adem uit. We doen het zeker twintigduizend keer per dag en tsja, het lijkt zo simpel. Toch valt er voor acht van de tien mensen nog heel wat te verbeteren aan de ademhaling. Gek genoeg merken we het niet eens als we het niet goed doen, terwijl uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat tachtig procent van de mensen doodleuk maar dertig procent van zijn of haar totale longcapaciteit gebruikt.

Wat is een goede basisademhaling?

 Een goede ademhaling in rust gaat rustig en kalm, niet te diep.
Je ademt altijd door je neus, behalve als je een zware inspanning moet leveren, zoals een sprintje drie hoog een trap op of erg zware oefeningen in de sportschool. Dan heb je meer lucht nodig en kun je door je mond ademen.

Het is belangrijk dat je verder altijd door je neus ademt omdat je neus stofdeeltjes uit de lucht filtert en bacteriën tegen houdt. Je neus verwarmt ook de koude lucht en dat is het  prettiger voor je longen.
De belangrijkste reden om door je neus te ademen is dat je daardoor minder grote hoeveelheden zuurstof inademt.
Dat zorgt dat je minder snel gaat hyperventileren en het zorgt ervoor je meer energie hebt.
Tijdens elke ademhaling is je middenrif ontspannen. Je middenrif is een grote platte spier die heel belangrijk is voor je ademhaling. Bij elke inademing beweegt deze spier zachtjes naar beneden.
Zo krijgen je longen ruimte om zich te vullen met lucht. Als je uitademt komt deze spier weer naar boven omdat de longen krimpen.

Je kunt deze ademhaling zien doordat je buik bij elke ademteug iets naar voren komt. Je kunt het ook voelen door je hand op je buik te leggen tussen je navel en je schaambeen in.
Je andere hand leg je op je borstbeen. Op die manier voel je als je inademt dat je onderste hand op je lage buik  eerst een klein beetje omhoog komt. Je buikt komt slechts een paar centimeter naar voren, dus het is een heel subtiel gevoel.

Daarna voel je je ademhaling  in je bovenste hand in je borststreek.
Na je inademing mag je 1 tel wachten en dan adem je uit. Dan  wacht je 2 tellen.
Een kleine pauze na je in- en vooral na je uitademing, helpt om dieper te ontspannen.
Als je goed ademt voelt dat altijd moeiteloos en prettig aan.

Waarom is aandacht voor je basisademhaling belangrijk?

Door alles wat we meemaken in ons leven kunnen we onbewust blokkades in onze ademhaling creëren.
Training van je ademhaling zorgt ervoor dat je meer rust en energie ervaart en dat je een leuker leven krijgt.  Daarnaast wordt je emotioneel en metaal sterker en weerbaarder.
Wanneer je ademhaling niet goed verloopt, ervaar je dat in je leven. Je merkt dat in eerste instantie vooral lichamelijk. Bij een te snelle of te diepe ademhaling voel je duizelingen, benauwdheid en ben je minder geconcentreerd. Als je lang verkeerd ademt, kun je gezondheidsklachten krijgen, zoals ontstekingen in je hele lichaam en gewrichten. Je kunt ook last krijgen van je maag of je darmen. Je spierspanning is dan hoger.
Dat uit zich in een stijve nek of een pijnlijke schouder.
Daarnaast heeft je ademhaling een direct effect op je gevoelens en emoties. Een verkeerde ademhaling maakt dat je gedachten met je op de loop gaan. Je gedachten worden negatief en voor je het weet zit je in een negatieve spiraal. Je kunt zelfs angsten ontwikkelen.
Gelukkig kun je zelf verantwoordelijkheid nemen voor de negatieve gevoelens en lichamelijke klachten door je ademhaling blijvend te verbeteren.

Wat is je basisademhaling precies?

Je ademhaling bestaat globaal uit drie onderdelen: lage buik, middenrif en borstademhaling.
Door in te ademen duw je je middenrif naar beneden. Je middenrif ondersteunt je longen en is de scheiding tussen je organen zoals je darmen, lever, mild nieren, seksuele organen en je hart en longen.
Je middenrif kan wel tot drie centimeter naar beneden gaan. Als dat gebeurt, dan stimuleer je je organen en krijgen ze daarbij nog een massage omdat ze eventjes bewegen. Hierdoor wordt de doorbloeding beter en kunnen de organen hun functies beter uitvoeren.
Ook je hart is erbij gebaat dat jij je middenrif goed gebruikt, omdat het middenrif een vacuümwerking heeft en daarom je bloed beter vanuit je benen omhoog stuwt. Je ontlast je hart enorm wanneer
jij je middenrif effectief gebruikt zoals het bedoeld is.
Veel mensen ademen te hoog en gebruiken hun middenrif bijna niet meer, met alle nadelen die daarbij horen, zoals stress, buikklachten, vermoeidheid, hoge bloeddruk enzovoort. Je hebt vast wel eens gehoord
van een lage buik ademhaling of dat het goed is om naar je buik te ademen.

Lage buik ademhaling:

Je lage buik zit tussen je navel en je schaambeen in.
Wanneer je onbewust minder gaat ademen in je lage buik (je lage buik blijft dan plat als je ademt), heeft dat gevolgen voor je fysieke organen in dat gebied.
Darmen raken minder goed doorbloed, waardoor je typische lage buikklachten kunt krijgen zoals obstipatie, diarree, teveel lucht, lage rugklachten.

Verder heeft dit invloed op je welbevinden. Je kunt snel gaan twijfelen, minder zelfvertrouwen krijgen en het lastig vinden om te aarden.

Ademen naar je lage buik betekent dat je gaat aarden, verbinding hebt met jezelf en daardoor beter weet wat je wilt en in je kracht blijft staan. De buik noemen we ook wel de zetel van je onbewust- zijn. Wanneer je goed ademt in je lage buik voel je je veilig. .

Middenrifademhaling:

De meeste mensen ademen wel in het middenrif. Wanneer je
plat gaat liggen op je rug dan zul je daar je buik omhoog en naar beneden zien gaan. Het middenrif laat je zien wat jij doet met angst of vertrouwen. Ze noemen dat gebied ook wel de angstgordel. Wanneer je uit angst gaat handelen, neemt de behoefte aan controle toe. Alles in de gaten houden, want o jee, wat als….Wanneer je te weinig in contact staat met je lage buik dan groeit die angst. Logisch ook, want je weet niet wat je werkelijk wilt? Hoe eng is dat wel niet! Perfectionisme, controle willen en wilskracht horen bij het middenrif. Goed ademen in je middenrif maakt dat je beter kunt doorzetten.
Je kunt deze ademhaling zien doordat je buik bij elke ademteug iets naar voren komt. Je kunt het ook voelen door je hand op je buik te leggen tussen je navel en je schaambeen in.
Je andere hand leg je op je borstbeen. Op die manier voel je als je inademt dat je onderste hand op je lage buik  eerst een klein beetje omhoog komt. Je buikt komt slechts een paar centimeter naar voren, dus het is een heel subtiel gevoel.

Borstademhaling:

Wanneer je goed ademt vanuit je borst dan sta je in contact met
je hart en kun je daar uiting aan geven. Je hart bevindt zich in dat gebied. Het hart van waaruit je liefde stroomt, maar waarmee jij ook liefde kunt ontvangen. Goed ademen in je hart/borst gebied maakt dat jij veel liefdevoller naar jezelf en anderen kunt zijn. Als dit ademgebied meer afgesloten is, dan kan het zijn dat de emoties verdriet en woede onderdrukt worden. Leren om door te ademen, ongeacht welke emoties je voelt, maakt dat je beter voelt en meer ontspannen en liefdevoller naar jezelf zult worden.

Wat gebeurt er tijdens je ademhaling in je lichaam?

 We hebben voor ieder onderdeeltje van ons lichaam zuurstof nodig, van top tot teen. Dat weet je natuurlijk wel wel, maar hoe werkt dat ook alweer precies binnenin ons lichaam?

We ademen lucht in via onze neus en mond en dat komt in de lucht- pijp terecht. Deze luchtpijp vertakt zich in twee longen, dan in vele kleine buisjes, de bronchiën. Vervolgens komt het in de longblaasjes terecht. Om elk longblaasje zit een netwerk van bloedvaten. Het bloed stroomt door dit ragfijne netwerk van bloedvaatjes heen. In die longblaasjes vindt de uitwisseling van zuurstof en koolzuurgas plaats. Het bloed brengt de zuurstof naar alle plaatsen in het lichaam. Als het zuurstofrijke bloed aankomt bij het weefsel geeft het de zuurstof af. Het weefsel geeft vervolgens afvalstoffen, te weten koolstofdioxide, weer mee aan het bloed en die brengt het terug naar de longblaasjes. De koolstofdioxide ademen we vervolgens weer uit. Dit proces gaat de hele dag door zonder dat je er over na hoeft te denken.

 Ademen is eigenlijk net vuurtje stoken

Zonder zuurstof vindt er geen verbranding plaats en zonder verbranding krijgt je lichaam geen energie. Goed ademen is daarom net zo belangrijk voor je energieniveau als gezond eten.

 Hoe kun je je basisademhaling verbeteren?

Voordat je iets probeert te veranderen, ga je eerst een week je eigen ademhaling waarnemen.
Ga twee keer per dag zitten en doe even niets. Voel alleen maar.
Voel of je ademhaling snel of langzaam gaat.
Voel of je diep of ondiep ademhaalt.
Voel of je gespannen bent of ontspannen.
Voelt je ademhaling prettig aan?

Pas na die week kun je proberen je ademhaling te beïnvloeden door na je inademing een tel rust te nemen en na je uitademing twee  tellen rust.
Je zult al snel voelen dat het prettig is om meer rust in je ademhaling te hebben.

Wanneer je meer spaninning voelt of ervaart kun je langer uitademen. Maak je lippen alsof je door een rietje uitblaast.

Wanneer doe je deze  basisademhalingsoefeningen?

Je kunt dit het beste doen direct na het opstaan, wanneer je nog niet bezig bent met de waan van alle dag.
Focus met je aandacht op jezelf, voel je ademhaling. Voel je lichaam en visualiseer de komende dag.
Stel het je levendig voor en adem rustig en kalm.

Wat kun je verkeerd doen met ademhalingsoefeningen?

Niet in de buik ademen maar hoog en snel in je in je borst.

Dan gebruik je het middenrif niet goed.  Ik had een klant die zijn buik niet goed gebruikte bij zijn ademhaling. Op zijn werk had hij veel last van stress, maar hij is een oersterke vent en ging gewoon door.  Na twee ademsessies, kon hij ineens zijn buik gebruiken bij het ademen. Hij voelde de enorme verandering die dat mee bracht. Sindsdien doet hij thuis ook elke dag oefeningen, want het geeft hem heel veel ontspaninning.

Te snel en teveel inademen alsof je haast hebt maar toch op je stoel zit.
Leer ademen naar de energie die je verbruikt.

Hoe weet ik of ik het goed doe?

Dat is simpel. Je doet het goed wanneer het goed voelt en een goed resultaat geeft.
Zo eenvoudig kan het zijn.

Je wilt dat het vanzelf gaat?

Ik kan je geruststellen;  je ademhaling gaat vanzelf.  Al zou je willen, je kunt er niet mee stoppen.

Je hebt geen tijd zeg je?

Dat hoor ik heel vaak. Maar ieder mens heeft evenveel tijd in een dag.
Tony Robbins zegt altijd zo mooi: When you don’t have 10 minutes, you don’t have a live.

En zo is het. Wanneer je je beter wilt voelen, lichamelijk of geestelijk, neem dan tijd voor jezelf.
Het is jouw leven, jij kiest  waaraan je tijd besteedt.  Jij bent zelf het kostbaarste dat er is en je verdient tijd.

Door je basisademhaling te verbeteren zul je vast mooie dingen ontdekken.
Ik ben heel benieuwd en ik lees ze graag bij de reacties.

Comment Section

2 reacties op “Hoe verbeter je je basisademhaling


Door Berry op 4 mei 2018

Een verkeerde ademhaling maakt dat je gedachten met je op de loop gaan, schrijf je. Zou het kunnen dat de bron van een ‘verkeerde’ ademhaling ligt op mentaal, fysiek of emotioneel niveau in plaats van andersom?


Door Heleen op 4 mei 2018

Dank voor je reactie Berry. In mijn idee is het een kip en ei verhaal. De ademhaling geeft een reactie vanuit die niveaus. En andersom is er ook een reactie. En tja, wat is eerst?

Plaats een reactie


*