Goede ademhalingstechnieken: x tips van een ademcoach
arrow_drop_up arrow_drop_down
Goede ademhalingstechnieken? 6 tips

Goede ademhalingstechnieken? 6 tips

Wat zijn nou écht goede ademhalingstechnieken?

Er zijn zoveel verschillende soorten dat je waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer ziet.
Hieronder meer over ademhalingstechnieken en in welke situaties jij ze kunt toepassen.

Ademhalen doe je gelukkig vanzelf. Je hoeft er niet over na te denken, je lichaam regelt het vanzelf.
Je ademhaling past zich steeds automatisch aan: lig je lekker te relaxen op de bank, dan adem je rustig, sta je te zwoegen in de sportschool, dan adem je sneller. Tenminste zo zou het moeten zijn. Helaas zijn er veel mensen die ook in rust te snel ademen.
Je natuurlijke manier van ademhalen is dan verstoord. Gelukkig kun je een goede ademhaling ook weer aanleren.

Wat is de beste ademhalingstechniek? 

Ik ga je meteen teleurstellen: er is niet één allerbeste ademhalingstechniek.
Er zijn ademhalingsgoeroes die vinden dat hun methode de allerbeste is en de enige die écht werkt.
Ik geloof daar niet in. Elke techniek heeft zo zijn specifieke voordelen.
In de ene situatie werkt ademhalingstechniek A geweldig, terwijl je op een ander moment meer hebt aan techniek B.
Wat voor de een werkt, hoeft bij de ander niet per se hetzelfde effect te hebben. Ieder lichaam is tenslotte anders.
Het is dus vooral belangrijk om uit te zoeken welke ademhalingstechnieken voor jou het meeste doen.
Durf uit te proberen en te experimenten.
Je maakt gaan fouten daarbij, maar doet ervaring op. Uiteindelijk si het doel van eigenlijk alle ademtechnieken dat je je meer ontspannen voelt en meer energie krijgt.

Goede ademhalingstechnieken op een rij. 

Als ademcoach heb ik tig verschillende technieken geprobeerd. Bij mezelf en vele cliënten. Na al die jaren is een lijstje ontstaan van 6 goede ademhalingstechnieken waarmee ik fijne resultaten bereik. Ik deel ze graag met jou:

  • Wim Hof (meer energie)
  • Buteyko (ontspanning, astma)
  • Verbonden ademhaling (emoties loslaten)
  • Stans van der Poel (betere conditie, meer energie)
  • Hartcoherentie (ontspanning positieve emoties)
  • Stig Severinson ( meer ontspanning, yogabreathing)

Benieuwd wat deze verschillende ademhalingstechnieken met je doen?

Wim Hof 

Als je op zoek bent naar het krijgen van meer energie, dan is de Wim Hof-methode een effectieve ademhalingstechniek.
Uit onderzoek is gebleken dat door deze manier van ademhalen er maar liefst 19% meer energie door je mitochondriën stroomt.
Dit is de energiecentrale van ons lijf waar suikers, vetten en eiwitten met zuurstof verbrand worden tot energie.
Wim Hof heeft inmiddels veel onderzoek laten doen naar zijn ademtechniek en de resultaten zijn verbluffend.
Op fysiek vlak heb ik persoonlijk al veel verhalen gehoord van cursisten, echt super altijd. Maar wereld wijd is het wel echt geweldig dat er nu zoveel meer bekendheid is. Ademen is niet meer vaag maar bijna een stoer of normaal iets om actief mee bezig te zijn.
In onderstaande video doe ik deze ademhalingstechniek van Wim Hof voor, zodat je kunt zien en ervaren hoe het werkt.
Het effect is snel merkbaar. Vooral als je meer energie wilt, ga dan aan de slag.
Ik adem vrij snel in de video ( zag ik achteraf )  idealer is een iets rustigere ademhaling die wel diep en volledig gaat.
Maar je kunt het wel heel goed nadoen, meedoen maakt het makkelijker.

 

Buteyko 

Over de Buteyko-ademhalingsmethode krijg ik veel vragen van cliënten.
In deze ademhalingstechniek leer je om rustig te ademen in een rustige situatie.
Een goede methode als je merkt dat je ademhaling eigenlijk altijd te snel is.
Deze man ontdekte dat mensen met astma veel te veel ademenden in rust.
En dat is ongezond, je PH gaat uitbalans, je hebt meer stress en klachten als benauwdheid.
Hij maakte duidelijk (vind ik) dat ademen niet zweverig is maar dat je zuurstof en je CO2 in balans moeten zijn en bij snel en teveel ademen heb je gegarandeerd klachten.
Veel te diep of te snel ademen heeft als gevolg dat de haarvaten door de verminderde CO2 eerder dichtgaan. Ook bij de longen is dat zo natuurlijk en dat maakt dat er minder lucht letterlijk is! Dus je bent meer benauwd.
Voor mij persoonlijk werkte deze methode minder omdat in de cursus die ze geven het vaak heel star aangeleerd wordt. Ik heb heel veel emails van mensen gehad die daarna nog meer klachten hadden. Maar andere mensen hebben er veel baat bij. En het klopt allemaal, zeker weten.
Dus probeer gewoon uit wat goed voelt voor jou. Wanneer je een mega duidelijke structuur wil is dit iets voor jou gok ik.
En het leuke van veel mogelijkheden hebben is dat je pas na zelf onderzoek ontdekt wat wel en niet bij je past.
In onderstaande video leg ik uit wat de voor- en nadelen van deze techniek. Deze video vonden veel Buteyko aanhangers niet zo leuk, maar ik mag mijn eigen mening hebben toch?
Ik zou zeggen: ontdek zelf wat het voor jou doet.

Verbonden ademhaling. 

Verbondenademen is de techniek waardoor ik het Ademwerk ontdekte! Dus je begrijpt, mijn favoriete ademtechniek 🙂
Deze ademtechniek is super als je jezelf beter wilt leren kennen en last hebt van spanning in je lichaam.
Het leert je heel veel over jezelf en oude ineffectieve emoties laat je los. Of liever zegen we, die tril je naar een hoger level, zodat je er geen last meer van hebt. Ook heeft de verbondenademhaling mij een gevoel van zingeving gegeven.
Ik voelde dat ik LICHT EN LIEFDE van binnen ben en van daaruit ontstond mijn drive om meer kennis te krijgen over de ademen Het was alsof mijn ziel mij wakker maakte en zei: Dit is wat je mag doen in je leven Heleen, de kracht van de Adem delen.
En voila, dat doe ik nu al jaren, en ik ben onverminderd enthousiast.

Met een verbonden ademhaling laat je de pauze die er normaal tussen een in- en uitademing is weg.
Je verbindt de inademing en uitademing dus met elkaar en bent continu aan het ademen. Door deze manier van ademhalen krijg je, in de eerste fase van de ademtechniek, meer zuurstof binnen dan normaal, waardoor er allerlei emoties loskomen.
Het is dan ook een mooie methode als je iemand bent die emoties opkropt en veel piekert.
Het lijkt op hyperventileren, di eerste fase Want je voelt de zelfde symptomen, zoals lichtheid, duizelingen of emoties.
In de tweede fase ga je ontspannen en de meeste mensen ervaren een diepere ontspanning dan ooit en komen op een dieper leven in contact met zichzelf.
Deze verbonden ademtechniek is fijn als je jezelf wil leren kennen, wil loslaten en dieper in contact wil zijn met wie je werkelijk bent.
Ook is het een ademtechniek die je echt moet ervaren want erover praten heeft gen effect ha ha

Stans van der Poel 

Stans weet ongelofelijk veel van sporten en ademhalen.
Ze heeft allerlei apparatuur ontwikkeld om je ademhaling en hartslag te meten. Ze kijkt of je te veel, te snel of te diep ademt.
Met haar ademhalingstechnieken krijgt ze jouw hartslag omlaag.
In het blog ‘Stans van der Poel over stress en ademen’ vertel ik je alles over haar methode.
Hieronder een  interview met Stans.
Stans is heerlijk nuchter en weet mega veel over de ademhaling, echt super.

Hartcoherentie 

Hartcoherentie is een ademhalingstechniek waarbij je meer veerkracht en balans krijgt in je lichaam.
Het is een rustige ademhalings techniek om te doen. Je hart weet dingen eerder dan je brein hebben ze ontdekt>
Met de hartcoherentie-methode maak je gebruik van visualisaties op het gebied van dankbaarheid en liefde.
Hierdoor ervaar je positieve emoties die weer een gunstig effect hebben op je ademhaling en hartslag.
Het is een prachtige ademtechniek en raadt ik altijd aan om te doen of te leren kennen. In stress situaties reuze fijn en handig.
Ik heb het geluk gehad de cofounder van Heartmath, een bedrijf wat hartcoherentie bij het grote publiek bekend heeft gemaakt, te mogen interviewen>
Hij het Bruce Cryer en het is super leerzaam om naar hem te luisteren en ook ontspannen vond ik zelf. Zelf stem is heel prettig en relaxed.
Aanrader om te kijken als je mer wil weten over hartcoherentie.

Stig Serverinson

Stig is een freediver en heeft een super goed boek geschreven over de ademhaling.
Hij noemt het de Breathology methode.
Hij deelt vooral dat in de uitademing je ontspanning zit. Maar meer nog dat je tussen de ademhalingen in even een langere pauze neemt.
Een stilte tijd, Wim noemt het retentie en in de yoga noemen we het kumbhaka, Stig noemt het Breathholding.
Hij is er zelfs wereldkampioen in, 22 minuten zonder adem. Tja dat heeft niemand hem nog na gedaan, super knap!
Ik heb training van hem gehad, en zijn werkwijze vind ik mooi omdat in de cursus hij de tijd neemt om je vele yoga ademtechniek ook te leren.
Hij is een echte yogi en meer kun je lezen op www.breatheology.com
Ik heb training bij hem gedaan en we hadden nog even tijd voor een kort interview, sorry voor het lawaai op de achtergrond maar hij geft mooie ademtip voor als je last hebt van angst en spanning!

 

Zelf een van deze ademhalingstechnieken leren? 

Naast deze 6 goede ademhalingstechnieken, zijn er nog veel meer heilzame technieken, zoals verschillende manieren van ademhalen in de yoga.
Ook daar zou je je nog in kunnen verdiepen.
Ik hoop in ieder geval dat ik je met deze voorbeelden wat tools heb gegeven om te oefenen en te kijken welke techniek jou het meeste bevalt.
Dat kan overigens van moment tot moment verschillen.
Probeer gewoon uit en doe meer van waar jij blij van wordt en energie en ontspanning van krijgt

Wil je je echt meer verdiepen in je ademhaling, dan adviseer ik je een ademcoach bij jou in de buurt te zoeken.
Of wellicht wil je zelf ademcoach worden?
Stuur dan een email naar heleen@herleva.nl, dan neem ik contact met je op voor een gratis vrijblijvend telefonisch gesprek.

Wie weet tot dan, groetjes, Heleen

Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
Reactie plaatsen

COOKIES