Goede ademhalingstechnieken: x tips van een ademcoach
Goede ademhalingstechnieken? 6 tips

Wat zijn nou écht goede ademhalingstechnieken?

Er zijn zoveel verschillende soorten dat je waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik vertel je van welke ademhalingstechnieken ik als ademcoach fan ben en in welke situaties jij ze kunt toepassen.

Ademhalen doe je gelukkig vanzelf. Je hoeft er niet over na te denken, je lichaam regelt het vanzelf.
Je ademhaling past zich steeds automatisch aan: lig je lekker te relaxen op de bank, dan adem je rustig, sta je te zwoegen in de sportschool, dan adem je sneller. Tenminste zo zou het moeten zijn. Helaas zijn er veel mensen die ook in rust te snel ademen.
Je natuurlijke manier van ademhalen is dan verstoord. Gelukkig kun je een goede ademhaling ook weer aanleren.

Wat is de beste ademhalingstechniek? 

Ik ga je meteen teleurstellen: er is niet één allerbeste ademhalingstechniek. Er zijn ademhalingsgoeroes die vinden dat hun methode de allerbeste is en de enige die écht werkt. Ik geloof daar niet in. Elke techniek heeft zo zijn specifieke voordelen.
In de ene situatie werkt ademhalingstechniek A geweldig, terwijl je op een ander moment meer hebt aan techniek B. En wat voor de een werkt, hoeft bij de ander niet per se hetzelfde effect te hebben. Ieder lichaam is tenslotte anders.
Het is dus vooral belangrijk om uit te zoeken welke ademhalingstechnieken voor jou het meeste doen. Durf uit te proberen en te experimenten. Je maakt gaan fouten daarbij, maar doet ervaring op.

Goede ademhalingstechnieken op een rij. 

Als ademcoach heb ik tig verschillende technieken geprobeerd. Bij mezelf en vele cliënten. Na al die jaren is een lijstje ontstaan van 5 goede ademhalingstechnieken waarmee ik fijne resultaten bereik. Ik deel ze graag met jou:

  • Wim Hof (meer energie)
  • Buteyko (ontspannen)
  • Verbonden ademhaling (emoties loslaten)
  • Stans van der Poel (betere conditie)
  • Hartcoherentie (positieve emoties)
  • Stig Severinson ( yogabreathing)

Benieuwd wat deze verschillende ademhalingstechnieken met je doen? Ik ga het je vertellen.

Wim Hof 

Als je op zoek bent naar het krijgen van meer energie, dan is de Wim Hof-methode een effectieve ademhalingstechniek.
Uit onderzoek is gebleken dat door deze manier van ademhalen er maar liefst 19% meer energie door je mitochondriën stroomt.
Dit is de energiecentrale van ons lijf waar suikers, vetten en eiwitten met zuurstof verbrand worden tot energie.
Wim Hof heeft inmiddels veel onderzoek laten doen naar zijn ademtechniek en de resultaten zijn verbluffend. Op fysiek vlak heb ik persoonlijk al vele gezien maar wereld wijd is het wel echt geweldig dat er nu zoveel meer bekendheid is.
In onderstaande video doe ik deze ademhalingstechniek voor zodat je kunt zien en ervaren hoe het werkt.
Het effect is snel merkbaar.
Ik adem vrij snel in de video ( zag ik achteraf )  idealer is een iets rustigere ademhaling die wel diep en volledig gaat.
Maar je kunt het wel heel goed nadoen, meedoen maakt het makkelijker.

Buteyko 

Over de Buteyko-ademhalingsmethode krijg ik veel vragen van cliënten.
In deze ademhalingstechniek leer je om rustig te ademen in een rustige situatie.
Een goede methode als je merkt dat je ademhaling eigenlijk altijd te snel is. Je krijgt afwisselend zachte en pittige ademhalingsoefeningen.
En altijd gaat het over dat je zuurstof en je CO2 in balans komen. Deze man ontdekte dat mensen met astma veel te veel ademenden in rust.
Veel te diep of te snel met als gevolg dat de haarvaten door de verminderde CO2 eerder dichtgaan. Ook bij de longen is dat en dat maakt dat er minder lucht letterlijk is. De theorie klopt als ene bus natuurlijk, want ons lichaam werkt zo, maar de manier waarop was voor mij te star.
Voor mij persoonlijk werkt deze methode dus minder, maar andere mensen hebben er veel baat bij.
En het leuke van veel mogelijkheden hebben is dat je pas na zelf onderzoek ontdekt wat wel en niet bij je past.
In onderstaande video leg ik uit wat de voor- en nadelen van deze techniek.
Ik zou zeggen: ontdek zelf wat het voor jou doet.

Verbonden ademhaling. 

Met een verbonden ademhaling laat je de pauze die er normaal tussen een in- en uitademing is weg.
Je verbindt de inademing en uitademing dus met elkaar en bent continu aan het ademen. Door deze manier van ademhalen krijg je meer zuurstof binnen dan normaal, waardoor er allerlei emoties loskomen. Het is dan ook een mooie methode als je iemand bent die emoties opkropt en veel piekert.
Het lijkt natuurlijk op hyperventileren. Want je voelt de zelfde symptomen, zoals lichtheid, duizelingen of emoties.
Deze verbonden ademtechniek is fijn als je jezelf wil leren kennen, wil loslaten en dieper in contact wil zijn met wie je werkelijk bent.
Ook is het een ademtechniek die je echt moet ervaren want uitleggen is best lastig.

Stans van der Poel 

Dit is ook een van mijn favoriete ademhalingstechnieken. Stans weet ongelofelijk veel van sporten en ademhalen.
Ze heeft allerlei apparatuur ontwikkeld om je ademhaling en hartslag te meten. Ze kijkt of je te veel, te snel of te diep ademt.
Met haar ademhalingstechnieken krijgt ze jouw hartslag omlaag.
In het blog ‘Stans van der Poel over stress en ademen’ vertel ik je alles over haar methode.
En staat ook het interview met Stans. Stans is heerlijk nuchter en weet goed over te brengen wat je kunt doen om je meer ontspannen te voelen.

Hartcoherentie 

Hartcoherentie is een ademhalingstechniek waarbij je hartslag en ademhaling uiteindelijk synchroon lopen. Wanneer je stress hebt is er vaak geen coherentie, oftewel samenhang, tussen deze twee. Met de hartcoherentie-methode maak je gebruik van visualisaties op het gebied van dankbaarheid en liefde. Hierdoor ervaar je positieve emoties die weer een gunstig effect hebben op je ademhaling en hartslag.
In de animatie video hieronder laat ik je een korte oefening zien die je kunt doen en begrijp je nog meer wat je met hartcoherentie kunt.

Stig Serverinson

Stig is een freediver en heeft een super goed boek geschreven over de ademhaling. Hij noemt het de Breathology methode.
Hij deelt vooral dat in de uitademing je ontspanning zit. Maar meer nog dat je tussen de ademhalingen in even een langere pauze neemt.
Een stilte tijd, Wim noemt het retentie en in de yoga noemen we het kumbhaka, Stig noemt het Breathholding.
Hij is er zelfs wereldkampioen in, 22 minuten zonder adem. Tja dat heeft niemand hem nog na gedaan, super knap!
Ik heb training van hem gehad, en zijn werkwijze vind ik mooi omdat in de cursus hij de tijd neemt om je vele yoga ademtechniek ook te leren.
Hij is een echte yogi en meer kun je lezen op www.breatheology.com

Zelf een van deze ademhalingstechnieken leren? 

Naast deze 5 goede ademhalingstechnieken, zijn er nog veel meer heilzame technieken, zoals verschillende manieren van ademhalen in de yoga.
Ook daar zou je je nog in kunnen verdiepen. Ik hoop in ieder geval dat ik je met deze 5 voorbeelden wat tools heb gegeven om te oefenen en te kijken welke techniek jou het meeste bevalt. Dat kan overigens van moment tot moment verschillen.

Wil je je echt meer verdiepen in je ademhaling, dan adviseer ik je een ademcoach bij jou in de buurt te zoeken.

Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
Reactie plaatsen

COOKIES