COOKIES

Page content

Wim Hof Ademhalingstechniek Uitleg

Hoe gaat de Wim Hof Ademhalings techniek in de praktijk?

Wim Hof combineert meerdere technieken in zijn methode.
Onderdelen van zijn methode zijn:
Koudetraining
Mindset
Ademtechiek

Een belangrijk onderdeel is de ademhalingstechniek.
‘ Je schoont je lichaam van binnen op die manier’ zei Wim altijd tegen mij.
En maakt contact met je zelf, met je gevoel.

De ademhalings techniek is een actieve ademtechniek die meetbaar meer activiteit in je cellen teweeg brengt. Deze techniek werkt zeer effectief bij mensen met vermoeidheid, reuma en verschillende soorten fysieke klachten.
Wetenschappelijk is bewezen dat je tot 19% meer energie genereert in je mitochondriën, dat zijn de energie centrales in je cel.
De  ademoefening heeft invloed op je PH waarde, het maakt je bloed meer PH neutraal.
Voor mensen die ontstekingen hebben is dat heel prettig. Ze merken dat ze door de ademtechniek en de koude training minder last hebben en zich veel beter voelen.
Mensen met reumatische klachten voelen vaak snel verlichting.


Wim Hof ademhalings techniek doe je als volgt:

Het beste kun je de adem techniek doen op een lege maag, of een beetje nuchter.
Ga goed rechtop zitten of eventueel liggen.
Je kunt ook tussen door wisselen als dat goed voelt voor je. Even zitten en gaan liggen als dat uitkomt.

  1. Je ademt 25 keer diep in en uit. Stel je voor dat je je longen als een ballon opblaast, je ademt flink in en weer ontspannen uit.
  2. Na een tijdje zit er meer zuurstof in je lichaam en dit kun je voelen door tintelingen in je lichaam, je wordt misschien een beetje licht in je hoofd of zelfs wat duizelig.
  3. Dan adem je nog 1 keer goed in en dan laat je de adem rustig gaan en stop je met ademen. Je wacht met opnieuw inademen, dit noemen we retentie. Dit kan wel minuten duren, maar zo lang zal deze in het begin waarschijnlijk niet zijn.
  4. Zodra je de ademhalingsprikkel weer voelt, dan adem je diep in en houd die ademteug 10 a 15 seconden vast.
  5. Het mag ook langer, doe het met gesloten ogen en voel rustig hoe het is, focus eventueel op je derde oog, dat zit tussen je ogen iets boven je wenkbrauwen. Mogelijk krijg je de ervaring dat alles lichter wordt.
  6. Het voelt heerlijk aan, misschien een beetje high. Op deze manier train je je parasympathische zenuwstelsel.

Hier een video waarin ik de ademtechniek nog even uitleg.
Mijn dochter Tosca ( 9) doet ook mee 🙂

Naast ademtechnieken is koude training natuurlijk een belangrijk onderdeel van de Wim Hof Methode.
Ik geef daarom ook regelmatig workshop zodat je naast de ademtechniek ook kunt ervaring hoe het is om in een ijsbad te zitten. Of in de winter ga ik graag naar het buitenwater met de mensen om te zwemmen.
Echt super gave ervaring.
Hier lees je meer over de workshop en recente data.

Succes met oefenen!

    Comment Section

    36 reacties op “Wim Hof Ademhalingstechniek Uitleg


    Door Ed Zijlstra op 19 december 2014

    Ik heb het geprobeerd. Nav de uitzending 24 uur, waarin Wim de gast was. Ik ben enthousiast. Voel een serene rust! Ben marathonloper, goed gezond, 61 jaar. Neem me nu voor om voorafgaand aan een zenmeditatie van 25 minuten eerst deze oefening te doen.


    Door Heleen op 20 december 2014

    Hallo Ed,
    Goed dat je meteen aan de slag bent gegaan.
    Het is zeker een hele fijne oefening om voor je meditatie te doen.
    Succes!


    Door Henk op 13 april 2015

    Er bestaat nog een methode! Ter verbetering van de inspiratie: ga op de rug liggen en haal diep adem, borstademhaling adem niet uit maar probeer meer lucht in te ademen maar nu met de buikademhaling, trek het middenrif tevi naar omlaag. Even rust zonder uitademen en haal meer lucht binnen nu weer via de borstademhaling. Herhaal de buikinspiratie steeds zonder uitademing. Herhaal zo vaak maar mogelijk is tot niet meer lucht kan worden ingeademd. Hou nu de ingeademde lucht vast het lichaam krijgt nu een te kort en er komt een autoreflex die als nog inzet op nog meer inspiratie. Er blijkt nog meer lucht in te kunnen. Adem daarna rustig uit.
    Herhaal dit een paar maal uit eindelijk neemt zo de longinhoud toe. Van belang voor sporters en copd ers


    Door Heleen op 18 april 2015

    Dank je wel voor je aanvulling!


    Door I Berggren op 15 april 2015

    Mensen met de longziekte C.O.P.D , Hebben deze er ook baat bij ? Of beter niet doen?


    Door Heleen op 18 april 2015

    Zou ik altijd even navragen bij je behandelaar


    Door Henk op 13 december 2017

    Dag Heleen,
    Ik begreep van een longarts dat de koudetraining voor iemand met COPD niet is aan te raden omdat er een risico bestaat op een acute ademstilstand.
    Wat is jouw mening?


    Door Heleen op 10 februari 2018

    Koude training is zeker niet voor iedereen, helemaal mee eens


    Door anoniem op 28 april 2015

    Kleine opmerking; bij de ademhalingstechniek gaat de pH niet omlaag maar juist omhoog. Algemeen geldt pH 7 = basisch. Minder zuur betekent dus een stijging van de pH.



    Door Heleen op 2 juli 2015

    Quote Wim Hof: “Heleen is een goeie. En ik zou daar je voordeel bij halen door haar duidelijke en zachtaardige manier van instructie te volgen naar het binnenste van je zelf, zowel lichamelijk als geestelijk’.


    Door anoniem op 28 april 2015

    Deel van de tekens is weggevallen. Ik bedoel dus; bij pH lager dan 7 spreek je van een zuur milieu en bij een pH hoger dan 7 spreek je van een basisch milieu. Toename pH zorgt voor een neutraler, dus minder zuur, milieu.


    Door Heleen op 29 april 2015

    Je hebt helemaal gelijk, dank voor je feedback. Te snel opgeschreven gok ik 😉 Ik heb het aangepast.


    Door Domien op 22 mei 2015

    Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ben sinds enkele weken geleden begonnen met de online cursus van Wim, maar ik merk dat je uitleg heel goed helpt om efficiënter met de AH-techniek aan de slag te gaan! Super! Het geeft extra motivatie om tijd te maken voor het Hoffen (motivatie was vorige dagen wat minder, omdat ik het effect bij het AH niet duidelijk voelde. Have a nice day !


    Door Domien op 22 mei 2015

    Na een tijdje ademhalen merk je dat er al wat ontspanning in je lichaam komt, dan kan je de ademhaling nog verdiepen om het effect te vergroten 🙂


    Door Heleen op 25 mei 2015

    Fijn Domien dat je ontspanning kunt voelen. Op de goede weg dus!


    Door Sarah op 12 augustus 2015

    Hallo,
    Kan ik eigenlijk tijdens mijn zwangerschap de Wim Hof methode ademhaling gewoon blijven doen? Wat raad je aan?


    Door Mirjam op 9 november 2015

    Is deze oefening ook goed bij stress, blokkades ed?


    Door Heleen op 17 november 2015

    Het is altijd moeilijk vind ik om een oordeel te geven als ik iemand niet ken. Maar deze oefening werkt ook heel ontspannend als je het goed doet.


    Door Mirjam op 9 november 2015

    en in combinatie met chronische bronchitis?


    Door Heleen op 17 november 2015

    Blijf in contact met een arts en leg uit wat je wilt doen en vraag zijn/haar advies in deze.


    Door Mirjam op 9 november 2015

    en hoe kan ik hele hoge in- en uitademing verdiepen/vergroten naar de buik ademhaling?


    Door Heleen op 17 november 2015

    Wanneer je op je rug gaat liggen is het makkelijker om ruimte in je bekken te maken en om je middenrif naar beneden te duwen met inademen, een lage buikademhaling.
    Wat helpt is oefenen, blijven voelen wat je voelt en dat gevoel in jezelf zal sterker worden naarmate jij jezelf daarin traint.


    Door Andre op 3 december 2015

    Toen ik met deze ademoefeningen begon liep de retentietijd op tot bijna drie minuten. Ook kon ik door deze oefening bijna vijf minuten mijn adem inhouden na inademing. Nu, na 6 maanden dagelijks oefenen is mijn retentietijd teruggelopen tot max. ca 50 seconden en ademinhouden tot ca. 90 sec. ik snap hier niets van. Kun jij dit verklaren?


    Door Heleen op 6 december 2015

    Heb je klachten? Zo ja ga dan altijd naar je huisarts. Of ga naar een ademcoach in je buurt. Dan kan die zien wat je doet, ik zie dat mensen soms heel vreemd ademen voor de retentie. Ze ademen oppervlakkig of te snel of een andere combie die niet effectief werkt. Verder meet je alleen de retentie en niet je adem in houden daarna, ( want het is advies is daarvan ongeveer 15 seconden, iets langer kan maar het is geen wedstrijd.
    Succes! Hartelijke groet Heleen


    Door Henk op 13 december 2017

    Is herkenbaar


    Door Ramona op 22 januari 2016

    Hoi Heleen kan je tijdens een zwangerschap de ademhalingsoefeningen en koude douches blijven doen?


    Door Heleen op 22 januari 2016

    Hoi Ramona,
    Ik zou het rustiger aan tijdens een zwangerschap. Minder druk opbouwen tijdens retentie, dus een kortere meer relaxte retentie nog. En de kou zou ik beperken tot het afspoelen van de armen en benen.
    Ieder lichaam is anders natuurlijk, maar een zwangerschap vraagt een naar binnen keren, er is veel gaande van binnen in je lichaam Het werkt heel hard. Met koude training ‘ hard’ je het lichaam juist.
    Daarom zou ik niet teveel vorm kracht vragen. Het lichaam juist zacht en ontvankelijk maken.
    Ik wens je een fijne zwangerschap toe en goede bevalling en een heel leuk kindje!
    hartelijke groet, Heleen


    Door Andre' op 2 maart 2017

    Leuk ! En zo eenvoudig ! Dank je !
    Kan ik nu ook beter tegen koud water, bv een buitenzwembad ?


    Door Heleen op 8 maart 2017

    Bij mij werkte dat wel zo 🙂 Ik werd vrij van de gedachte of het water koud of warm was, ik besloot of ik erin wilde of neit. Niet de temperatuur. Enorm vrij gevoel geeft dat. Succes


    Door Menno op 1 mei 2017

    Hoi Heleen, goed stuk!
    Bij de WHM, is er een volgorde die het beste aan te houden is?
    Ik doe nu ademhaling en dan kou. Maar kan ik stretchen beter er voor doen of erna?
    En welke dagdeel en hoe vaak per dag is aan te raden?
    Geef je ook workshops met de WHM?
    Groeten Menno


    Door Heleen op 11 mei 2017

    Ha Menno, de ademtechniek op de nuchtere maag is het beste altijd. Ademen en dan de kou is top. En stretchen kan er tussen in. Dan ben je mooi warm voor je de kou in gaat. En 1 maal per dat dit ritueel is al super hoor. Iets ‘ te’ doen heeft meer nadelen dan voordelen. Voel goed hoe het met jou lichaam is en wat het nodig heeft. Iets meer of minder. Blijf er mee in contact, en pas aan waar nodig. Ik geef ook workshops, bij agenda vind je de recente data. Wellicht tot ziens!


    Door Anton op 24 december 2017

    Hi, Beste Heleen, ik lees: “”Wetenschappelijk is bewezen dat je tot 19% meer energie genereert in je mitochondriën, dat zijn de energiecentrales in je cel””.
    Waar is dat bewijs te vinden?
    Misschien zou je het mij kunnen mailen?
    dank.
    Anton


    Door Heleen op 10 februari 2018

    Wim zei dat tegen mij, ik kan je er niet mee verder helpen.

    Plaats een reactie


    *