Page content

Hoe kun je jezelf motiveren om aan de slag te gaan

Coaches, therapeuten en hulpverleners, zijn mijn favoriete klanten omdat ze vooruit willen in het leven en openstaan voor groei en ontwikkeling.

Als coach of hulpverlener (het kan zijn dat je ander werk hebt, maar dat  je dit wel in je persoonlijke leven doet ) weet je dat het doen van oefeningen belangrijk is.
En toch valt dat voor velen niet mee.
Zelf vond ik dat vroeger  ook vervelend; ik ben van nature ‘liever lui dan moe ‘en ik geniet van ‘niets doen’.
Echter,  jaren geleden besefte ik dat als ik resultaten wil boeken , dagelijkse oefeningen onontbeerlijk zijn.
En om heel eerlijk te zijn;  dat bevalt uitstekend!
Maar, ik zie zoveel coaches en hun klanten ermee worstelen.
En waarom doen ze het dan niet?

Wat is het probleem als je je ( adem)oefeningen niet doet?

Starten met iets wat goed voor je is, gaat vrij makkelijk. Meer bewegen, goed eten, mediteren.

Het volhouden van deze routine, het liefst de rest van je leven, is nog niet altijd zo eenvoudig.
Wil je een essentiële blijvende verandering in je leven, dan is het slim om je attitude op orde te hebben, en te krijgen of te houden.

Wanneer je laks gaat worden met het doen van je adem/meditatie fysieke oefeningen stagneert je innerlijke groei.
Vrij stellige stelling, I know.

Immers, je zet jouw ontwikkeling en groei als het ware even in de koelkast.

Het nadeel van stoppen is dat je blijft niet op hetzelfde niveau, maar dat het een  juist een stap terug is:
Je spiermassa gaat snel achteruit als je dit niet stimuleert en ook je mentale gewoontes /conditie gaan achteruit.
En dan ben je weer op het niveau waar je ooit gestart bent. Vraag je dan af waarom je überhaupt gestart was.
Je wilde tochjuist vooruit en meer gezondheid in je lichaam of geest? Je wil toch meer vitaliteit, energie en ontspanning?
Als jij als coach/hulpverlener geen oefeningen doet, ben je niet zo’n goed voorbeeld voor je klanten.
Zij voelen dat je niet doet, wat jij zelf adviseert. Vergelijk het maar met de relatie tussen ouder en kind. Als jij het goede voorbeeld niet geeft, waarom zouden je kinderen het dan wel doen?. Herkenbaar…. ?

Het gaat om de energetische boodschap die jij ze mee geeft. Elke woord heeft een bepaalde trilling en energie, net als de acties die je doet. Als jij niets doet dan ervaar je geen vooruitgang.

De vooruitgang die je wel zou kunnen behalen als je tijd en aandacht aan jezelf blijft geven.
De echte vooruitgang die je ook je klanten gunt, toch? Trouwens, als jij je oefeningen niet doet, hoe kun je dan weten waar een klant tegenaan loopt, of wat die ervaart?

Gevolgen van stoppen met het doen van oefeningen.

De gevolgen als je stopt met het doen van je oefeningen zijn dat je je innerlijke groei als mens een halt toe roept. Je stopt het. Je gaat niet verder. Daardoor kun je jezelf minder goed helpen, maar ook de mensen om je heen help je niet zoals je eigenlijk zou willen. En dit zul je zowel geestelijk en lichamelijk gaan voelen.
Je lichaam was voorheen merkbaar sterker en leniger en  je voelt je spieren strammer en stijver worden.  Wellicht kom je in gewicht aan of ervaar je meer stress en minder energie.  Kortom, je ontwikkeling gaat eerder achteruit in plaats van vooruit en blijf je hangen in je oude en vertrouwende gewoontes. Zowel fysiek als mentaal.
Je hebt minder focus en ach, de ‘wat maakt het uit’ mentaliteit plopt omhoog.
Nou het maakt wel uit, echt!
Realiseer je dat het  voor klanten ook lastig is om in actie te komen of de oefeningen te blijven volhouden. Dan zul je niet begrijpen wat het is om daar écht doorheen te breken als je het zelf niet hebt gedaan.  Het gevolg is dat je een minder goed voorbeeld bent; het is de vraag hoe betrouwbaar/geloofwaardig de klant jou dan ziet als coach.
Terwijl je juist wil inspireren.
Dat doet pijn, maar je praat eroverheen, dat kan allemaal.

Hoe kun je jezelf dan motiveren om wel je oefeningen te doen?

Je motiveert jezelf door terug te denken aan waarom je het eigenlijk wilde, wat was ooit je motivatie, drijfveer.  Waarom was je geïnteresseerd en gestart met die oefeningen?

Denk daar weer eens aan. Voel weer de pijn waarom je in actie kwam voor jezelf en zie dan waar je naar toe wilt.  Wat wil jij echt voor jezelf creëren? Stel je voor dat je ermee doorgaat.

Wat zou het oefenen je brengen?

Nu ga je naar de toekomst. Stel je een moment voor over drie maanden dat jij echt hebt gedaan wat je met jezelf hebt afgesproken. Wanneer je dat weer constateert, het gevoel van verlangen dat je voor ogen had, dan heb jij een mega motivatie om door te gaan.
Want natuurlijk kun je het.

Bedenk ook eens hoeveel positiviteit dit in je leven brengt.  En dat je daar je klanten, je familie, vrienden, buren en/of collega’s ook weer mee ‘besmet’!  Met jouw innerlijke drive om meer uit je leven te halen: gewoon omdat (je?) het kan!

En jij het waard bent om tijd en aandacht aan jezelf te besteden!

Veel succes en vooral veel plezier met het implementeren van je goede gewoontes.

Warme groetjes, Heleen

en graag lees ik hieronder wat jou helpt om aan de slag te blijven.

 

Comment Section

4 reacties op “Hoe kun je jezelf motiveren om aan de slag te gaan


Door Arien op 7 april 2017

Wat mij helpt is mijn leeftijd. Ik ben 60 x verjaard. Ik heb veel levensvreugde. Ik ben slank, soepel en goed in conditie. Dat motiveert me om door te gaan. Met veel plezier train ik dagelijks en het resultaat is er.


Door Heleen op 7 april 2017

Ja leeftijd kan zeker motiveren om aan de slag te blijven, goed punt Arien. Dank je wel voor het delen.


Door Joost op 8 april 2017

Ja ik ga weer beginnen met trainen, stoppen met roken en een vreemde taal leren!


Door Heleen op 8 april 2017

Ha Joost, super leuk dat je dat hebt bedacht. Alles begint met een idee en dan rustig aan doorgaan en doorgaan. Veel succes!

Plaats een reactie


*