Page content

article content

Ontspannen of ontstressen?

Ontstressen is een werkwoord

Spanning is wie je denkt te moeten zijn,
Ontspanning is wie je bent.
De enige situatie zonder stress is de dood.’
Uitspraken van een (voor mij) onbekend iemand over spanning.

Gezonde stress is kort durend.
Denk daarbij aan autorijden. Je bent alert  wanneer er plotseling iemand van rechts komt en je remt meteen. Gezonde situationele stress  leidt er toe dat je wakker en alert bent. Wanneer je een sollicitatie gesprek hebt, is er een gezonde portie stress nodig. Net voordat je op vakantie gaat is er ook vaak stress.
Je verhoogde adrenaline zorgt dat je kunt pieken op momenten dat het nodig is. In sommige situaties is er nu eenmaal stress.

Ongezonde stress heb je als het langdurend is.
Langdurige stress komt voor bij: overspannenheid, burn-out, depressie.
Wanneer de stress chronisch wordt is er weinig uitzicht op verbetering.
Bijvoorbeeld, werkdruk, elk dag in de file, of kinderen die lastig doen en de opvoeding die zwaar valt elke dag. Of een relatie die elke dag spanning met zich meebrengt.
Maar er zijn meer redenen die langdurige ongezonde stress opwekken. Dat is traumatische stress. Gebeurtenissen uit het verleden kunnen zich steeds onbewust weer opdringen met als gevolg dat stress voelbaar is in het lichaam. Denk aan een oorlogsverleden, een ernstig ongeluk wat je zelf hebt meegemaakt of hebt gezien, misbruik fysiek of mentaal emotioneel.
Een gebeurtenis waarbij je je machteloos voelt en (doods) angst ervaart.

Langdurige stress is schadelijk voor je lichaam.
Je lichaam maakt zogenaamde stresshormonen aan. Prima natuurlijk want het maakt dat je snel kunt handelen wanneer het nodig is. Maar dat is bij kortdurende stress.
Wanneer de spanning lang aanhoudt dan geeft het stresshormoon cortisol  grote nadelen. Mensen met een zwak gestel kunnen van langdurige stress allerlei ( vage ) klachten en ziektes krijgen.

Gezonde manier van met stress omgaan.
Dat is wanneer de mate waarop je belast wordt in evenwicht is met wat jij aankunt.
Oftewel, draagkracht en draaglast zijn in balans. Veel mensen gaan de lasten – de draaglast -verminderen, maar veel beter is het om je draagkracht te verhogen, zodat je veerkracht ervaart en flexibel bent in hoe je met de situaties omgaat. Een sociaal netwerk is daarbij van belang. Dat maakt dat je meer kunt delen om aan den lijve de ervaring op te doen hoe draagkracht voor je aanvoelt.
Wanneer je voelt en ervaart dat je draagkracht nog niet optimaal is, is dat het moment waarop jij zelf aan de slag gaat. Versterk jezelf waar je kunt, fysiek emotioneel en mentaal.

Assertiviteit is de pijl en boog van deze tijd!
Vroeger moesten mensen gaan jagen en ervoor zorgen dat ze niet werden opgegeten door beren. Tegenwoordig is dat niet meer nodig. In de supermarkt is alles te koop wat je nodig hebt aan voedsel om te overleven.
In deze tijd is er assertiviteit nodig om overeind te blijven op je werk, in je relatie, de opvoeding van kinderen etc.

3 tips voor verhoging van je draagkracht

Tip 1. Voel waar je spanning hebt in je lichaam. Wees eerlijk naar jezelf. Negeer alle redenen die verklaren dat je zogenaamd ‘recht’ zou hebben op die spanning. Dat is gewoon een verhaaltje van je ego. Voel alleen maar waar het zit.

Tip 2. Besluit dat je recht hebt op een ontspannen leven en neem nu tijd voor jezelf.
Rek en strek je lichaam zodat de spanning los kan komen. Wanneer je emoties op voelt komen, doorvoel die emotie en rek en strek gewoon verder.
Adem ontspannen in en uit.
Uitademen staat voor loslaten. Laat alle gedachten los en zie voor je dat je stress uitademt. Alsof het een donkere wolk is. Lichtheid adem je vervolgens weer in.

Tip 3. Zoek uit in welke gebieden je stress oploopt. Dat kan zijn op je werk, in je relatie, of dat je juist geen relatie hebt, familiedruk etc.
Bedenk vervolgens hoe je dat gaat veranderen. Wanneer je ontspannen bent neem je betere beslissingen. Je plant op deze manier hoe je je draagkracht verhoogt.
Het kan best zijn dat het even duurt voor je resultaat hebt. Zie daarom ook helemaal voor je wat je gaat veranderen en neem de tijd die het nodig heeft.

Zie vooral voor je dat jij ontspannen aan de veranderingen begint!

Vorige week was ik op gevorderdentraining bij ‘ iceman’ Wim Hof. We moesten met ons hoofd in het ijswater en zolang mogelijk de adem in houden. Toen ik het ijsbad zag dacht ik meteen brrrrr. Maar door mij voor te stellen hoe ik rustig en kalm in het water zou gaan, bleek het allemaal reuze mee te vallen. Ik redde niet het aantal seconden dat ik mij had voorgesteld om mijn hoofd onder water te houden, maar wat maakt het uit. Ik deed het wel en oefening baart kunst! Gewoon herhalen. Er is geen falen, enkel feedback. Laat het oordeel los als het anders uitpakt dan verwacht. Visualiseren is ook super leuk!

Wil je beter met spanning en stress om wilt gaan en je draagkracht wilt verhogen, maar het lastig vindt om het alleen te doen, dan kun je bij mij terecht voor een individuele sessie. Ik heb een coachingstraject ‘Alles stroomt’. Wanneer je twijfelt of het traject iets voor je is, stuur mij gewoon een e-mail met je vragen. Of bel op 036 5375699.

Eind mei begin ik met een serie avonden, mediteren en bewegen. 6 vrijdag avonden om samen te mediteren en Yoga te beoefenen. De avonden duren anderhalf uur.
Insteek voor de avonden is dat je geen ervaring hoeft te hebben, alleen een welwillende inzet dat je persoonlijk wilt groeien en fitter wilt zijn.

Hieronder staan de data. Je kunt je ook los opgeven voor een avond.

Veel succes,

Hartelijke groet van Heleen Oude Weernink

Ps. De agenda voor de komende tijd.

Één- daagse Verbeter je ademhaling en voel diepe ontspanning
Wanneer:
zondag 10 juni van 10.00 uur tot 17.00 uur.
Investering: 95 euro.
waar: Almere, Binderij 15

Mediteer en Yoga avond
Vrijdag avond
van 19.30 uur tot 21.00 uur.
Wanneer: 25 mei, 8 juni 15 juni 22 juni 29 juni 6 juli.
Investering:
10 euro per avond,
waar: Almere, Binderij 15

Comment Section

0 reacties op “Ontspannen of ontstressen?

Plaats een reactie


*