Hartcoherente ademhaling
Hartcoherente Ademhaling
25 augustus 2014 

Hartcoherente Ademhaling

De ademhaling verbeteren is wat mensen vaak willen als ze bij mij komen.
De ademhaling stokt, ze ademen veel te weinig, zijn verkramt, ze ademen alleen in de buik, ze ademen alleen in het middenrif, alleen in de borst, of hebben veel  spanning in de romp waardoor de ademhaling niet vlot kan stromen.

De oorsprong van vele klachten, groot of klein, zijn terug te leiden tot een naar gevoel.
Onder nare gevoelens versta ik benauwdheid, stress, onbalans, onzekerheid, angstig of gewoon van alles een beetje.
Of er komen nare gedachtes, want als je je naar voelt dan is de stap naar vervelende gedachtes helaas snel het gevolg.
Als je dan nare gedachtes hebt en je bovendien naar voelt, doe je op zulke momenten dus minder leuke dingen.
Je vindt dat je een reden hebt om te mopperen en dat versterkt de gevoelens.
Maar hoe zou je je voelen als je je lichaam ontspant en je je juist prettig voelt?

Hoe kun je dat patroon doorbreken?
Luister niet meer naar wat je geest allemaal verzint, hecht er geen waarde aan als het een zinloze gedachte is die je al kent. Meestal denken we bekende gedachtes.
Ons brein is niet zo creatief als we zouden willen geloven.
Het lichtpunt is dat je je brein en je gedachtes echter wél beïnvloeden.
Dat kan al door je aandacht te richten op iets anders dan je gedachten.
Ga je aandacht maar eens richten op iets wat je elk moment doet, goed ademen.

Wat is goed ademen voor jou?
Ik vind het fijn om te spreken over je ademhaling te verbeteren. Ik ga ervan uit dat je al goed kunt ademen, anders was je er nu niet..
Echter wanneer je problemen met je ademhaling hebt, erg verkrampt in je lichaam bent of andere klachten hebt, kun je door een kleine verbetering in je ademhaling je al snel beter voelen.

Veel spanning in je lichaam is iets wat niet altijd bewust voelbaar is.
Pas wanneer je rustig gaat zitten en je focust op je romp, dan voel je of je spanning hebt.
Of als je pech hebt uit het zich in de vorm van allerlei andere klachten zoals hoofdpijn, nekpijn of stress. Vaak is dat het gevolg van spanning in je lichaam.

5 Stappenplan hartcoherente ademhaling      heart-1403347__180

In 5 stappen naar een betere (hartcoherente) ademhaling, waardoor je meteen veel meer ontspannen bent.

Stap 1. Zoek een plek waar je even rustig kunt zitten

en zet een wekker op drie minuten. Zo hoef je niet na te denken hoe lang je hier mee bezig hoeft te zijn. Drie minuten is prima.

Stap 2. Ga met je aandacht naar je ademhaling.

Voel waar je ademt, voel je je lage buik uitzetten? Voel ook dat je inademt door je neus of mond en voel elke kleine beweging van je lichaam.

Stap 3. Neem de tijd om in en uit te ademen.

Ga maar eens zes tellen in ademen en zes tellen uit ademen. Dat lijkt soms best lang in het begin, maar wanneer je dat een tijdje doet voel je hoe prettig het is.

Stap 4. Focus op je hart, adem fijne dingen in zoals liefde en dankbaarheid (doe dit drie minuten)

Ik hoop dat je deze ademhaling nu meteen uitprobeert zodat je voelt wat het met je doet. Wanneer je je ademhaling gaat vertragen en je focust op je hart en fijne dingen in- en uitademt dan kom je in een staat van zijn waarin je hart en je brein veel beter op elkaar zijn afgestemd.

Je komt in een modus van vertrouwen en ontspanning.

Stap 5. Wanneer je wekker is gegaan

ga je weer door met waar je mee bezig was. Wil je dit gevoel veel vaker voelen dan is het slim om het drie keer per dag drie minuten te doen. In het begin wellicht even wennen, maar al gauw wil je niet anders meer!

Ik wens je veel ontspanning toe met deze hartcoherente manier van ademhalen.

Hieronder kun je een reactie achter laten, vind ik altijd leuk!

 

 

Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
Anita
Door

Anita

op 05 Apr 2015

Goedemiddag, ik ga veel aan de tips hebben. Ik al een tijdje stress in mijn lijf en ik net even geprobeerd om rustig in en uit de ademen. En dat gaf veel rust. Bedankt

Heleen
Door

Heleen

op 05 Apr 2015

Fijn dat je meer rust had Anita, ga zo door :-)

Mireille
Door

Mireille

op 20 Dec 2015

Ik ga er zeker mee oefenen.Il heb mijn nek vaak vast zitten en nu ik er goed op let is mijn ademhaling dan ook zeker niet rustig en niet in mijn onderbuik.

Christien
Door

Christien

op 30 Jun 2016

Bedankt, Ik voelde mijn zeer lange periode niet goed: uitputting, stress ,depressie. de begeleidende arts stimuleerde mij voor het gebruik van antidepressiva, na 10 jaar ben ik op eigen initiatief hiermee gestopt, ontwennen was niet zo makkelijk...... maar nu volg ik yogalessen en onlangs las ik in het tijdschrift "L' even" het artikel ,De helende kracht van ademen, ik bezocht uw website en het is voor mij een grote hulp, nu na 3weken uw tips toe te passen slaap ik beter en voel ik me energieker en positiever en dat ondanks het slechte weer. Nogmaals bedankt

Heleen
Door

Heleen

op 30 Jun 2016

Hallo Christien, dank je wel voor je reactie, super tof dat je je nu veel beter voelt! Dank je wel voor het delen van je succes verhaal! Heerlijk om positief te zijn ook met slecht weer ;-)

Kees
Door

Kees

op 28 Aug 2016

Hallo!Ik heb eigenlijk 24/7 last van hoofdpijn en duizeligheid, mijn vraag is of dit met verkeerd ademhalen te maken kan hebben? Al als ik wakker wordt heb ik last van hoofdpijn en duizeligheid, ook al heb ik plezier en afleiding zelfs dan voel ik het nog op de achtergrond. Soms als ik bijvoorbeeld op school zit is het op eens pats en wordt ik opeens heel erg duizelig! Heb ook de test gedaan van hoevaak ik ademhaal per minuut, ik kwam uit op 8 keer... Kan het met stress te maken hebben of een verkeerde zit houding (ook vaak last van een zere nek en rug).

Heleen
Door

Heleen

op 30 Aug 2016

Wanneer je niet weet wat de oorzaak is van je klachten, ga dan eerst naar de huisarts gaan voor nader onderzoek. Dan weet je wat er is en kun je daarmee aan de slag. 8 keer ademen per minuut kan prima zijn, maar niet wanneer je te diep ademt. Succes!

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down