Ben je op dieet?
Ben je op dieet?
25 augustus 2014 

Ben je op dieet?

In je hoofd wil je van alles, maar je lichaam is moe.
Het wil rust.
Maar dat wil jij niet.

Je wilt doorgaan met wat je deed en al je plannen en ideeën uitwerken.
Of misschien ‘moet’ je wel.
De hypotheek moet ook betaald worden, dus hupsakee aan het werk.
Wanneer je kinderen hebt dan ‘moet’ je die nu eenmaal eten en drinken geven of op een andere manier aandacht geven en opvoeden.

En je gaat maar door. Werken, eten, slapen, hobby.
Maar wat als het net niet gaat en je wilt het anders.
Prettiger en beter.
Zodat je meer energie hebt.
Lichamelijk en geestelijk.

Een gezondere leefwijze? 

Dat zie je bijvoorbeeld doordat er veel meer biologische producten in de winkel liggen. Het eetpatroon aanpassen is een manier om je beter te voelen.

Er is heel veel keus op dat gebied, probeer maar uit wat past bij jou eetpatroon. Paleodieet, planteneter, atkins, suikervrij, glutenarm, superfoods, supplementen, shakes, , macrobiotisch, groene smoothie’s etc.

Vele manieren om naar voeding te kijken en op die manier je energie toevoer te veranderen.

Maar Wat Mist In Dat Rijtje, volgens mijn visie?

Precies: De adem. De ademhaling.

De adem die het leven geeft en neemt.

De adem die geen geld kost, de adem die er altijd is, elke dag, elk uur,elke minuut en altijd wanneer jij wilt.
Je hoeft er geen extra of speciale boodschappen voor te doen.

Er zijn geen allergieën.

De ademhaling is jouw vriend, voor de rest van je leven.

De adem geeft je de broodnodige zuurstof. Het laat je afvalstoffen verdwijnen zodat je je weer fris en helder voelt. Zodat pijnen kunnen verdwijnen, je je ontspannen voelt in allerlei situaties en je energie en vitaliteit geeft.

De adem als bron van energie!

Hoe zou dat zijn wanneer je daar nu echt meer en beter gebruik van zou kunnen maken? In je longen vindt de gaswisseling plaats tussen zuurstof en kooldioxide. Je ademt zuurstof in via je neus en dan gaat het via je luchtpijp naar een van je beide longen. Daar zijn allerlei vertakkingen en in je longblaasjes, de bronchiën, vindt de daadwerkelijke gaswisseling plaats. Je bloedbaan neemt de zuurstof op en geeft kooldioxide af. De zuurstof wordt via je bloedbaan naar de rest van je lichaam getransporteerd. Je hart pompt je bloed met een enorme snelheid door je lichaam heen. Door een lage buikademhaling maak je gebruik van je middenrifspier en die zorgt ervoor dat je bloed ook beter vanuit je benen omlaag kan stromen. Elke keer opnieuw pompt je vatenstelsel bloed door je lichaam. Zuurstof wordt door je slagaderen afgegeven aan je weefsel. Aderen transporteren de afvalstof kooldioxide naar de longen en dat adem je weer uit.

Echter, wanneer je maar beperkt gebruik maakt van dit geniale systeem, dan rij je als het ware de hele tijd op je reservetank.

Dat betekent zuinig aan en voor je het weet sta je stil en is de ‘benzine’ op. Dan zul je echt moeten tanken.
Het mooie is dat je dat elk moment kunt doen, net wanneer het jou uitkomt.

Wanneer je weer meer zuurstof inademt en je lichaam daar mee voedt en vult, dan zul je ook ervaren dat je je lichaam een groot cadeau doet.

Je voedt het met adem, met zuurstof maar ook met levensenergie.

Ademen is meer dan alleen maar een fysiek proces.
In het Sanskriet noemen ze het prana, prachtig woord vind ik zelf. Het betekent levensenergie.

En die levensenergie kun je kosteloos en onbeperkt  inademen!

Hoe geweldig is dat?

Ik wil je graag wijzen op  het feit dat je naast goede voeding ook de kracht van je ademhaling kunt inzetten.

Wanneer je lichamelijk moe bent.
Of emotioneel het een of ander wilt loslaten.
Of mentaal meer rust en ruimte wilt in je hoofd.

Neem je genoeg zuurstof tot je?

Of ben je op dieet?

Zoals veel te veel mensen.
Een dieet van zuinig ademen, want stel je voor dat je buik er dik uitziet hoe moet je dan goed ademen?
Nou beste Heleen, goed ademen doe je door te ontspannen en je longen optimaal te gebruiken.
Adem rustig en kalm in, dan komt je lage buik omhoog, daarna je middenrif en daarna je borst.

Neem daar 5 of 6 tellen de tijd voor. Inademen staat voor energie tot je nemen.

Doe dat rustig zodat je de tijd krijgt om je longen ook echt te gebruiken en je voluit inademt en relaxed weer uitademt.

Uitademen is loslaten, het loslaten van afvalstoffen en het loslaten van spanningen.
Wanneer je ontspannen uitademt en dat ook even toelaat, dan voel je vrijwel meteen dat je in je lichaam zakt.
Je voelt je lichaam ontspannen en dat voelt goed!

Adem dan weer rustig in, vul je lichaam met zuurstof en (levens)energie en laat de afvalstoffen weer los.

Adem rustig in……( bijvoorbeeld 4/5 tellen)
en
Adem rustig uit…..( bijvoorbeeld 5/6 tellen)

Fijne dag nog en geniet van het gouden instrument wat zich in je prachtige lichaam bevindt.

Hartelijke groet Heleen

Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down