Page content

Ademhalingsoefening

Ademhalingsoefeningen zijn uiterst effectief om je meer ontspannen en vitaler te voelen.
Wil je fitter en actiever en beter in je vel zitten, doe dan deze oefening 2 weken elke dag en voel wat het met je doet.

Vitaliserende Ademhalingsoefening
Het is het beste om te oefenen op een lege maag.  Zorg voor een rustige plek, waar je niet gestoord wordt.
Zit of lig in een comfortabele positie.
Zorg voor loszittende kleding en neem een positie aan waarin je vrij kan ademen.Sluit je ogen en richt je aandacht naar binnen.

Ga met je aandacht naar je ademhaling en begin met actief in en uitademen. 

Je buik doet ook prima mee.

  1. Je ademt 15 keer diep in en uit. Stel je voor dat je je longen als een ballon opblaast, je ademt flink in en weer ontspannen uit.
    Maar vooral focus je op je buik, laat die buik echt mee doen, en voel hoe eerst je buik uitzet, dan  je middenrif gebied, dus het midden van je romp zeg maa en daarna komt ook je borst tot in de toppen van je longen omhoog.
    Neem de tijd om goed in te ademen, het hoeft niet snel. Veel mensen doen het te snel, maar doe het met aandacht en voel wat het doet wanneer je zo diep inademt.
  2. Na een tijdje zit er meer zuurstof in je lichaam en dit kun je voelen door tintelingen in je lichaam, je wordt misschien een beetje licht in je hoofd of zelfs wat duizelig. Dat is prima, maar forceer het niet,
  3. Dan adem je nog 1 keer goed in en laat je je adem rustig gaan en stop je met ademen. Je wacht met opnieuw inademen. Je stopt dus heel rustig met ademen, in yoga heet dat Kumbaka.
    Dit kan wel minuten duren, maar zo lang zal deze in het begin waarschijnlijk niet zijn.
  4. Zodra je de ademhalingsprikkel weer voelt, adem je eerst het restje uit je longen uit en ademt dan diep in. En voel hoe het voelt, je voelt de druk in je longen en na een aantal seconden laat je de adem rustig gaan en voelt na en kom tot rust.
  5. Het mag ook intensiever, doe het met gesloten ogen en voel rustig hoe het is, focus eventueel op je derde oog, dat zit tussen je ogen, iets boven je wenkbrauwen. Mogelijk krijg je de ervaring dat alles lichter wordt.
  6. Het voelt heerlijk aan, misschien een beetje high. Op deze manier train je je parasympathische zenuwstelsel. Dat betekend dat je je meer ontspannen kunt voelen.

Je kunt deze volgorde vaker herhalen, maar neem je tijd. Doe in het begin 2 cycli en voel na hoe je lichaam voelt.
Na een paar dagen doe je 3 cycli en weer een paar dagen doe je er 4.

Navoelen is als mediteren. Neem altijd de tijd om na te voelen wat de oefeningen met je doen. Beschouw dit als een meditatie. Geef aandacht aan wat je in het lichaam voelt en laat de gedachten komen en gaan zonder er aandacht aan te besteden.

    Comment Section

    0 reacties op “Ademhalingsoefening

    Plaats een reactie


    *