Warmte/koude afwisseling
Warmte/koude afwisseling: meer vitaliteit

Warmte/koude afwisseling: meer vitaliteit

Het is buiten al weer een stuk warmer dan de weken ervoor. 

Heb je het koud gehad met die sneeuw en ijs van de laatste tijd?
Door mijn warmte/koude training met Wim Hof (the Iceman) ben ik veel beter geworden in het weerstaan van de kou en heb ik het bovendien warmer, zelfs als het buiten vriest. Heerlijk natuurlijk, maar veel fijner is dat ik voel dat het goed is voor mijn gezondheid.
Ik snap best dat jij niet zo extreem wil trainen in het koude buitenwater, zoals ik dat doe, en dat is ook niet nodig.
Het is meer dat ik er veel plezier in heb en het geeft een fijn gevoel.

Wil jij ook je bloedsomloop verbeteren, maar op een andere manier dan in het buitenwater te zwemmen?
Dan heb ik aan aantal tips voor je.

Warmte/koude afwisseling tips voor meer vitaliteit

Tip 1. Ga naar de sauna.

Door je lichaam van buitenaf met koude te beïnvloeden gaan de kleppen in je aderen en haarvaatjes sneller open en dicht. Je bloedsomloop gaat daardoor beter stromen en de afgifte van zuurstof naar het weefsel gaat beter.
Je kent vast wel het gevoel in de sauna, eerst heerlijk warm in het houten hutje en dan lekker koud afspoelen onder de douche of een sprong in het dompelbad. Je voelt direct het effect van het wisselbad.
Het is een oud en effectief natuurgeneeskundig middel.

Tip 2. Spoel na elke douche of bad beurt jezelf af met koud water.

Begin rustig met je handen en voeten. Het hoeft niet ineens te lukken. Zelf heb ik er een tijdje over gedaan, en nu gaat het makkelijk.
Ja eehhh, ik vind het wel nog steeds koud.

Tip 4. Begin vandaag nog, stel het niet meer uit.

Uitstel gedrag is heel normaal wanneer je met de verandering van een gedragspatroon bezig bent.
Weet dat je brein allerlei uitvluchten verzint om het uit te stellen. Dat hoort er gewoon bij. Negeer die gedachte totaal.

Tip 5. Maak het jezelf makkelijk om koud af te douchen.

Heel vaak gaat de ademhaling versnellen door de koude douche. Dit is een normale reactie van je lichaam.
Wat goed helpt is om je adem Vast te houden.

Tip 6. Zorg dat je controle hebt over je ademhaling.

Adem eerst goed uit, stop dan met ademen.
Houd nu je adem vast en laat vervolgens het koude water over je lichaam stromen.
Begin bij je voeten, je handen armen je romp en bouw het langzaam op.
Wanneer je voelt dat je weer In wilt ademen, doe dat en houd daarna weer je adem vast.
Doe dit net zolang tot dat je ontspannen ademt en toch het koude water voelt stromen over je lichaam.
Het is een truc om je ademhaling snel weer onder controle te hebben.

Wanneer je ademhaling rustig en ontspannen is dan heb je ook een rustigere hartslag. Dit heeft weer een heel gunstig effect op je brein waardoor je een ‘veilig’ seintje ontvangt. Daardoor kun je je beter concentreren en creatief bezig zijn.
De meeste mensen ademen te snel met alle negatieve gevolgen van dien.
Goed advies is om zes keer per minuut te ademen in rusttoestand, zoals nu terwijl je dit leest. Moet je rennen naar de bus, dan is er natuurlijk een versnelde ademhaling en hartslag, en dat hoort dan ook.
Je ademhaling beïnvloedt je bloedsomloop ook en dat is goed te merken.
Vorige week gaf ik een Adem-ééndaagse met de verbonden ademhaling en de methode van Wim Hof.
Ik kreeg onderstaande mail naar aanleiding van die dag.

Ik loop al zo lang met die verstijfde borst en kortademigheid. Ik had echt geen idee dat een verkeerde ademhaling daar mee te maken had. Ik had echt het idee dat ik er mee moest leren leven. Ik sport ook al lange tijd niet meer daardoor. Je hebt me wel de ogen geopend met die ademanalyse.
Ik vond het ook een topzondag en ik ben al volop de oefeningen aan het doornemen. Het is even wennen , maar ik kan nu al merken dat het een positieve invloed heeft op de spijsvertering, vitaliteit en soepelere rug.
Door het ademen wordt je bewust dat het eigenlijk allemaal simpel is. Gewoon je lichaam en geest soepel en vitaal houden. Dus bedankt voor de goede info en je kon het goed en makkelijk allemaal verwoorden . Daarom was ik ook nog fit aan het eind van de dag. Ik heb je cd nog niet geluisterd, maar dat zal ik nog zeker doen
Bedankt groeten Jack’

Probeer voor jezelf gewoon eens uit wat de kou me tje doet, begin met een koude douche.

 

Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
arrow_drop_up arrow_drop_down