NLP vooronderstellingen
NLP vooronderstellingen
in NLP
4 min. leestijd

NLP vooronderstellingen

NLP heeft een aantal vooronderstellingen.

Deze NLP vooronderstellingen maken het makkelijker voor je om prettig te communiceren. In de communicatie met een ander, maar ze maken het ook makkelijker in de communicatie met jezelf. Het is makkelijker om een ontspannen houding te hebben wanneer je deze ‘NLP regels’ in acht neemt.
Zelf helpt het mij door er dagelijks aan te denken. Ik ben milder geworden, voor mijzelf en de ander.

De vooronderstellingen geven vaak eyeopeners, ook al schieten mensen ook wel eens in de weestand wanneer ze de NLP vooronderstellingen horen..

De eerste Vooronderstelling is:
De betekenis van je communicatie is de reactie die je krijgt.

Ik vond wel eens dat een ander reageerde op een voor mij vreemde manier en dan ging ik hetzelfde nog een keer zeggen en diegene reageerde weer vreemd en dan dacht ik: hoe kan dat nou toch?
Ik bedoelde het helemaal niet zo.
Maar sinds ik mij echt gerealiseerd heb dat de betekenis van mijn communicatie zich kan uiten in de reactie van iemand anders, heb ik bedacht dat het veel slimmer is dat ik mijn communicatie verander!

Dus hetzelfde drie keer herhalen heeft helemaal geen nut.
Iets zeggen op een andere manier lokt een andere reactie uit bij die persoon.

De betekenis van je communicatie is de reactie die je krijgt. Dus jou communicatie wekt een bepaalde reactie op bij die andere persoon. En op het moment dat de reactie die jij opwekt bij die andere persoon niet de reactie is die jij wilt, ga dan je gedrag veranderen, ga dan iets anders zeggen, ga iets anders doen.

Maar in ieder geval, als jij een andere reactie wilt van die andere, begint het bij jou. Neem verantwoordelijkheid voor jezelf en ontdek dat de betekenis van je communicatie de reactie is die je krijgt.

De tweede Voorondersteling is:
Elk gedrag heeft een positieve intentie.

NLP gaat er vanuit dat elk gedrag van iemand een positieve intentie voor zichzelf heeft, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het gedrag van een ander ook een positieve intentie voor jou heeft. Soms is het heel lastig om je dat voor te stellen, maar bedenk maar eens hoe jij het zelf doet. Jij doet ook vast wel eens narrig terwijl je gewoon druk bent met iets en je het goed wilt doen. Je narrigheid heeft niets met de ander te maken. Je wilt iets af krijgen en opschieten of wat dan ook maar. En dat is oke.

Op het moment dat jij je echt realiseert dat die ander met zijn gedrag, (het gedrag wat jij wellicht helemaal niet waardeert), die ander daar een positieve intentie voor zichzelf mee heeft, is het veel makkelijker om milder naar die ander te kijken. Elk gedrag heeft een positieve intentie.

De derde vooronderstelling is:
De kaart is niet het gebied

Of bijvoorbeeld, de menukaart is niet je eten. Dat houdt eigenlijk in dat datgene wat jij zegt of datgene wat jij leest op het menu, het niet echt je eten is. Er zit veel meer onder. Die menukaart is een heel mooi overzichtje van wat er allemaal te krijgen is, maar het is nog niet je eten, maar het is wel het overzicht. Dus achter elk gerecht dat op het menu staat zit een hele wereld.

Het is misschien een gerecht met vis en waar komt die vis vandaan? Of er zit misschien groente bij of een sausje. Al die ingrediënten komen ergens vandaan en er zit een hele ervaring achter elk gerechtje. Dus de hele menukaart is gewoon een verzameling van al die ervaringen en het is heel handig dat het even op een papier staat, zodat je overzicht daarin hebt. Maar het is niet de eetervaring zelf. Dus de kaart is niet het gebied. Jouw woorden zijn niet de ervaring. De woorden die jij hebt, zijn altijd maar een klein deel van de werkelijke ervaring die jij had. Dus als iemand anders jou iets vertelt en jij begrijpt niet helemaal waar het om gaat, realiseer je dan dat het de woorden zijn die een ander gebruikt, dat is de kaart. Dat is de menukaart. Dat is het topje van de ijsberg. Met die woorden wil diegene alleen maar de ervaring uitdrukken. Maar helemaal die ervaring via de woorden vertellen, dat is onmogelijk. Dus het is altijd een fractie van de ervaring zelf wat iemand kan vertellen.

De vierde Vooronderstellling is:
Er bestaat geen falen of mislukking, enkel feedback.

Deze vooronderstelling is heerlijk voor mensen die perfectionistisch ingesteld zijn. Ze vinden vaak iets niet helemaal goed is of dat het mislukt is, of wat dan ook maar. NLP zegt daarbij alleen maar: ‘Joh, je faalt nooit, iets is nooit mislukt, alleen het levert feedback op om het anders te doen.’
Dus wanneer jij iets gemaakt hebt, of iets gedaan hebt en de reacties daaromheen zijn niet zo positief, dan kun je denken: ‘Die andere mensen deugen niet.’ Maar veel beter en prettiger voor jezelf is, dat je iets met die feedback doet en het gaat veranderen, zodat jij uiteindelijk wel het gewenste resultaat krijgt. Dus feedback is een geweldig iets wat je leven positief kan veranderen.

De vijfde Vooronderstelling is:
Elke keuze is de beste keuze.

In het hier en nu neem je nou eenmaal beslissingen op basis van eerdere herinneringen of ervaringen. Dat wil niet zeggen dat in de toekomst, over een halfjaar of wanneer dan ook, jij nog dezelfde keuze zou maken.
Alleen is het zo dat in het hier en nu, jij nog niet de ervaring van over een half jaar hebt. Die kun je dus ook nog niet gebruiken!
In het hier en nu is elke keuze altijd de beste keuze die je kunt maken, omdat je dat doet op basis van herinneringen en niet op basis van toekomstige besluiten.

De zesde Vooronderstelling is:
I
edereen heeft alle hulpbronnen in zich.

Ieder mens maakt allemaal, prachtige, mooie, leuke en geweldige dingen mee en kent emoties en gevoelens en gedachten die super zijn.
En die hulpbronnen, die zitten gewoon allang in je. NLP helpt je om die hulpbronnen weer optimaal te gebruiken.
Ieder mens heeft alle hulpbronnen al in zich.
En NLP helpt je om die hulpbronnen weer naar boven te halen, zodat je ze in het hier en nu kunt gebruiken.

Het is makkelijker om het proces waarmee we de realiteit ervaren te veranderen, dan de realiteit zelf te veranderen. Soms gebeuren er nou eenmaal dingen in je leven, bijvoorbeeld: er is voor jou een ongeluk gebeurd. Daar kan jij niets aan veranderen, dat is nou eenmaal gebeurd.
Het effect dat het op jou heeft, het gevoel dat het jou geeft, daar kun je wel iets aan veranderen. Dus het is altijd makkelijker om het proces waarmee jij de realiteit ervaart, dat je die verandert, dan de realiteit zelf te veranderen. 

Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
Reactie plaatsen