mediteren kun je leren
Mediteren  kun je leren
25 augustus 2014 

Mediteren kun je leren

Mediteren kun je leren

Stil zijn..even stil zijn.. Hoe lang lukt je dat?

Wat is stil zijn eigenlijk? Is het even geen geluid om je heen hebben?
Mijn huis staat best ver van de snelweg af en toch hoor ik de auto’s razen, het is meer een gezoem geworden. Of er gaat een trein voorbij of een auto maakt veel herrie, echt stil is het hier nooit.
Met je gedachten is het net zo. De gedachtes razen door je hoofd, soms dichtbij met veel herrie en soms veraf en dan is het wat stiller.

Om stilte vaker te ervaren kun je mediteren Meditatie is een woord dat tegenwoordig bijna iedereen wel kent. Maar hoe doe je dat dan?Dat is een vraag waar verschillende antwoorden mogelijk zijn. Ten eerst is het zo dat meditatie begint met ontspanning. Daarin zit ook direct de verwarring omdat er mensen zijn die denken dat ze alleen maar hoeven te ontspannen en dan klaar zijn. Helaas! Ten tweede er zijn vele wegen die naar Rome leiden, maar de ademhaling kan je zeer goed ondersteunen in het meditatieproces.

Hier is een stappenplan voor als je wilt (beginnen met) mediteren.

Stap.1 Ga rustig zitten en zorg dat je niet gestoord wordt tijdens je meditatie.

Stap. 2 Je kunt op de grond zitten maar ook op een stoel, maar zorg er vooral voor dat je rug recht is!

Stap. 3 Hoor de geluiden om je heen en keer dan je aandacht naar binnen.

Stap. 4 Focus je nu op je ademhaling. Je hoeft niet beter je best te doen, maar ook niet minder. Neem waar wat je ademhaling doet en geef er geen oordeel aan. Het is zoals het is.

Stap. 5 Elke keer dat je aandacht naar bijvoorbeeld het boodschappenlijstje gaat, het werk dat af moet, de kinderen etc. Ga weer terug naar de zin (naar welke zin???) met al je aandacht.

Stap. 6 Doe dit 2 keer per dag 5 minuten. Na het opstaan en voor het slapen. Mocht je overdag even tijd hebben dan is dat ook prima natuurlijk.

Meditatie is gericht je aandacht focussen. Elke keer opnieuw. Als je afdwaalt met je gedachten ga dan weer terug naar daar waar je je aandacht op richtte. Het geeft niets als je afdwaalt, elke keer dat je weer terug gaat met je aandacht is perfect.(volgens mij is dat HET WERK. De zin van de oefening van meditatie is je geest te trainen om de automatische gedachtenstroom te onderbreken. Hoe vaker hoe beter.  Voor getrainden die denken dat ze lekker een poosje in stilte vertoeven is het nieuws: wordt ook daar wakker van en zet de training van het onderbreken voort. Tenzij je natuurlijk echt bent opgegaan in de stilte, dan hoeft er niets. Maar die mensen lezen waarschijnlijk geen nieuwsbrieven.) Je kunt het ook niet ‘fout’ doen vergeleken met iemand die al 10 jaar mediteert. Dat is ook wel weer het leuke eraan!

Elke dag begint het opnieuw en is er een nieuwe ronde met nieuwe kansen! Wel is het zo dat iemand die langer mediteert meer ervaren is en zodoende de ostakels sneller herkent , maar het blijft een nieuwe ervaring elke dag opnieuw.

 

Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down