Hoe denkt een ervaren therapeut over de verbondenademhaling?
Hoe denkt een ervaren therapeut over de verbondenademhaling?
25 maart 2022 

Hoe denkt een ervaren therapeut over de verbondenademhaling?

Hoe denkt een ervaren therapeut over verbonden ademhalen? 

 Vandaag nemen wij je mee in het verhaal van Annemiek, zij richt zich al meer dan 30 jaar op verschillende therapieën en heeft zojuist haar ademcoach opleiding afgerond. Hoe kijkt zij tegen beter ademen aan in haar praktijk.

Een ademcoach helpt je om je ademhaling te verbeteren, hij helpt je om vastgezette emoties en patronen los te maken. 

Hoe gaat dat in zijn werking?

Door ons verleden hebben we bepaalde adempatronen gekregen, veel mensen ademen bijvoorbeeld heel hoog of heel snel en oppervlakkig. Dat komt vaak door een verkramping en heeft dan weer te maken met een onderliggende emotie. In eerste instantie doe ik een intake, dat doe ik meer om het doel of hulpvraag herkenbaar te maken. Sommigen mensen kennen hun hulpvraag niet en dan probeer ik dat op een andere manier te achterhalen. 

 

Wanneer iemand alleen voor ademtherapie komt, dan komen ze vaak omdat ze heel moe zijn of verkrampt. Ze leren dan opnieuw te gaan ademen. Natuurlijk kan iedereen ademen, maar bewust ademhalen is een ander verhaal. Lage ademhaling, dus echt vanuit je lage buik ademhalen, dat doen heel veel mensen niet of onvoldoende. Ongeveer 80% van de mensen die ademt maar 30% van hun daadwerkelijke longcapaciteit. 

Een lage ademhaling is dus wat je hoort te krijgen?

Ja, niet als je aan het praten bent natuurlijk. Je gaat dan namelijk vanzelf omhoog, maar vooral als je rustig zit. Je dient altijd te ademen naar de arbeid die je verricht. Dus als je rustig zit, moet je gewoon heel rustig ademhalen. 

 

Er zijn ongelooflijk veel mensen die ontzettend moe zijn en daar allerlei dingen de schuld van geven. Samen met hun bekijk ik dan wat er aan de hand is. Zelf werk ik ook met kinergetics om te bekijken wat de onderliggende emotie is bij de klachten waarmee ze komen. De klachten lopen daarbij erg uiteen, sommige mensen komen bijvoorbeeld met burnouts en andere met nekklachten. 

 

Wat fijn is aan het beter ademen, is dat als je goed leert ademen, je ook makkelijker naar binnen gaat. Hoe lager je gaat ademen, hoe veiliger je voelt in je eigen lichaam en hoe dichter je bij jezelf komt. 

 

Wat is kinergetics?

Dat is een onderdeel van kinesiologie, daarmee doe je spiertesten en kijk je naar de niet-balans van wat er onderliggend is in je lichaam. Je kan dus voelen waar die emotie ligt en wat het is. Als je dat naar bovenbrengt, zal je het ontmoeten en daar ligt de genezing in. Het lichaam is er dan namelijk van op de hoogte en dan gaat het zelf herstellend vermogen werken, dat is altijd waar ik als alternatief therapeut mee werk. 

 

Waarom ben je ademcoach geworden?

Ik ben 60 en ben al heel lang therapeut, maar beter ademen was voor mij echt de missing link. Ik ben therapeut, maar ben dus nu ook een ademcoach. Je zal je dan vast afvragen: "Hoezo ben je geen ademtherapeut?", maar als ademcoach ben je echt bezig om je ademhaling te verbeteren. 

 

Onder psychologen zie je nu steeds meer ademhalingsoefeningen naar voren komen, denk bijvoorbeeld aan hartcoherentie. 

 

Ademhalingsoefeningen doe ik eigenlijk bij iedereen die bij mij binnenkomt, want als iemand vanuit een hoge positie ademhaalt kan hij niet vertellen wat er aan de hand is. Door te gaan voelen, kunnen ze rustiger praten. 

 

Wat fijn is aan deze ademcoachopleiding is dat ik al die ademhalingen naast elkaar kan zetten en me daarop kan focussen. Als therapeut zit je eigenlijk veel meer in het verleden en als coach richt ik me op het 'nu'. 

Hoelang doe je dit al? 

Zelf heb ik recent mijn opleiding bij Heleen afgerond, maar eigenlijk doe ik dit al veel langer. Ik had al heel lang de Wim Hof ademhalingen gedaan bijvoorbeeld. Mijn zoon is er ook al veel langer mee bezig en samen gingen we dan ook naar workshops van Wim Hof. Maar ik deed dat een paar dagen of weken en dan na een tijdje weer. Ik deed het ook niet zozeer voor mijn cliënten, maar voor mezelf. Zelf leerde ik mijn cliënten ook hoe ze rustiger moesten ademen, maar ik gaf ze niet vaak huiswerk mee. 

Dat kan je nu wel?

Ja, we hebben zoveel tools meegekregen van Heleen, die daar zo doorgewinterd in is. 

Heb je dan een boek meegekregen waar die tools in staan?

Wat dat betreft, is het al fijn als je al therapeut bent, dan is alles eigenlijk heel makkelijk. De tools kan ik daardoor veel beter onthouden. Zij heeft ook haar eigen boek 'Helende ademhaling' en dat is eigenlijk een heel dun boekje, het is namelijk niet zo moeilijk. Dat is tegelijkertijd het trieste van de situatie waar we nu in zitten en daarom wil ik dit zo graag verder verspreiden.

Heeft er een boek jou geïnspireerd?

Ik lees sowieso altijd veel, ik ben namelijk heel nieuwsgierig.

 

Het nieuwe ademen van James Nestor is een ongelofelijk goed boek, daarin gaan twee artsen onderzoek doen naar het beter ademhalen. Ze sluiten zichzelf op voor een paar weken en experimenteren dan wat het beter ademhalen met hun doet. Door mensen zoals James Nestor, maar ook Wim Hof wordt het beter ademhalen uit de zweverigheid gehaald en dat is natuurlijk geweldig. 

 

Het is ook medisch gebleken dat we bijvoorbeeld met Covid heel veel met de ademhaling kunnen doen. Covid heeft daar deels mee te maken, je merkt dan ook bij mensen die longklachten hebben dat hun het meest vatbaar zijn voor fatale gevolgen. 

 

Wij kunnen met de kool- en zuurstof spelen, waardoor de zuurstof sneller je cellen in kan. De verbranding zetten wij op die manier sneller aan en zo kunnen wij de lage saturaties, waardoor we naar het ziekenhuis moeten, weer opkrikken. 

 

Zelfs wanneer mensen herstellende zijn, kan je heel veel doen. De verbonden ademhaling is een actieve ademhaling en dat kan best vermoeiend zijn voor mensen. Als therapeut geef ik ook andere therapieën natuurlijk. In het begin kan ik hartcoherentie doen en als ze een beetje aangesterkt zijn de Wim Hof ademhalingstechniek. Daardoor krijgen ze ongelofelijk veel veerkracht en dat is helend. Ik gebruik de ademhaling ook voor spiritualiteit, want het gaat heel erg over je emoties en dan ben je natuurlijk spiritueel bezig. Door jezelf op te schonen word je ook lichter en vandaar dat het ook een soort drugs wordt genoemd. Dat is heel gaaf natuurlijk. 

Mensen zoeken vaak naar geluk bij het nemen van drugs, kan dit als vervanging zijn?

Mensen gebruiken vaak de drugs of de harddrugs, maar de tijd moet wel rijp zijn om ze daarvan af te halen. Daarnaast gaat het ook om medicatie, mensen grijpen heel gauw naar een paracetamol terwijl het vaak om een spierspanning of emotie gaat. 

 

Waarom ik de opleiding ook ben gaan doen is, omdat ik eigenlijk altijd opzoek was naar rust. Daarom geef ik zelf meditatieklassen. Eigenlijk ben ik het rustigste als ik werk, maar ik wil ook rustig zijn als ik niet werk. Ik heb ADHD en ze hadden ook graag dat ik medicatie nam. Ik heb dat ook geprobeerd omdat ik dacht: “Oh ik heb z'n drukke mind en nou ben ik bijna 60 en nog met 100 dingen bezig.”. Dat is leuk, maar het is soms ook te veel. Op het moment dat ik die medicatie innam, realiseerde ik mij: “Dit wil ik helemaal niet.”. Toen las ik over ademhaling en ADHD en toen dacht ik: “Ik ga nu naar Heleen toe en ik ga de opleiding doen.”.

Zo ben je eigenlijk ademcoach geworden?

Ja, dat is eigenlijk ook gekomen omdat ik de passie miste. Als ademhalingscoach maak ik ook tijdens andere sessies mensen bewust van het ademhalen, mensen mogen dan altijd zeggen waarvoor ze komen natuurlijk. Maar ik werkte altijd als kinesioloog met de onderliggende emotie van een bepaalde klacht. Het maakt dan niet uit of mijn cliënten last van hun knieën hebben, slecht slapen of last van hun nek hebben. 

 

Hoe deed je dat dan voor het ademhalen? 

Dat doe ik nog steeds hoor, ik begin altijd met kinesiologie en daarmee haal ik de emotie naar boven. 

 

Hoe doe je dat?

Door spierspanningen te meten met mijn hand. Er komt dan een emotie naar boven en daarbij behorend is vaak een bevestiging waar ik boeken voor heb klaarstaan. Er komt dan een speciale affirmatie uit, maar ook de sabotage en de angst waar ze mee zitten. Dat is namelijk allemaal met elkaar gekoppeld. 

Zit het dan in een bepaald gedeelte van hun lichaam opgekropt?

Inderdaad, dat kan ik al binnen 15 minuten naar boven halen en dan de healing laten plaatsvinden. Dat blijft nog steeds mooi, ook als ademcoach, omdat het dan heel specifiek laat zien wat er aan de hand is. 

 

Heleen heeft ons ook heel veel affirmaties gegeven en ik werk daar al mee. Heb je bijvoorbeeld spanning op je hart, dan geef je misschien geen liefde voor jezelf. Kan je niet laag ademen, dan mis je misschien het basisvertrouwen. Maar het mooie bij een ademanalyse is dat je verschillende ingangen hebt waaraan je dat kan zien. 

 

Met de ademhaling heeft het nu veel meer diepgang. 

Zijn er ook mensen die niet zo ver willen gaan?

Ik geloof altijd dat als mensen naar mij toe komen zij al zover zijn. Als ze zich dan ook nog veilig bij mij voelen, willen ze dat wel. Maar er zijn ook mensen die dat niet willen, zoals bijvoorbeeld mijn zusje. Die zegt dan altijd: "Ik wil alleen maar massage, want ik wil dat andere niet.". Als je met de ademhaling bezig bent, ga je ook voelen en het komt dan ook naar boven natuurlijk. 

 

Soms merk ik dat mensen niet zover zijn, maar omdat ik zolang therapeut ben, heb ik veel tools om op een andere manier te gaan werken. Bij mij heeft het ook lang geduurd voordat ik echt de ademhaling wilde gaan doen. Ik wist namelijk dat ik mijzelf ook daaraan moest gaan blootgeven. Door mijn scheiding heb ik veel psychotherapie gehad met psychologen en dat is allemaal met je hoofd. Toen heb ik ook nog contextuele psychologie als studie gedaan, daar leerde ik hoe ik weer met mijn ouders, broers en zussen om moest gaan. Ik verbleef namelijk al 20 jaar in het buitenland. Het is dan best wel moeilijk terugkomen, omdat je hele stukken mist. Dit was allemaal met mijn hoofd en door te voelen ben ik pas echt aan de slag gegaan. Je kan het allemaal in je hoofd bedenken, maar ik had zo graag gewild dat een psycholoog tegen mij zei: "Annemiek ga eens liggen, hoe komt het dat je zo ademt?". Er was dan veel meer gebeurd dan het alleen zeggen. Voor mij was dit dus echt 'the missing link'. Ik denk ook echt dat iedereen een keer een ademsessie moet doen in zijn leven. 

Zie je ademhaling nu ook als een essentieel onderdeel in je therapie?

Absoluut. Als je bijvoorbeeld vastzit met je schouders, dan kan ik heel hard gaan masseren of andere methodes gebruiken om het op te lossen, maar in de essentie is de oorzaak nog steeds omdat ze niet laag ademen. 

 

Met ademhalingstechnieken wil je dus voorkomen dat iemand dezelfde klachten terugkrijgt?

Ja, dus ik geef altijd huiswerk mee van het ademen en ik zeg ook tegen mijn cliënten: "Kom een keer naar z'n ademsessie, want je maakt echt op een diep celniveau je cellen schoon.". Dat doe ik ook met andere therapieën, maar met ademen heb ik ook het idee dat zij het eerder mee naar huis nemen. Verbonden ademhalen van Heleen dien je wel echt met een coach te doen, de ademhalingstechnieken van Wim Hof of hartcoherentie kan je zelf doen. Verbonden ademhalen is namelijk best intensief en dat is een actieve ademhaling. 

 

Als je ter plaatste gecoacht wordt, kan een coach zich beter op de drukpunten focussen en zien vanuit waar je ademt. Goed ademen doe je vanuit je lage buik, waardoor je ademhalingsspier naar beneden gaat en je longen meer als een ballontje op kunnen blazen. Sommigen hebben een verkeerde ademhaling, die ademen eerst met hun longen en dan met hun buik. Wanneer je als coach daarnaast zit kan je dat makkelijker zien en kan je bijvoorbeeld aangeven om op hun buik te gaan liggen. 

 

Als coach kan je een individuele cliënt dus beter ervaren?

Verbonden ademhaling doe ik altijd één op één, daar komen namelijk veel emoties uit en dat doe je niet in een groep. Wim Hof ademhaling doe ik wel in een groep, maar ik gebruik dan alleen de Wim Hof ademhalingstechniek. Ik ben geen Wim Hof trainer, want dan moet je bij Wim Hof allemaal certificaten halen. 

 Wim Hof is niet bezig met emoties, je kan hem meer zien als veerkracht opbouwen. Meer in je verantwoordelijkheidsgevoel gaan staan, wilskracht oppakken. 

Zelf doe ik het ook elke ochtend 10 minuten, dan kan ik veel meer geconcentreerder de dag in. Ik sta namelijk ergens voor, als ik iets wil doen, dan doe ik het. Terwijl ik vroeger dacht: "Daar komt weer iets anders voorbijfietsen.". Dan gaat mijn mind weer een hele andere kant op. 

 

Bij de verbonden ademhaling waar je echt zo met jezelf aan de slag gaat, is dat heel fijn natuurlijk, want dat is therapeutisch supergoed. Het is dus echt het schoonmaken van al je cellen en dan krijg je meer lucht en ruimte. Dat is ook zo gaaf voor mensen en die zijn ook echt zo dankbaar. 

Wat heeft beter ademen persoonlijk met je gedaan?

Met name meer rust gevonden. Ik ben 5 jaar geleden gescheiden en zat waarschijnlijk in een soort schuldgevoel met allerlei emoties waar je niks mee kan. Daar kan ik nu veel beter mee omgaan en veel meer rust in hebben. Ik heb ook veel meer ruimte gekregen en veel minder last van ADHD. Want als ik weer met mijn mind aan het racen ben, dan denk ik: "Nee, eerst voelen.". Ik zeg bijna elke dag tegen een cliënt: "Ga je ademhaling tekenen.". En dan denk ik: "Aah ja, moet ik zelf ook weer eens gaan doen.". Ik zie dan dat ik te snel ga en breng ik dat weer omlaag met mijn ademhaling. 

 

Wat zou je de mensen adviseren die zich hier pas in verdiepen?

Een afspraak maken bij een ademcoach, je haalt bij een ademcoach zoveel meer uit jezelf. Zelf was ik honderd keer liever naar een ademcoach geweest, dan naar al die psychologen en psychotherapeuten.


Meer over Annemiek Burger vind je op https://www.nieuwegracht77.nl/. 

Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
Reactie plaatsen