Chronische pijn en ademhaling
Chronische pijn en ademhaling

Chronische pijn en ademhaling

Het woord ‘pijn’ roept vaak weerstand op.

Ik voel mijn lichaam al bijna verkrampen bij het typen van het woord, want ik heb een hekel aan pijn.
Toch heeft pijn een plek in mijn leven gehad. Pijn van bínnen en daar werd ik moe van!
Die vermoeidheid heeft mij op het pad gebracht van persoonlijke ontwikkeling.

Pijn kun je fysiek, emotioneel of mentaal hebben. Fysiek is het meestal meer zichtbaar en aantoonbaar.
Je kunt uitleggen hoe het is gekomen en wat er in je lichaam disfunctioneert wat de pijn veroorzaakt.

Wanneer je lichaam pijn doet, heeft dat een effect op je emoties en op je denken.

chronische pijn en ademhalingEr ontstaat dan vaak een negatieve cirkel , die wanneer de pijn fysiek onoplosbaar is, steeds  maar door blijft gaan. En dat doet iets met je emotionele en mentale lichaam.

Er worden onbewuste breinpatronen aangemaakt en als je die niet goed aanstuurt, kun je nog meer pijn hebben. Al die onbewuste processen  – fysiek , mentaal en emotioneel –  hebben invloed op je ademhaling en daarmee ben ik aangekomen bij waar het in dit artikel over gaat..

Kan de ademhaling je helpen als je chronisch pijn hebt?
Ja zéker……..
De adem is van levensbelang!

We kunnen weken zonder eten, dagen zonder drinken en echter maar enkele minuten zonder adem.
En helaas is het zo, dat maar weinig mensen goed gebruik maken van hun ademhaling.
De ademhaling zorgt ervoor dat je zuurstof inademt en koolzuur uitademt. Wanneer je afvalstoffen blijven hangen in je lichaam, dan heeft je lichaam daar last van. Het kan zijn werk niet goed doen en er ontstaat nog meer verzuring. Je krijgt, als je pech hebt, meer ontstekingen, verzuring etc.
De adem houdt niet alleen je lichaam fris, maar ook je emoties en je denken.

Bij mijn geboorte heb ik  een slechte doorbloeding meegekregen. Dat betekent: extreem ‘dode’ handen en voeten en dat is wat ik mijn leven lang al heb gehad. Ik had ook een hekel aan kou en dat is best lastig als je in Nederland woont.

Om daar verandering in te brengen ben ik gaan experimenteren met de ademtechnieken, koude training en de mindset. Daardoor heb ik ervaren dat ik veel meer kan dan ik eerst dacht. Ik heb geleerd mijn lichaam te beïnvloeden, waardoor ik fysiek, mentaal en emotioneel sterker ben geworden dan ooit. Zelf ervoer ik, dat op het moment dat ik beheersing kreeg over mijn ademhaling en denken, ook mijn pijn beheersbaar werd en veranderde.

Ik ben onder andere opgeleid door Wim Hof. Hij is Wereldkampioen in ijswater zitten.
Als bijnaam heeft hij ‘The Iceman’. Hij heeft beheersing over zijn lichaam en een hele sterke mindset.

Dat is ook wat hij wil zeggen tegen mensen, je denken is veel sterker dat jij eerst dacht!
Als instructeur heb ik van hem geleerd, ondanks mijn koude lichaam, om in een ijswak te zitten en ik kan je vertellen dat het érg koud is! Het deed mij eerst heel erg veel pijn. Zenuwpijn, ik viel zelfs bijna flauw van de pijn.

Wanneer je dit leest en je hebt chronisch pijn, lees dan nog even door!
Mijn vertrouwen in het zelfgenezend vermogen van een mens is groot.
Want zeg nou zelf: hoe knap is het dat je lichaam herstelt wanneer je je gesneden hebt of een botbreuk hebt. Daarvoor hoef je niets te doen, het lichaam regelt alles zelf!

Maar wat kun je doen wanneer je pijn hebt die niet weggaat en je alles al geprobeerd hebt?

Stap 1.  Ontspan je lichaam
De meeste lichamen  zijn gespannen en waar spanning zit, is geen goede doorstroom van energie.
En wanneer je pijn hebt zit er spanning rondom dat gebied. Zorg dan dat je een meester wordt in het ontspannen.

Simpele yogaoefening helpen daarbij. Je lichaam kan altijd wel iets rekken en strekken. Houdt dan de rekking vast en adem door….. en door……. en door. …….
Daardoor gaat je lichaam op een dieper niveau ontspannen en leer je jezelf aan dat je ondanks de pijnlijke strekking toch door kunt ademen. Daarvoor heb je niemand anders nodig. Alleen je eigen inzet. Rek en strek dus waar je dat nog wel kunt en leer wat die strekking met je doet. Wees daarbij mild en zacht voor jezelf. Vaak zetten mensen de adem vast en dan stopt de doorstroom van energie. Adem dus door……………  en door…………………en door…….

Stap 2. Verdiep je ademhaling
Ga ademen vanuit je lage buik zodat je je middenrif goed gebruikt. Je middenrif is je belangrijkste ademhalingspier. Bij veel mensen is die vaak verkrampt en zéker wanneer je chronisch pijn hebt (mensen zijn bewust of onbewust bang om pijn te voelen).                                                                    Je middenrif weer goed gebruiken maakt dat je organen beter worden gemasseerd, de doorbloeding omhoog gaat en je spijsvertering verbetert.

Daarnaast is het zo dat je je hart ontlast wanneer je beter vanuit je buik ademt. Je bloed kan, door het vacuüm dat je middenrif veroorzaakt, sneller vanuit je benen omhoog gepompt worden. En dat is een voordeel voor je algemene doorbloeding, je hart en je brein. Wanneer je hart rustiger, in een regelmatig ritme, gaat slaan heeft dat een direct effect op je brein. Dat krijgt dan een signaal dat het veilig is. De productie van je stresshormonen gaat omlaag en je voelt je prettiger,  beter en meer ontspannen.

Het middenrif staat in verbinding met gevoelens van angst en tegenover angst ligt vertrouwen. Je gaat dus door de angst heen ademen, naar het vertrouwen toe. Wanneer je je middenrif weer meer gebruikt, ontspant en sterker maakt, dan vergroot je ook het vertrouwen in jezelf. Daardoor verdiep je je ontspanning elke keer weer méér.

Stap 3. Vertraag je ademhaling
In tijden van spanning en stress gaat een mens onbewust sneller ademen met als gevolg dat je lichaam steeds in een opperste staat van paraatheid is. Dat is een erg ongezonde situatie!
Er worden dan heel veel stresshormonen aangemaakt en daar wordt een mens ziek van.
Je ademhaling vertragen en ademen vanuit je lage buik helpt om je brein een sein tegeven dat alles  oké is en dat je veilig bent.

Neem zes tellen de tijd om in te ademen en neem zes tellen de tijd om uit te ademen.
Uitademen staat voor loslaten, vooral in de fysieke zin.  Door een goede ademhaling raak je 70% van je afvalstoffen kwijt.

De inademing staat voor energie inademen en zuurstof toelaten, zodat je lichaam kan functioneren.

Beheers je gedachten terwijl je deze oefening doet.

Je neemt je gedachten waar, je hoort ze , maar gaat er niet meer in mee. Laat de nare gedachten ontspannen los.
Luister er niet meer naar, maar focus op iets anders,op dat deel in jou wat zich goed voelt en op je hart dat kan stralen als een ongerept klein kind. Voel je hart stralen en je spanning zal sneller omgezet worden in ontspanning.

Als Adem-  en NLP coach heb ik al heel veel mensen mogen helpen en gezien dat ze hun pijn konden verminderen. En dat, terwijl  ze eerder dagelijks veel pijnstillers nodig hadden.

Ze konden vaak niet geloven dat hun eigen ademhaling hen hielp om pijn te reduceren.
De kracht van de ademhaling is ongekend en voor veel mensen helaas nog onbekend terrein!

Hartelijke groet, Heleen Oude Weernink, Adem-  en NLP coach, yogadocent, herleva.nl.

 

 

 

 

 

 

Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
arrow_drop_up arrow_drop_down