Ademtechniek Wim Hof Methode
Ademtechniek Wim Hof Methode

Ademtechniek Wim Hof Methode

De Wim Hof Ademtechniek is een manier om in contact te komen met je zelf.
Je komt dieper in je eigen systeem. Dat zei Wim.
Ik vond dat best een beetje vaag, want wat is dat dan?
Dieper komen?
Mijn ervaring was dat ik fitter werd en meer aankon. En omdat ik altijd met vermoeidheid kampte was dat zeer welkom. Ik had eindelijk iets waar ik zelf invloed op had en gewoon thuis kon/kan doen.
Vooral mentaal ben ik vele sterker geworden door zijn methode.
Zijn methode heeft als basis een drietal dingen.
Ademtechniek
Koude training
Mindset. 

Maar hoe gaat die ademtechniek eigenlijk? Ik vertel het je graag.

Zoek een plek waar jij rustig kunt oefenen.
Je kunt de oefening doen op een stoel, een meditatie kussen/bankje of liggen op een matras.

Ga met je aandacht naar je ademhaling.
Onbewust adem je altijd wel door, nu ga je met je bewustzijn invloed uitoefenen op je ademhaling.
Dat heeft impact op je lichaam en geest en daarom is het handig dat jij er met je aandacht ook blij bent.
Forceer niets tijdens de ademtechniek. Begin gewoon en ervaar hoe het is.
Besef wel dat ingrijpen in je ademhaling diep doorwerkt, ga er daarom verantwoord mee om.

De Wim Hof Ademtechniek

Ga zitten of liggen op een rustige plek waar jij ongestoord je oefening kunt doen.
In ongeveer vijftien minuten kun je een drietal Wim Hof methode ‘rondjes’doen.

Adem ongeveer 25/30 keer diep in en uit
Gebruik je
 drie adem gebieden, lage buik, middenrif en de borst.

Actief steeds weer in en uit ademen, mag door je neus en door je mond.
Net als de uitademing die mag ook door je neus of door je mond.
Voel wat prettig is voor je.
Dit is een oefening, geen normale ademhaling.

Vervolgens zul je een sensatie ervaren, bijvoorbeeld: tintelingen of licht worden in je hoofd.

Dat is een normale reactie van je lichaam om dit intensievere ademen.
Je hebt nu vele zuurstof in je lichaam.
En dit is ook de bedoeling.
Wanneer je die sensaties voelt adem je nog één keer diep in,
en laat je de adem daarna rustig gaan. Er blijft een ontspannen hoeveelheid lucht in je longen.iceman december 2011 056

En vervolgens stop je met ademen. Je blijft gewoon rustig zitten of liggen.
Dit heet retentie.

Je raakt zo het para sympathische zenuwstelsel( ontspanning) en dat kan best lang duren.
Dit noemen we retentie.

Mijn record staat nu op 3.40 minuten.
Ik vind het heerlijk aanvoelen, even niet te ademen.
Er is een soort rust die heel prettig is.

Als je de ademhalingsprikkel weer voelt aankomen dan adem je diep in en houdt dat 10/15 seconden vast.
Sluit je ogen, ( als je ze nog open had ;-)) en focus op je plek tussen je wenkbrauwen want je kunt eventueel licht zien, of focus op een lichtbol.
Sommige mensen zien prachtige kleuren.
Daarna voel je rustig na.

Je kunt zoveel rondjes doen als goed voelt voor je.
V
eel succes, doe vooral rustig aan en wanneer je het niet goed snapt nog, volg dan een keer een Wim Hof methode workshops, ik geef ze regelmatig, net als Wim Hof zelf. Of kom voor een 1 op 1 sessie dan leg ik het je ook goed uit.

Hieronder een video waarin ik de techniek die ik van Wim Hof heb geleerd uitleg.
Je kunt meteen mee doen als je wilt.

Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
arrow_drop_up arrow_drop_down