Page content

Ademtechniek Wim Hof Methode

article content

Ademtechniek Wim Hof Methode

De Wim Hof Ademtechniek is een manier om in contact te komen met je zelf.
Je komt dieper in je eigen systeem. Dat zei Wim.
Ik vond dat best een beetje vaag, want wat is dat dan?
Dieper komen?
Mijn ervaring was dat ik fitter werd en meer aankon. En omdat ik altijd met vermoeidheid kampte was dat zeer welkom. Ik had eindelijk iets waar ik zelf invloed op had en gewoon thuis kon/kan doen.
Vooral mentaal ben ik vele sterker geworden door zijn methode.
Zijn methode heeft als basis een drietal dingen.
Ademtechniek
Koude training
Mindset. 

Maar hoe gaat die ademtechniek eigenlijk? Ik vertel het je graag.

Zoek een plek waar jij rustig kunt oefenen.
Je kunt de oefening doen op een stoel, een meditatie kussen/bankje of liggen op een matras.

Ga met je aandacht naar je ademhaling.
Onbewust adem je altijd wel door, nu ga je met je bewustzijn invloed uitoefenen op je ademhaling.
Dat heeft impact op je lichaam en geest en daarom is het handig dat jij er met je aandacht ook blij bent.
Forceer niets tijdens de ademtechniek. Begin gewoon en ervaar hoe het is.
Besef wel dat ingrijpen in je ademhaling diep doorwerkt, ga er daarom verantwoord mee om.

De Wim Hof Ademtechniek

Ga zitten of liggen op een rustige plek waar jij ongestoord je oefening kunt doen.
In ongeveer vijftien minuten kun je een drietal Wim Hof methode ‘rondjes’doen.

Adem ongeveer 25/30 keer diep in en uit
Gebruik je
 drie adem gebieden, lage buik, middenrif en de borst.

Actief steeds weer in en uit ademen, mag door je neus en door je mond.
Net als de uitademing die mag ook door je neus of door je mond.
Voel wat prettig is voor je.
Dit is een oefening, geen normale ademhaling.

Vervolgens zul je een sensatie ervaren, bijvoorbeeld: tintelingen of licht worden in je hoofd.

Dat is een normale reactie van je lichaam om dit intensievere ademen.
Je hebt nu vele zuurstof in je lichaam.
En dit is ook de bedoeling.
Wanneer je die sensaties voelt adem je nog één keer diep in,
en laat je de adem daarna rustig gaan. Er blijft een ontspannen hoeveelheid lucht in je longen.iceman december 2011 056

En vervolgens stop je met ademen. Je blijft gewoon rustig zitten of liggen.
Dit heet retentie.

Je raakt zo het para sympathische zenuwstelsel( ontspanning) en dat kan best lang duren.
Dit noemen we retentie.

Mijn record staat nu op 3.40 minuten.
Ik vind het heerlijk aanvoelen, even niet te ademen.
Er is een soort rust die heel prettig is.

Als je de ademhalingsprikkel weer voelt aankomen dan adem je diep in en houdt dat 10/15 seconden vast.
Sluit je ogen, ( als je ze nog open had ;-)) en focus op je plek tussen je wenkbrauwen want je kunt eventueel licht zien, of focus op een lichtbol.
Sommige mensen zien prachtige kleuren.
Daarna voel je rustig na.

Je kunt zoveel rondjes doen als goed voelt voor je.
V
eel succes, doe vooral rustig aan en wanneer je het niet goed snapt nog, volg dan een keer een Wim Hof methode workshops, ik geef ze regelmatig, net als Wim Hof zelf. Of kom voor een 1 op 1 sessie dan leg ik het je ook goed uit.

Hieronder een video waarin ik de techniek die ik van Wim Hof heb geleerd uitleg.
Je kunt meteen mee doen als je wilt.

Comment Section

11 reacties op “Ademtechniek Wim Hof Methode


Door Gerdie op 29 september 2014

Hoi Heleen,
Als ik op het filmpje klik., krijg je de melding ” filmpje bestaat niet”
misschien handig om even naar te kijken.


Door Heleen op 29 september 2014

Nu is de video weer goed zichtbaar Gerdie. Oefen ze 🙂


Door Winand op 25 mei 2015

hallo Heleen,

mijn vraag aan jou: heb je een tip hoe retentie in tijd te verlengen.
info:
na 6 weken elke ochtend (na opstaan) het rondje adem te hebben gedaan (*gevolgd door 2 minuten koud douchen) lukt het nog steeds niet om langer dan een volle minuut retentie te doen. Hierbij wel vermeld dat mijn longen (na langdurige, ernstige ziekte) nog maar 70 % functioneel werken.
groeten,
Winand


Door Heleen op 25 mei 2015

Hallo Winand, Ik zou een paar rondjes achter elkaar doen. Je merkt vaak dat je na elk rondje steeds dieper in jezelf komt, en langere retentie hebt.
Maar pas wel op in jou geval, forceer nooit oke? Blijf goed voelen hoe het met je is. Het is geen wedstrijdje, ‘wie kan de langste retentie hebben’. Elk mens is weer uniek. Succes.


Door Paula op 19 juni 2015

Hoi Heleen,

Sinds ik met deze ademoefening doe heb ik last van hartkloppingen. Dit is al een maandje zo.
Is dit normaal ?


Door Heleen op 29 juni 2015

Hallo Paula, Ik heb het nog nooit eerder gehoord. Een check bij je huisarts is wellicht een tip.
Of probeer een andere ademoefening: Adem in, Adem uit en Wacht totdat je als vanzelf weer inademt.
Zo kom je ook tot rust. Sterkte, groet Heleen


Door Lex Raaijmaakers op 11 mei 2016

Dag Heleen, In je gesprek met Wim( video) gaat het over retentie na uitademen en inademen.
Wim legt dan uit waarom en hoeveel keer het een en het ander. Dit is me niet duidelijk.
Ik doe nu ruim een maand ademoefeningen maar zie nu ineens het filmpje met de opmerking:Retentie na inademen. Kun je me hierover meer duidelijkheid verschaffen ?
Dank je wel.
Lex


Door Sven op 14 september 2016

Jullie bedoelen met een rondje 25/30 in/uit ademingen?? Mag je het ook meerdere keren pers dag doen, dus s’ochtends en s”avonds.


Door Heleen op 17 september 2016

Hoi Sven,
Ik bedoel inderdaad met een rondje 25/30 keer.
Meer of minder mag ook altijd, net wat jij wilt en prettig vind voelen.
Je kunt het 2 keer per dag doen. Maar ik zou het niet de hele dag door doen. Baken de tijd af die j eneemt voor de oefening en dan weer verder met je leven zeg maar.
Hartelijke groet, Heleen


Door Martin op 14 maart 2017

Dag Heleen, hoeveel tijd laat je tussen de rondjes zitten?


Door Heleen op 7 april 2017

Ik meet de tijd niet, dus kan je niet zeggen hoeveel seconden of minuten. Ik doe het op gevoel, deed Wim ook. Ik heb vaak allerlei sensaties in mijn lijf en als dat rustig is, start ik met het volgende rondje.

Plaats een reactie


*