Adem meditatie uitgeschreven
arrow_drop_up arrow_drop_down

Adem-meditatie tekst

Hieronder heb ik een meditatie voor je opgeschreven. Er zijn vele manieren om te mediteren. Onderzoek wat bij je past en laat je daardoor leiden door je intuïtie.

Voordat je gaat mediteren of ontspannen is het handig om een ruimte of plek te zoeken waar jij je goed voelt. Laat je omgeving even weten dat je niet gestoord wilt worden.

Ons lichaam voeden we elke dag opnieuw met eten. We voelen trek in onze buik en gaan eten en drinken. Zo blijft ons lichaam fit en gezond.

We zijn alleen nog zo veel meer dan alleen een lichaam.

Jij bent een stukje licht. Een prachtig mens dat licht kan geven hier op aarde. Natuurlijk geen  licht zoals een lamp geeft, nee een veel krachtiger licht dat voelbaar is in je hart en dat van andere mensen. Als je dat licht voelt en kan uitstralend dan voel je je goed en fijn.

Helaas kan het gebeuren dat je het licht in jezelf niet meer kan voelen. Je merkt het niet meer op en je hebt het gevoel dat alles donker is en dat het leven niet mee valt. Daar kun je verandering in brengen

Om het licht aan te houden in jezelf zul je het ook voeding moeten geven.

Als je dat doet voel je je goed, ga je weer stralen en kun je met jouw warmte weer andere mensen bereiken die op hun beurt zich weer goed gaan voelen.

De beste manier om het licht, je ziel te voeden is door te mediteren.  Elke dag opnieuw, eten doe je ook elke dag.

Het kan heel goed dat je een enorme weerstand voelt om te mediteren, dat is normaal. Zeker in het begin. Je kunt dan nog niet altijd voelen wat voor goeds het met je doet en je zult dan moeten volhouden.  Lastig maar niet onmogelijk, houd echt vol

Om je te steunen in dit proces is het aan te raden om mijn meditatie en ontspanning CD aan te schaffen.

————————————————————————————————————————————–

Voordat je begint is het belangrijk om een goede houding aan te nemen.

Ga rechtop zitten op de stoel, kom een beetje naar voren op de stoel zodat er ruimte is tussen je rug en de rugleuning. Eventueel doe je een kussen onder je billen

Breng je voeten recht onder je knieën zodat je benen een hoek van 90 graden vormen.

Laat je armen slap langs je lichaam hangen zodat de schouders nauwelijks gewicht dragen en de nek in een natuurlijke houding is.

Beweeg alleen de onderarmen, houd de bovenarmen stil, en leg je handen op je bovenbenen.

Je ellebogen raken je zij.

Breng je kin een beetje naar je borst zodat je zo’n twee meter voor je op de grond kijkt en de kruin recht omhoog wijst.

De ogen mogen naar keuze gesloten of half-gesloten.

Zorg dat je helemaal rechtop zit. Dat doe je door te wiebelen met je bovenlichaam van links naar rechts, eerst overdreven, dan steeds rustiger, totdat je het middelpunt hebt gevonden.

Doe dat ook met naar voren en naar achter wiebelen om het middelpunt te vinden.

In deze houding kun je gemakkelijk minutenlang stilzitten.

Maak je geen zorgen over je houding, alleen de ontspanning is belangrijk.

Laat het lichaam zijn werk doen, verhinder dat niet. Hoest of zucht als dat gebeurt, kriebel of verzit zodra dat teveel de aandacht afleidt.

————————————————————————————————–

Je zit nu helemaal goed om met de meditatie te beginnen

Ga goed zitten en ontspan je hele lichaam

Begin bij je voeten, en voel dat ze stevig op de aarde staan
stel je voor dat er uit je voeten een touw of lijn komt die rechtstreeks naar het midden van de aarde gaat, zie maar voor je hoe je die lijn of touw vastmaakt, het zit stevig vast,

Dan ga je met je aandacht weer omhoog naar je voeten die op de grond staan.

Voel ook hoe je kuit spieren zich ontsnappen, je kunt ze eventueel eerst spannen en dan ontspannen,

Ontspan ook je knieën en je bovenbenen,

Heel goed en voel ook dat je met je billen op de stoel zit, je zakt nog verder in de stoel

Laat ook je buik maar los, die hoef je niet meer in te houden, laat alles maar los, en adem diep in en uit pppfftttttttttttt

Je hele rug is ontspannen en laat ook je armen en handen ontspannen, je hele lichaam wordt zwaarder en zwaarder en is verbonden met de aarde

Voel ook je nek en schouders, laat eventuele spanning van je afglijden, trek je schouders nog maar eens op en voel dat ze daarna nog meer ontspannen zijn

Ga nu met je aandacht naar je hoofd. Span je gezicht eens aan, trek een raar gezicht en laat daarna alles weer los, heel goed je voelt je je meer en meer ontspannen zwaarder en zwaarder worden,

Laat ook alle spanning in je haar los, je hoofdhuid is helemaal ontspannen heel goed

Stel je nu voor dat er op je hoofd een mooie bloem zit, die bloem gaat helemaal open en uit die bloem komt een straal van licht en liefde en die gaat naar boven en reikt tot aan jou hogere Zelf,

Maak verbinding met je hogere zelf en ga daarna weer met je aandacht terug naar je lichaam

Heel goed je blijft heel rustig in en uit ademen

Volg de beweging van je ademhaling,

Voel maar hoe de adem binnen stroomt en hoe je weer uitademt,

Merk alles op maar vind er niets van van.

Wellicht ben je gewend om te oordelen over je zelf,anderen de omgeving, laat dat nu helemaal los,

Jij bent precies goed zoals je bent,

Je bent het waard om zuurstof in te ademen,

Door de zuurstof om ons heen kreeg je het leven en het houd je ook in leven, geniet ervan dat jij het in  mag ademen, het is goed

Adem vertrouwen in,

Adem het goede van het leven in

Als je nu allerlei gedachtes heb of je het waard bent om het goede van het leven wel in te nemen, dan kan ik je geruststellen

ja jij bent het meer dan waard

Voel maar dat je het waard bent en adem het in

Je gedachtes gaan maar door maar vind er niets van

Je gaat niet mee met de gedachte, je hoort het en laat het gaan als een blad in de wind, het waait weer verder

Elke keer ga je weer terug met je aandacht naar je ademhaling

Het geeft niet hoe vaak je afdwaalt, elke keer is het fantastisch als je weer terug gat naar je adem

De adem is het leven

Merk ook op wat er gebeurd in je lichaam…

Voel het en vind er niets van je observeert het en neemt het waar……………………………………………………….

Als je een kriebel voelt of wat dan ook, kijk naar de kriebel maar ga er niet in mee,

Laat je niet meer afleiden, blijf observeren

Elke keer opnieuw ga je terug naar je ademhaling,

Neem nu de tijd om te observeren, maar ga er niet in mee…………………………………………

Goed zo

Kom nu weer helemaal terug in het hier en nu. Ga even met je handen over je bovenbenen wrijven, wiebel je tenen, rek je uit en voila je bent weer helemaal wakker.

 

Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
pascal

Door

pascal

op 22 January 2017

wow top bedankt! dit had ik even nodig

Heleen

Door

Heleen

op 22 January 2017

Graag gedaan :-)

Reactie plaatsen

COOKIES