Aarden en ademen
arrow_drop_up arrow_drop_down
Aarden en ademen

Wat is aarden en hoe kun je beter aarden in het dagelijkse leven?Aarden is iets waar best veel mensen moeite mee hebben. En dat is zonde, want het is zo ontzettend goed voor je.
Maar wat is aarden precies en hoe kun je het in je dagelijks leven toepassen om je beter te voelen? In dit blog lees je er meer over.

Sommige mensen vinden aarden of gronden maar zweverig klinken, maar dat is het juist niet. In je hoofd zitten, dat is pas zweverig;-) Alhoewel ik het zelf nooit in je hoofd zitten noem, want dat kan helemaal niet. Je zit met je aandacht bij je hoofd.

Wat is aarden en wat doet het met je?

Maar even terug naar dat aarden. Want betekent aarden precies? Dat is eigenlijk niets meer dan contact hebben met de aarde. Denk maar aan de wortels van een boom. Als je als boom niet goed geworteld bent, dan val je bij een sterke wind om. Aarden is dus essentieel. Vroeger waren wij als mens veel in contact met de aarde. We sliepen op de grond, in plaats van in een bed en moesten ons eten zelf verzamelen uit de natuur. Ook hadden we nog geen schoenen, maar liepen op blote voeten. Ons lichaam maakte dus regelmatig direct contact met de aarde. En dat contact zorgt voor energie.

 

Hoe zit dat? Door te aarden komen er vrije elektronen ons lichaam binnen. Zij neutraliseren de zogenaamde vrije radicalen, stoffen die schade kunnen aanbrengen aan onze cellen en weefsels. Je kunt daardoor bijvoorbeeld ontstekingsreacties in je lichaam krijgen. Aarden beschermt je lichaam dus.

 

De gevolgen als je niet kunt aarden

Wat gebeurt er met je lijf als je niet aardt? Het tegenovergestelde. Je voelt je minder fit en kunt last krijgen van bijvoorbeeld stress, chronische pijn of slapeloosheid. Je staat minder in contact met je lichaam en zit met je aandacht bij je hoofd. Dat zorgt er onder andere voor dat je de signalen van je lichaam niet oppikt en pas veel te laat voelt dat er spanning op bepaalde plekken zit of dat je ziek aan het worden bent. Je neemt dan niet op tijd de juiste maatregelen. Ook kun je minder goed contact maken met je intuïtie. Daardoor voel je niet aan of iemand wel of niet goed voor je is. Dat kan veel energie kosten.

 

Op wat voor manieren kun je aarden?

Het kan je dus helpen als je meer leert aarden. En dat kun je op tig verschillende manieren doen. Ik geef je een paar praktische tips die je in je dagelijkse leven kunt toepassen.

 

Blote voeten

De simpelste is op blote voeten lopen. Dat kan in huis, maar buiten op bijvoorbeeld gras is nog beter. Dus gooi die schoenen uit en loop een half uurtje per dag op je blote voeten. Als je buiten loopt, doe het dan wel op een veilige plek en niet op een stoep waar bijvoorbeeld glas of hondenpoep ligt.

 

Liggen in gras

Heb je een tuin met een grasveld? Lucky you! Doe eens gek en ga op je rug liggen, met al je ledematen op de grond. Heerlijk! Je maakt nu met je hele lichaam contact met de aarde. Je kunt dit combineren met de ademhalingsoefening die je later in dit blog tegenkomt.

 

 

Handen in de aarde

Het is niet voor niets dat ze zeggen dat (moes)tuinieren je stress vermindert. Letterlijk met je handen in de aarde is ontzettend heilzaam. In goede aarde zitten bovendien ook nog allerlei stoffen die gezond voor je zijn. Eentje daarvan is mycobacterium vaccae, waarvan ze zeggen dat het een natuurlijk antidepressivum is. Laat die tuinhandschoenen dus maar lekker voor wat ze zijn.

 

Aardingsmat

Deze heb ik onlangs zelf aangeschaft: de aardingsmat. Ik heb hem nog niet gebruikt, dus de recensie, daar moet je nog even op wachten. Maar het belooft veel goeds. Je kunt allerlei matten kopen; voor in je bed, onder je bureau of op de grond. Je sluit de mat met een speciale draad en aardingsstekker aan op de randaarde van een geaard stopcontact. De mat doet de rest.

 

Ademhalingsoefening

Ik zou natuurlijk geen goede ademcoach zijn als ik geen tip over de ademhaling zou geven. Want dit is een prachtig instrument om te aarden. Voordeel: het kost niets en je hebt het altijd bij je. Dus waar je ook bent, je kunt altijd even aarden, zelfs in de rij bij de kassa. Dat doe je door langer uit dan in te ademen. Je kunt bijvoorbeeld 4 tellen inademen en 6-8 tellen uit. Herhaal dat 5x en je zult merken dat je je meer ontspannen voelt.

 

Als je net begint met gronden

Ieder mens en lijf is anders. Jouw reactie op aarden zal dus ook niet hetzelfde zijn als bij iemand anders. Sommigen voelen zich meteen beter, anderen voelen zich juist tijdelijk slechter. Dat komt waarschijnlijk omdat je lichaam eindelijk die gifstoffen kan vrijlaten. Meestal verdwijnen deze klachten na verloop van tijd.

 

Aan de slag met aarden

Je weet nu wat aarden is en wat het voor je kan doen. Hopelijk zitten er tips tussen waar jij direct mee aan de slag kunt. Of het nou thuis of buitenshuis is. Ik ben benieuwd wat het aarden jou brengt. Laat het me weten in een reactie onder dit blog. Ook als je nog meer tips hebt om te aarden. Zo helpen we elkaar weer verder.

 

 

Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
Reactie plaatsen

COOKIES