Page content

article content

Piekeren en angst ervaren.

Ten tijde van onze verre voorouder vormde zich een primair systeem waarmee we angst op nuttige wijze detecteerden.
Het triggerde een razendsnelle reactie. Vechten, vluchten of doodvallen zijn de keuzes.
Een andere primaire reactie is stoppen met eten of het zelfs uitspugen zodra we ruiken of proeven dat iets bedorven is. Ik heb wel eens in een restaurant gezeten waarbij ik toch wel duidelijke signalen kreeg van een onprettige geur en een vreemde smaak afkomstig van het eten. Ik hield me groot door het te negeren en gewoon door te eten. Het resultaat was natuurlijk dat ik doodziek werd die nacht.
Tja, had ik maar beter moeten handelen naar wat mijn zintuigen me duidelijk wilden maken: gevaar!

Angst is een dominante emotie

Hoe werkt angst bij jou? Overheerst het jou? Of bekijk je neutraal of er riskante risico’s zijn? Heel vaak is angst ongegrond, onnodig en soms zo onzinnig dat het grappig wordt. Maar ja, de angstreactie kan hevig en overheersend zijn.

Zo heb ik ooit eens op de stoelen gestaan toen er plotseling een muis in mijn huis huppelde. Ik schrok en sprong op de stoel. Mijn kinderen lagen helemaal in een deuk van het lachen. Zij vonden het een schattig muisje!  Pas veel later kon ik er zelf ook om lachen.
Angstgevoelens roepen allerlei gedachtes en emoties op
Wanneer er echt gevaar dreigt komen die automatische reacties goed van pas. In geval van brand pak je als vanzelf de waardevolle spullen mee en voor je het weet sta je veilig buiten. Angst werkt zeer effectief.

Maar vaak stellen we in ons hoofd ook scenario’s samen die angstgevoelens opwekken. Dat brengt een onrustige stroom van gedachten en gevoelens in beweging. In die gevallen, waarbij er feitelijk geen reden tot angst is, werken de angstgevoelens eerder hinderlijk. Het kan zo ver gaan dat het iemand ernstig hindert in het gewone leven.

Zelf heb ik vele angsten gekend in mij leven, waarvan de meeste totaal onnodig waren. Het belemmerde me in vele dingen. Zo was ik goed in blozen op de middelbare school, terwijl er niets vervelends gebeurde. Of ik was bang in het donker, bang voor de tandarts, bang om voor een groep mensen te spreken.

Inmiddels heb ik vele angsten overwonnen. Het mooie is dat ik nu (ongegronde)angst zie als iets waarvan ik kan leren. Wellicht komt daar mijn drive vandaan om andere mensen te helpen wanneer ze angst hebben voor iets wat helemaal niet meer nodig is.

Angst voor kou bijvoorbeeld, heb ik in Zweden opgelost. Het is zo bevrijdend dat ik nu, terwijl het buiten meer dan tien graden vriest, heel relaxed het ijswater van het Gooimeer in ga. De kou blijft, maar de angst heb ik overwonnen. Daardoor heb ik rotsvast vertrouwen dat er meer angsten ook afschudbaar zijn.

En ik heb de overtuiging dat, als ik het kan, jij er zeker toe in staat bent.

De kern die je in wezen bent, kent geen angst, maar is er een van Liefde.

Dat overweldigende gevoel van werkelijk Liefde heb ik regelmatig mogen ervaren in ademsessies met verbonden ademhaling.
Ook al raakte ik het overweldigende gevoel helaas weer kwijt in het dagelijkse leven, de intensiteit van dat gevoel kan ik zo weer oproepen. Daarom raad ik mensen ook aan om goed te ademen. Je ademhaling is in staat je bevrijding te geven van angst. Wanneer je ademhalingssysteem helemaal open is ervaar je jezelf anders dan wanneer delen van jezelf nog dicht zitten.

Drie tips om angst los te laten en meer zelfvertrouwen te krijgen.

1. Neem elke dag twee momenten voor jezelf. Zoek een plek waar je ongestoord stil kunt zitten. Het beste kun je een moment in de ochtend en een in de avond kiezen.

2. Concentreer je op iets. Het kan je ademhaling zijn, maar ook een woord. Herhaal dat woord steeds in je hoofd.

3. Laat alle gedachten of gevoelens, die je afhouden van je ademhaling of een woord, helemaal los.
Telkens wanneer je met je gedachten bij iets anders bent, boodschappen, prullenbak legen, wat trek je aan morgen etc. , ga je weer terug met je aandacht naar wat je je hebt voorgenomen. Alle gedachten laat je gaan. Je schenkt er geen aandacht aan. Je hoort de gedachte en laat die verder met rust en concentreert je weer op datgene wat jij je had voorgenomen.

Gun het jezelf minstens drie weken. Dagelijks twee keer. In de ochtend en avond een “tijd voor jezelf moment”. Een paar minuten doe je de oefening. Nu ga je vast ook ontdekken dat jij de baas gaat worden over je ‘angstige’ gedachten en gevoelens. Het overheersende is er af gevallen.

Wat zou het jou opleveren als je geen onzinnige angst meer hebt?
Succes de komende drie weken!

Ik heb een NLP in een notendop CD gemaakt.
Daarop staan oefeningen om angst om te zetten in vertrouwen. Ik leer je op de CD hoe je piekeren kunt omzetten, nare gevoelens omzet in positieve en hoe je nare scenario’s voor de toekomst om zet in positieve beelden.

Heb je vragen mail gerust naar heleen@herleva.nl of bestel direct de NLP in een notendop CD.
Mail dan je adres gegevens naar heleen@herleva.nl

Groetjes  van Heleen.

Comment Section

0 reacties op “Piekeren en angst ervaren.

Plaats een reactie


*