Koud kunstje boek van Wim Hof en Koen de Jong
arrow_drop_up arrow_drop_down

Koud Kunstje boek van Wim Hof en Koen de Jong

Gaaf, leerzaam boek.
Zeker wanneer je meer wilt weten over de fysieke voordelen van de Wim Hof Methode.
Koen de Jong en Wim Hof gaan dieper in op de fysiologie van koude training, mindset, pijn en ademhaling.
In dit blog een soort boek bespreking over Koud Kunstje.


Koen de Jong ( oud wielrenner) is al schrijver van een boek:
Verademing, en heeft zelf al veel ervaring met ademtechnieken.
Hij geeft het boek door zijn schrijfstijl een prettige luchtigheid, maar vooral een gedegen wetenschappelijke uitleg over de fysieke effecten van koude en ademhaling. De Wim Hof Methode.

Inmiddels werk ik al jaren met de ademtechniek en koude training van Wim Hof.
Elke keer als ik het nieuwe mensen leer, zijn ze verbaasd over de energie die verbeterd door hun lichaam stroomt.
Ze voelen de kick van koude training en gaan er meestal ook mee door.
Als ademcoach leer ik het mensen ook in de ademcoach opleiding die ik geef, de Wim Hof Methode is een mooie aanvulling op het vak ademcoach.
Maar mensen willen ook meer weten van Wim Hof zijn methode en dit boek Koud Kunstje geeft het je:  meer kennis, meer informatie.

Wanneer je dit leest heb je vast al wel gehoord van koud afdouchen of een ijsbad. iceman december 2011 096
Wellicht heb je het ook al zelf uitgeprobeerd.
Maar waarom zou je je bezig houden met koude training?

Koude training o.a. goed is voor je doorbloeding en je huid, je cardiovasculaire systeem, hormomen en je immuunsysteem.
Ik heb cliënten gehad die doordat ze elke dag koud water op hun huid deden veel minder last hadden van psoriasis en iemand anders had veel last van eczeem en de jeuk was een stuk minder.
De huid reageert natuurlijk op de koude en dat effect kan vrij snel merkbaar zijn.
Uiteraard is dit niet voor iedereen even effectief, maar hé een antibiotica kuur is dat ook niet helaas.

Ik citeer uit het boek Koud Kunstje:

“Maar wat gebeurt er dan, als je het koud krijgt?
En klopt het dat blootstelling aan kou zoveel voordelen heeft?

Je lichaam heeft 125.000 km aan bloedvaten. Leg je die achter elkaar, dan kun je drie keer de wereld rond. Die bloedvaten zorgen er samen voor dat biljoenen cellen in je lichaam voortdurend voedsel en zuurstof krijgen. Je kunt je voorstellen dat als de bloedvaten hun werk goed doen, dat je hele lichaam dan beter functioneert, omdat het meer zuurstof en voeding krijgt. Je brein werkt beter, datzelfde geldt voor je spieren, darmen, hart, lever, enzovoort.

Als je bloedvaten open staan en hun werk goed doen, dan heeft je hele lichaam daar profijt van.

Door blootstelling aan koude, bijvoorbeeld door in een koud meer te stappen, sluit je lichaam automatisch de bloedstroom naar de minder vitale lichaamsdelen. Dat is nodig, omdat je niet kouder mag worden dan 35 graden Celsius. En het is belangrijker dat je hart goed blijft pompen, dan dat je grote teen voldoende doorbloeding heeft. Dus je lichaam is zo slim om je hart, en andere vitale delen, voorrang te geven: armen en benen krijgen minder bloed, daar vernauwen de vaten. Zo hebben de vitale lichaamsdelen – hart, lever, longen en nieren – wél voldoende doorbloeding. Armen en benen beginnen te tintelen en het kan ook branderig aanvoelen. Als na deze blootstelling aan koude het lichaam weer warm wordt, dan gaan de vaten open en komt de doorbloeding op gang.
Je traint je bloedvaten, door ze krachtig te laten sluiten en daarna weer te laten openen. Vergelijk het met het trainen van je spieren. Zwakke armspieren train je door bijvoorbeeld jezelf op te drukken. In het begin heb je spierpijn en verslappen je spieren. Maar na het herstel worden je armen er sterker van. Dat is niet anders met de bloedvaten. En zoals je profijt hebt van sterke armen, ook op momenten dat je je niet opdrukt. Zo heb je ook profijt van openstaande bloedvaten, zonder dat je de kou in gaat. Maar je traint het wel, juist door de kou.

Al met al’, begrijp je dat het best slim is om iets met koude training te doen.
Geef het een kans om te weten wat het voor jouw lichaam en geest kan doen.

Mijn eigen ervaring is dat ik ook vooral mentale voordelen heb beleefd aan koude training.
Doordat ik een enorme koukleum was heb ik veel moed moeten hebben voordat ik zover was om een Zweeds meertje ( dec. 2011)in te gaan met Wim Hof. Voordat ik werkelijk mentaal rustig en kalm kon blijven duurde even, maar het lukte wel. En het zwemmen in koude meertjes  gaf mij vrijheid. Innerlijk vrijheid, ik ben vrij om te kiezen of ik wel of niet in de water stap, of het nu winter is of zomer.

Punt is : Kom uit de conditionering die je hebt over koude,  stap uit de overtuiging wat je vind dat wel of niet zou horen of moeten.
Anyway, ik kan het echt iedereen aanbevelen, juist, als je een koukleum bent.
Leer om te ontspannen als je koud bent of kou voelt, gewoon oefenen.

citaat uit het boek Koud Kunstje:
Mensen die dagelijks een koude douche nemen hebben óók meer witte bloedcellen. Dat blijkt uit een onderzoek door het Trombose onderzoeksinstituut (documentatiecentrum, 1994). De onderzoekers verklaren de toename van witte bloedcellen door de activatie van het immuunsysteem. Deze activatie leidt tot vrijlating van meer witte bloedcellen. Een groot voordeel van de kennis over bruin vet, wit vet, rode bloedcellen en witte bloedcellen is dat je (een beetje) weet wat er fysiologisch gebeurt.  Dat kan een stimulans zijn om te oefenen met kou. Afvallen, schimmels, virussen, openstaande bloedvaten. Trainen met kou kan nogal wat invloed hebben op veel klachten.

In het boek adviseren ze ook vooral om voorzichtig aan te doen met koude. Je wilt natuurlijk geen vriesschade oplopen. Het is uiteraard gevaarlijk als je zonder training ineens in een bevroren meer gaat zitten.
Ik heb ook wel eens blaren gehad nadat te lang op sneeuw heb gelopen.
Maar beginnen met koud afdouchen kan altijd.

Een ander belangrijke pijler in het werk van Wim Hof is natuurlijk de ademtechniek.

Als ademcoach werk ik met verschillende ademtechnieken, er zijn verschillen en overeenkomsten tussen die technieken.
Een belangrijk aspect van de ademhaling is je hartslagvariabiliteit. Dat kun je meten met de apparatuur van Stans van der Poel. Je krijgt dan een hartslag meter om en op de computer zie je verschillende grafieken verschijnen. Zo kun je zien hoe het met je gaat. Ik heb Stans mogen interviewen. Ze spreekt over stress en de ademhaling, en is een zeer kundig persoon. https://www.youtube.com/watch?v=gW6z7B4RzMo

In het boek wordt er uitgelegd wat ademtechniek doet in je lichaam en waarom het werkt.
Van o2 naar meer co2, van stress naar ontspanning kun je gaan door middel van je ademhaling.

Citaat Koud kunstje:

“Hartslagvariabiliteit
Ademhaling heeft niet alleen een direct verband met de psyche, maar ook met de hartslag. Hart en ademhaling zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ga sneller ademen en de kans is groot dat ook je hartslag omhoog gaat. Niet alleen je hartslag, maar ook je hartslagvariabiliteit verandert als je anders gaat ademen. De hartslagvariabiliteit of hartslagcoherentie is de variatie in tijd tussen twee opeenvolgende hartslagen. Iemand met een rusthartslag van zestig slagen per minuut kan tussen twee hartslagen steeds een pauze hebben van ongeveer een seconde. Maar met een rusthartslag van zestig slagen per minuut kun je ook afwisselend een halve seconde en anderhalve seconde pauze tussen twee hartslagen hebben. Dat tweede is aanmerkelijk beter dan het eerste.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het noodzakelijk dat je hart niet regelmatig klopt en dat de tijd tussen twee hartslagen varieert. Een gezond hart in een ontspannen lichaam klopt sneller tijdens inademing en vertraagt tijdens de uitademing. In zijn bestseller Uw brein als medicijn schrijft psychiater David Servan Schreiber uitvoerig over het belang van een goede hartslagvariabiliteit. Mensen met depressies, stress, kanker of een naderend levenseinde hebben zonder uitzondering een lage hartslagvariabiliteit. Deze boude uitspraken worden onderbouwd met een hele rits aan wetenschappelijk onderzoek. Schreiber gaat in zijn boek in op hartslagvariabiliteit in verhouding tot het autonome zenuwstelsel.

Ook lees je ook meer over pijnreceptoren. Waarom voel je iets wel en niet, wat is er dan actief in het lichaam.

citaat:
“Dr. professor Pierre Capel
Capel legt uit dat de ademhalingsoefeningen, het mediteren en de koude training een enorme impact hebben op DNA-niveau. De biochemicus legt bevlogen uit, dat in elke cel hetzelfde DNA zit en dat in principe iedere cel alle informatie voor alle functies bezit. Je hart, je lever, je brein, je handen, je tanden: werkelijk elk lichaamscel heeft hetzelfde DNA.

In het boek zijn ook veel voorbeelden van mensen met klachten en welk effect de Wim Hof methode op hen heeft gehad.
Heel erg inspirerend, omdat vaak wanneer een klacht al een beetje minder is het zeer de moeite waard is.
Wim Hof beloofd niets, dat kan ook niet. Maar de praktijk bewijst elke dat opnieuw dat mensen zich beter voelen door het doen van ademtechnieken en koude training. Belangrijk onderdeel is altijd om je te focussen, je mindset trainen kun je het ook noemen.

Het boek Koud Kunstje is een leerzaam en informatief boek waar je echt iets aan hebt wanneer je een klachten hebt en aan je gezondheid wilt werken.

Verder staat in het boek een soort trainingsprogramma van 30 dagen.

Ga aan de slag een maand en ervaar welke voordelen jij voelt en ervaart.
Je kunt het boek hier bestellen:

Koud kunstje

Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
rienk

Door

rienk

op 16 April 2015

Hoe bestel ik het boek koud kunstje groeten rienk

Heleen

Door

Heleen

op 18 April 2015

Je kunt het boek overal wel kopen, bij www.bol.com of de site van Wim Hof www.innerfire.nl of de uitgever van Koen de Jong uitgeverij de lucht.

Reactie plaatsen

COOKIES