Page content

Is koude training wel zo gezond?

article content

Is koude training wel zo gezond?

Is koude training goed voor je lichaam? Is het wel zo gezond als iedereen beweert? Veel positieve berichten, en ook negatieve, zo gaat dat. Iets is nooit voor iedereen goed.

Koud afdouchen is tegenwoordig toch heel normaal? Ging je voorheen alleen in de sauna een koud bad nemen, nu is thuis een koude douche nemen iets wat velen doen.
In mijn gezin doen ze het bijna allemaal en het gebeurd mij regelmatig dat ik onder de douche stap en de kraan nog op koud staat…

Maar…hoe veilig is koude training?

Als ‘koude coach’ en leerling van onze bekendste ijsman Wim Hof, heb ik al honderden mensen geholpen om in een ijsbadje te liggen. En in de winter liet ik ze winter zwemmen.
En ook ik adviseerde: neem een koude douche!

Koudetraining

Bij de koudetraining gaan we ons dus langzaam en geleidelijk blootstellen aan de kou.
Belangrijk is om daarbij te luisteren naar de signalen van je eigen lijf.
Je geeft het lichaam een prikkel die sterk genoeg is om een reactie op te roepen die stimulerend werkt en een verhoging geeft van de belastbaarheid. Daarna neem je voldoende rust.
Je geeft het lichaam weer tijd om op te warmen.
Perifeer-zenuwstelselAls we koud douchen dan gaan de vaten van de huid vernauwen om te zorgen dat we niet teveel warmte verliezen.
De organen en de hersenen, moeten warm blijven. De kerntemperatuur moet behouden blijven.
Hoe verder van de kern hoe kouder het lichaam is.
Vandaar dat we koude handen en voeten hebben in de kou.

Maar ook aan de schedel verliezen we veel warmte, omdat er weinig vetweefsel is.
Na de koude blootstelling gaan de vaten van de huid weer verwijden en krijg je het weer warm.
Soms zie je dan een roodheid van de huid.
Maar als je jezelf te lang aan koude blootstelt dan duurt het lang voordat je weer opwarmt.
Je kunt dan zelfs heftig gaan rillen.
Het lijkt wel alsof je het nog kouder hebt dan onder de koude douche.
Dit wordt de afterdrop genoemd.
Het koude bloed van de extremiteiten gaat zich dan vermengen met het warmere bloed van de kern.

Bij een extreme blootstelling aan kou kun je hypothermie, onderkoeling,  krijgen.
De kerntemperatuur daalt dan onder de 37 graden.
Zelf ben ik een keer flauw gevallen na 9 minuten in koud water te hebben gezeten, het was na filmopnames van Wim Hof. Wel leuk om te doen, maar ik was wel te ver gegaan.

Afhankelijk van de temperatuur, wind, isolatie en persoonlijke conditie kunnen verschijnselen van afkoeling optreden van mild tot zeer ernstig.

Het mag duidelijk zijn dat de kou ook gevaarlijk is.

Vandaar dat wanneer je aan koude training doet, ik je er nadrukkelijk op wil wijzen om goed naar je lichaam te luisteren. En bouw de koude training rustig op.
Het is geen wedstrijd, dat zie ik nog wel regelmatig. Dat het ego opspeelt en langer in het koude meer, de zee of een ijsbad wil blijven dan goed voor je lichaam is. Naar mijn idee ga je dan voorbij aan het idee van koude training.

Fenomeen van Raynaud
Wanneer je het fenomeen van Raynaud hebt is het ook af te raden om extreem met de koude te trainen. Er zijn wel gevallen bekend van mensen die een verbetering hebben ervaren, maar Professor P. Capel vertelde mij dat bij Raynaud je eiwitten eerder stollen en je daardoor een ontstekings reactie oproept in het lichaam. Dit kost extra energie en levert je niets op, alleen maar energie verliesLees hier meer over zijn visie op het fenomeen van Raynaud.
dode vingers

Daarnaast ken ik inmiddels ook meer mensen die klachten kregen na langdurige koude training.
Vanuit andere holistische geneeswijzen bekeken trek je energie ergens weg om op te warmen na de koude training. Wanneer dit teveel is dan kan het zijn dat bepaalde organen minder goed kunnen werken. De darmen kunnen bijvoorbeeld energie tekort komen en daardoor ervaar je spijsverterings problemen. Of je eczeem wordt meer i.p.v. minder omdat je lichaam hard moet werken om goed warm te blijven en daardoor energie weghaalt bij je darmen en daardoor je vatbaarder kunt zijn voor klachten zoals eczeem.

Zo zijn er voorbeelden van mensen die door de koude training een verergering kregen.
Dit zeg ik niet om je bang te maken, maar om je alert te houden en scherp te blijven in de voordelen die de kou je geeft. Wanneer je ineens andere vage klachten krijgt, doe dan eens een tijdje minder fanatiek aan koude training. Voel en ervaar hoe dat is.
Zelf heb ik het fenomeen van Raynaud en ik heb bijna anderhalf jaar intensief aan koude training gedaan en ik ben er nu allergisch voor geworden zou je kunnen zeggen. Mijn lichaam reageert heel overdreven op de kou en mijn hele huid is rood en voelt branderig aan.

Maar wat zijn dan de voordelen van de kou?
Waarom zou je uit je comfortzone komen?
Bijvoorbeeld omdat:
– Betere circulatie van je cardiovasculaire systeem
– Betere  lymfedrainage
– Betere doorbloeding van je huid
– Beter in contact zijn met jezelf
– Je mindset trainen
– Gave kick en energie boost.

DSC_2136Dit zijn heel wat claims voor alleen al het effect van koud douchen.
Als er maar een beetje van waar is, dan is het zeker al de moeite waard om het te gaan proberen en te ontdekken welke voordelen jezelf ervaart.

Maar mijn tip is vooral: Blijf zelf goed waarnemen en blijf heel alert op je lichaam.

Ga geen wedstrijdje aan met iemand die ook in een koud meer gaat zitten, laat je ego er buiten.
En gebruik de kracht van de kou om je te helen en om te groeien en te ontwikkelen.

Tips om in een koud meer of ijsbad te gaan:

1. Adem eerst 15 keer diep in en uit en wacht dan zolang als het duurt ( 1,2  minuten)
Op die manier komt je lichaam al in een andere staat en reageren je pijnprikkels minder actief.
2. Kijk dan naar het water waar je voor staat en maak een mentaal plaatje waarin jij jezelf al het water in ziet lopen, rustig en kalm.
3. Dan loop je vervolgens rustig en kalm het water in en wanneer de ademprikkel heel snel gaat dan hou je je adem even vast. Adem in en hou 2 tellen vast, Adem uit en hou 2 tellen vast. Op die manier breng je je ademhaling snel tot rust en daarmee ook je denken.
4. Blijf altijd rustig en kalm ook als het pijn doet. Hou focus en wees geconcentreerd.

5. Geniet van het intense gevoel dat de kou je geeft en durf die intense gevoelens gewoon te voelen.

En bij alles:  Je voelt wat er is en ademt door.

Deze tekst is tot stand gekomen door een samenwerking met arts/osteopaat John van der Woude.

Comment Section

4 reacties op “Is koude training wel zo gezond?


Door Cees Grootjes op 1 januari 2016

Hallo Heleen,ik ben 77 jaar en doe ongeveer een jaar aan koudetraining en ook aan ademhalings oefening en loop alle dagen vijf tot twaalf kilometer. Ook een aantal jaren geleden maakte ik geen B 12 meer aan waardoor ik mijn geheugen aardig kwijt raakte en met de inspuitingen met B 12 werd het tot 75 procent terug gewonnen ,maar het laatste stukje is terug gewonnen door deze training van koud en adem. Ik ben nu ook weer een gelukkig mens en voel me nu tussen de vijftig en de zestig wat konditie aangaat. Ik volg jullie altijd op internet en heb nu ook een bird pool waar ik elke dag twintig minuten in lig en tien graden koud.
Groetjes Cees Grootjes.
Ps.Hartelijk dank voor alle informatie.


Door Heleen op 1 januari 2016

Hallo Cees,
Fantastisch dat je jezelf op deze manier zo vitaal en gezonder hebt gemaakt.
Dank je wel voor het delen. Het inspireert mij en ik hoop ook andere mensen 🙂


Door Ed Groot op 17 januari 2018

Hi Heleen,Sinds kort zwem ik af en toe mee met de buiten zwemclub Lelystad als koude training ( zij zwemmen het hele jaar daar iedere zaterdag ochtend).
In verband met het stukje over het fenomeen van Raynaud heb ik een vraag.
Bij mij is sinds een jaar Diabetes type 2 vastgesteld en door voeding hou ik me buiten het gebruik van medicatie.
Omdat het ook een vaten ziekten is en de punten van mijn groten tenen verminderd gevoel hebben is het dan af te raden of aan te bevelen om koude training te doen?
Groetjes Ed Groot


Door Heleen op 10 februari 2018

Ik zou dat bij de arts navragen voor de zekerheid

Plaats een reactie


*