Dé beste ademhalingsoefeningen? Die bestaan niet
Dé beste ademhalingsoefeningen? Die bestaan niet.
04 december 2021 

Dé beste ademhalingsoefeningen? Die bestaan niet.

Dé beste ademhalingsoefeningen? Die bestaan helemaal niet

Als ademcoach krijg ik regelmatig mailtjes of telefoontjes van wanhopige mensen. Ze hebben klachten en zijn op zoek naar de beste ademhalingsoefeningen. Maar juist dat blijven zoeken en constant switchen gaat ze niet helpen. Ik leg uit waarom niet en wat dan wél werkt.

 Een tijdje terug kreeg ik weer zo’n mailtje. Een man had allerlei klachten en vroeg om hulp. Hij had van alles geprobeerd en was op zoek naar de beste ademhalingsoefening voor hem. Voor mij een heel herkenbare reactie. Veel mensen denken ‘Ik moet iets met de ademhaling doen, want dan heb ik meer rust, dan kom ik van mijn klachten af en dan voel ik me beter’.

 Dit kan de ademhaling betekenen

En ja, de ademhaling kan ontzettend veel betekenen. Een rustige ademhaling activeert onze parasympaticus[KN1]  waardoor je lichaam in een toestand van diepe rust en ontspanning terechtkomt. Ook je spijsvertering kan dan goed werken. En als je buik goed werkt, dan doet alles het beter. En dat gaat niet alleen om de letterlijke spijsvertering in je darmen, maar ook de figuurlijke, mentale. Je hebt tijd en rust nodig om te verteren.

 Maar niet als snelle oplossing

Maar wat zie ik veel mensen doen? Ze gaan op zoek naar een quick fix. Ze willen weten wat goede ademhalingsoefeningen zijn en zo snel mogelijk van hun klachten af. En natuurlijk is het heel fijn als een ademhalingsoefening meteen werkt. Zo gaat het helaas niet altijd. Sterker nog: meestal niet. De meesten gaan dan op zoek naar een andere ademhalingsoefening. Als die niet snel zijn werk doet, zoeken ze weer een andere. Zo kun je eindeloos doorzoeken, want YouTube staat vol met video’s met zogenaamd dé beste ademhalingsoefeningen.

 Het probleem is dat mensen het vaak niet helemaal snappen en maar wat doen. Ze doen de ademhalingsoefening daardoor niet goed. En via YouTube is er natuurlijk ook geen correctie op van een ademhalingscoach of andere behandelaar. Daardoor blijf je zoeken aan de oppervlakte en verandert er aan de ademhaling helemaal niets. En dat is ontzettend jammer.

 Wat werkt wel?

Wat ik mensen altijd adviseer, ook deze man: om 1 ding voor langere tijd te blijven doen. Dat kan bijvoorbeeld zijn 2x per dag 3-5 minuten even tijd nemen voor jezelf. En dan heel rustig inademen door je neus en iets langer uit door je mond (alsof je door een rietje blaast). In die 3-5 minuten observeer je wat er in je lichaam gebeurt. Je gedachtes laat je even gaan. Je gaat niet mee in het verhaal. Dat is al een super waardevolle oefening als je die consequent uitvoert. Misschien wel de rest van je leven. Daar zit zoveel diepgang in.

 En die diepgang, daar gaat het om. Als jij die ene oefening consequent blijft doen, leer je hem beter kennen. Dan weet je: wat deze oefening voor me en wanneer heb ik er wat aan? En je leert je lijf beter kennen en voelen. Je leert je intuïtie beter waarnemen en nee zeggen tegen wat jou niet meer dient en ja zeggen tegen wat wel goed voor je is.

 

Zoeken naar de beste ademhalingsoefeningen

Dit wil overigens niet zeggen dat zoeken naar de beste ademhalingsoefeningen verkeerd is. Je leert daardoor namelijk jouw lichaam en jezelf op verschillende manieren kennen. Want elke ademhalingsoefening heeft een ander effect.

 Het gaat er vooral om die oefening te vinden die goed voelt en die jou dient. Niet alle ademhalingsoefeningen werken voor iedereen. De een vindt tellen- bijvoorbeeld 4 tellen in, 4 tellen uit- heel fijn. De ander wordt er onrustig en kortademig van. Het is dus prima als je kijkt naar welke oefening jij het fijnst vindt. Als je die eenmaal gevonden hebt, blijf die bewuste oefening dan voor langere tijd doen. Alleen op die manier ontstaat er diepgang in de oefening en gaat het steeds beter werken. Dat heeft dus tijd nodig.

Sterker nog: als een oefening voor jou werkt, pas hem dan je hele leven lang toe. Want waarom zou je daarmee stoppen? Je stimuleert daarmee namelijk het zelfherstellend vermogen van je lichaam, ook wel healing genoemd. Dit helpt om gezonder, vitaler en gelukkiger te zijn. Je wordt in feite een verbeterde versie van jezelf. En dat stopt nooit. Het is een proces dat er elke dag opnieuw is. Het is healing van je lichaam, maar ook mentaal en emotioneel. Je schoont jezelf elke dag op.

 Jouw ademhaling als spiegel

Jouw ademhaling laat jou namelijk zien hoe jij leeft. Als je elke dag te snel ademt voor de arbeid die je levert, dan ben je de gehaastere versie van jezelf. Je bent dan minder liefdevol en vitaal en meer gestresst. Door je te focussen op je ademhaling leer je doorhebben hoe het met jezelf gaat. Want in feite gaat het niet om die ademhaling. Dat is slechts een reactie op hoe jij jezelf voelt. En hoe jij je voelt kun je vervolgens beïnvloeden met je ademhaling. Je kunt jezelf daarmee dus helen. Jezelf zowel fysiek als mentaal en emotioneel sterker maken.


 [KN1]https://nl.wikipedia.org/wiki/Parasympathisch_zenuwstelsel

 [KN2]https://herleva.nl/herleva-ademhalingstechnieken/

Over de schrijver
Heleen Ytsma is NLP Master, Ademcoach, Wim Hof Methode Instructeur, Yogadocent. Ik werk het liefst samen met mensen die meer willen weten over de (samen)werking van lichaam en geest, open staan voor andere vormen van ontspanning en zich willen verdiepen in technieken voor ademhaling en meditatie.
Reactie plaatsen