Page content

Koud douchen 7 tips

Koud douchen, iets voor jou?
Tijdens warme dagen denkt menig mens aan een koude douche.
Maar het echt doen, is iets anders.
Koud douchen is iets wat je jezelf aan kunt leren.
Het is even wennen, maar daarna weet je hoe het voelt en de meeste mensen willen dan niet meer zonder.
Een koude, of half koude douche nemen maakt dat je uit je gaat.
Dat is altijd slim is voor je persoonlijke ontwikkeling.  Je groei ligt meetal niet binnen de geijkte banen van je leven.
Maar er ietsje buiten.

Wist je dat koud douchen heel gezond is.

Voor de meeste mensen.
Er zijn uitzondering, zoals bepaalde hartkwalen en het fenomeen van Raynaud.
Koude training is goed voor:
je doorbloeding,
je huid,
je immuunsysteem,
depressies,
vermoeidheid,
soms pijnvermindering
je mindset.

Absoluut je mindset en die stuurt je lichaam weer aan.
Als je mij kent weet je dat ik fan ben van koude training. Ik heb door de kou ontdekt dat ik veel sterker ben dan ik dacht.
Fysiek was het voor mij heel moeilijk omdat ik het fenomeen van Raynaud heb en mijn vaten snel dicht gaan en de koud nogal snijdend is. Maar door te leren om rustig en kalm te blijven, kon ik het toch. Mentaal heeft mij dit veel sterker gemaakt.
Als HSP kan ik de energie nu beter bij mijzelf houden, ongelooflijk maar de kou is daar een leermeester in geweest voor mij.
Des te leuker te lezen dat er meer onderzoek naar is gedaan.

‘Wie elke dag een koude douche neemt, heeft minder last van griep dan mensen die warm douchen.’

Dat zei arts Geert Buijze.
Hij heeft 3000 mensen een maand lang elke dag koud laten douchen.
En de conclusie was dat 29% zich minder snel ziek meldde en ook sneller herstelde.
Het onderzoek op zich was vrij oppervlakkig, maar het resultaat is er niet minder om.
Het opent deuren naar intensiever en diepgaander onderzoek, super tof dus.
RTL had er een leuk item over gemaakt:
http://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/even-doorbijten-minder-ziek-door-koud-douchen

En hier lees je het resultaat van arts Buijze zelf:

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0161749

Ik ken veel mensen die er wel van gehoord hebben, maar het toch lastig vinden om te doen.
Speciaal voor hen:

7 tips om koud te douchen.

Tip 1. Neem het besluit dat je koud douchen wil uitproberen. Veel mensen komen niet eens zover, maar jij wel. Top!

Tip 2. Douche eerst gewoon warm.  Draai dan de kraan aan het einde van je wasbeurt kouder. Tot de helft. Dat is al heel koud.

Tip 3. Dan kijk je naar het water en adem je rustig en kalm. Jij hebt alle controle, want je bent nog lekker warm, toch? Niets aan de hand.

Tip 4. Adem rustig in en houd de adem 4 tellen vast. Stap dan onder de half koude douche.

Tip 5. Adem rustig en kalm uit, en houd de adem weer 4 tellen vast.

Tip 6. Daarna ga je zorgen dat je je rustig en kalm voelt, en adem je op je eigen ontspannen manier.

Tip 7. Sta er kort onder, en wanneer je je ontspannen voelt ga je er onder vandaan. Zorg dat je jezelf onder controle hebt. Dus je blijft ontspannen, dat was je ook onder de warme douche.
Bouw het rustig op naar iets kouder en iets langer. Maar nooit te lang.

Hoe lang je er onder kunt staan kan ik je niet vertellen. Dat is aan jou.
Neem de tijd om het aan te kunnen, forceer het niet.
Per dag kan het enorm uitmaken of het je moeilijk of makkelijk af gaat.

Als richting kun je in het begin 20 seconden aanhouden.
Mocht je een keer in een ijsbad willen zitten, en een gave ademhalingoefening willen leren om fitter en meer ontspannen te worden, dan ben je van harte welkom bij een workshop Fit en Energiek.

Levert altijd wel leuke foto’s op 😉

 

 

Comment Section

2 reacties op “Koud douchen 7 tips


Door G. van Beckhoven op 3 november 2016

Wat moet je doen als je na de koude douche het koud hebt gekregen en niet meer warm wordt?


Door Heleen op 8 februari 2017

Ik zou minder lang koud afdouchen. Het kost je lichaam nu teveel moeite om weer warm te worden. Of laat het even en pak het later weer op. Probeer uit wat wel werkt voor je. Succes!

Plaats een reactie


*